ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opel Crossland
16. června 2021

Opel Crossland se stal predátorem ve vlastním stádu. Jde o novinku mezi módními malými poloterénními auty kategorie SUV, která nahradila model Meriva - tedy v Česku velmi oblíbený multifunkční vůz kategorie MPV.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Základním motorem je nepřeplňovaná tříválcová zážehová dvanáctistovka s výkonem 61 kW. Tři válce a objem 1.2 litru, ovšem s přeplňováním turbodmychadlem, mají také dva zbývající benzinové motory. Jejich výkon je 81 a 96 kW. Turbodiesely prezentuje nový agregát 1.5 CDTI, nahrazující šestnáctistovku, disponuje výkonem 81 nebo 88 kW.

S výkonem 61 kW byl při uvedení na trh nejslabší Crossland nejméně dynamickým malým SUV. To se projevuje na akceleraci i maximální rychlosti, která je v obou případech druhá nejhorší. Průměrná spotřeba paliva je ale nadprůměrně příznivá.

Slabší přeplňovaná dvanáctistovka je akcelerací pořád v lehkém podprůměru, silnější verze je naopak mírně nadprůměrná a lepší jsou jen mnohem silnější vozy. V kombinaci s manuální převodovkou pak oba benzinové motory s turbem bodují spotřebou do 5,0 l/100 km. Automat je až o tři desetiny žíznivější.

Slabší turbodiesel je dynamicky mírně podprůměrný, naopak silnější verze lehce nadprůměrná. Kombinovanou spotřebou se obě jednotky dokáží dostat pod 4 l/100 km, především méně výkonná varianta se systémem start/stop je jedním z nejúspornějších vozů své třídy. 

reklama

1.2

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 TURBO/81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 TURBO/96 kW

Silnější jedna-dvojka s turbem je ideálním kompromisem mezi výkonem a spotřebou. Pod kapotou této pohonné jednotky dřímá 130 koní a maximální točivý moment činí 230 Nm. Dynamika je tedy dostačující, a proto nemá problém zrychlit z nuly na sto km/h pod deset vteřin.

To se příznivě projevilo při svižné jízdě po českých silnicích, kde jsme bez problémů mohli předjíždět loudavé řidiče. Ve většině případech to sice znamená podřadit o dva stupně, ale to nijak neubírá na mrštnosti malého SUV.

Nečekejte však nějaké sportovní řádění. I když je dvanáctistovka poměrně živá, podvozek Opelu Crossland není stavěn na zběsilé jízdy na klikatých cestách a dává přednost spíše komfortnímu stylu. To se potvrzuje při manipulaci s řadící pákou, která se pohybuje po delších drahách s citelným zadrhnutím při přechodu přes středovou pozici.

Samo zpřevodování je poměrně dlouhé a hraje do karet spotřebě, řadící se svými hodnotami mezi nadprůměrně úsporná malá SUV. Po městě se Crossland pohybuje za necelých 6 litrů a mimo město to stáhne lehce nad čtyři litry. V té chvíli při devadesátce motor točí zhruba 2 000 otáček a stále se chová velmi kultivovaně.

Ani na dálnici, kdy se ručička otáčkoměru dostává k hranici 2 800 otáček, nenechává se zážehový agregát nijak rozhodit a téměř neslyšně si přitom pobrukuje. K tomu ještě usrkává trochu benzínu v objemu 6,6 litrů na každých sto kilometrů.

Po týdenním testování ukazoval palubní počítač solidní spotřebu 5,6 litrů. O chlup jsme tak zlepšili výrobcem udávaných 5,7 l/100 km dle metodiky WLTP.

1.2 TURBO/96 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 CDTI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 CDTI AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Z převodovek převládá šestistupňové manuální ústrojí, pouze nejslabší pohonná jednotka má ruční řazení s pěti stupni. U přeplňované dvanáctistovky s výkonem 81 kW i 96 kW je pak možné za příplatek 40 tisíc korun zvolit šestistupňovou automatickou převodovku. Ta se pojí také se silnějším turbodieselem 1.5 CDTI 88 kW.

Testovali jsme šestistupňové manuální řazení u benzinového motoru 1.2 PureTech 96 kW a při prvních kontaktech s řadicí pákou nás přepadlo mírné zděšení nad dlouhým, kostrbatým a nezřetelným chodem řadicí páky stejně jako zřetelným zadrháváním při přechodu přes středovou polohu.

Týden se ale sešel s týdne a my si na řazení úplně zvykli a nečinilo nám žádné problémy. Museli jsme ale pohyby pákou provádět klidně, takže platí, že řazení patří ke slabinám testovaného Opelu Crossland.

Řízení

Charakterizuje ho lehčí chod s většími vůlemi kolem středu při pomalých rychlostech a ztuhnutí i zmenšení výše uvedené vůle při tempu vyšším. Existují sice konkurenti s plynulejším a do děje více vtahujícím řízení, ale dá se napsat, že nebylo nic, co by mi na něm vadilo.

Podvozek

Stejně jako při hodnocení řazení bylo první seznámení s podvozkem Opelu Crossland trochu překvapující. Hned druhá nebo třetí zatáčka totiž byla pokrytá vlnkami a dírami a podvozek se na ní choval jak had prchající před smrtelným nebezpečím. Kroutil se, odskakoval a vyluzoval při tom nehezké zvuky.

Nakonec se ukázalo, že auto postavené na platformě Peugeotu 2008 zase není tak tragické, jak to na prvních kilometrech vypadalo.

V zatáčkách je sice mezi malými SUV jízdně podprůměrné i na poměry malých SUV, dost se naklání a stabilizační systém musí často zasahovat, ale z hlediska komfortu není špatné. A to nejen na kvalitním asfaltu, ale třeba i zpomalovacích prazích nebo na polních cestách lepší kvality. Nejhorším nepřítelem podvozku Opelu Crossland jsou hlubší díry.

Testovali jsme verzi na sedmnáctipalcových kolech s rozměrem pneumatik 215/50 R17, které jsou standardem až v nejvyšší výbavě Ultimate. Základ tvoří kola šestnáctipalcová.

Opel Crossland může mít stejně jako většina malých SUV pouze pohon předních kol. Jeho terénní schopnosti se tak téměř neliší od běžných aut.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus