ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opelu Crossland X
3. září 2017

Opel Crossland X se stal predátorem ve vlastním stádu. Jde o novinku mezi módními malými poloterénními auty kategorie SUV, která nahradila model Meriva - tedy v Česku velmi oblíbený multifunkční vůz kategorie MPV.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Základním motorem je nepřeplňovaná tříválcová zážehová dvanáctistovka s výkonem 60 kW. Tři válce a objem 1.2 litru, ovšem s přeplňováním turbodmychadlem, mají také dva zbývající benzinové motory. Jejich výkon je 81 a 96 kW. Turbodiesel 1.6 CDTI disponuje výkonem 73,5 nebo 88 kW.

S výkonem 60 kW byl v červnu 2017 při uvedení na trh nejslabší Crossland X nejméně dynamickým malým SUV. To se projevuje na akceleraci i maximální rychlosti, která je v obou případech druhá nejhorší. Průměrná spotřeba paliva je ale nadprůměrně příznivá.

Slabší přeplňovaná dvanáctistovka je akcelerací pořád v lehkém podprůměru, silnější verze je naopak mírně nadprůměrná a lepší jsou jen mnohem silnější vozy. V kombinaci s manuální převodovkou pak oba benzinové motory s turbem bodují spotřebou do 5,0 l/100 km. Automat je o tři desetiny žíznivější.

Slabší turbodiesel je dynamicky mírně podprůměrný, naopak silnější verze lehce nadprůměrná. Kombinovanou spotřebou se všechny tři jednotky dokáží dostat na nejvýše 4,0 l/100 km, především slabší verze se systémem start/stop je jedním z nejúspornějších vozů své třídy. 

reklama

1.2

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 Turbo/81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 Turbo/96 kW

Motor jsme testovali ještě před modernizací, která proběhla v květnu 2018 a přinesla s sebou zhoršení akcelerace o necelou vteřinu a průměrné spotřeby dvě desetiny.

Motor 1.2 Turbo je dalším ovocem, které nese spolupráce s koncernem PSA, kde jej známe pod označením 1.2 PureTech. Jde o tříválec, což o sobě rozhodně neprozrazuje svým chodem. Možná za to vděčil poměrně slušnému odhlučnění kabiny, ale dovnitř nepronikal žádný klasický klapot tříválcových motorů a už vůbec ne vibrace. Až ve vysoký otáčkách vrněl poměrně hlasitě, což ale tolik nevadilo. Na dálnici jste se při českém limitu bát hluku nemuseli, díky šesti stupňům točil jen něco málo přes 3000 za minutu.

Výkon 96 kW je pro Crossland X vrcholem benzinové nabídky. Šlo o dostatečnou sílu nejen na běžné jezdění, ale i na dynamičtější svezení nebylo potřeba se bát předjíždění, ani pospíchání na dálnici. S autem jsme v Německu pohodlně jeli 160 km/h a ještě kousek zbývalo pro slabší zrychlování. V provozu se tedy rozhodně neztratil.

Dynamicky náročnější jízda ale u tohoto motoru zcela samozřejmě znamenala také mnohem vyšší spotřebu, než uvádějí tabulky. Tříválec si podle oficiálních údajů měl říci o rovných pět litrů benzinu na 100 km. V realitě ale spotřeba poměrně kolísala. Ve městě jsme s ním při klidném popojíždění jezdili za celkem rozumných 6,6 litrů benzinu na 100 km. Na okresce to bylo i za 6. Ale jakmile jsem se vydali na dálnici a chtěli více pospíchat, bylo se nutné připravit na 8,5 litru. Při defenzivním stylu jízdy šlo ale o doporučitelnou pohonnou jednotku. Auto s ní zvládno ujet kolem 500 kilometrů na jednu nádrž.

1.2 Turbo/96 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 CDTI/75 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Z převodovek převládá pětistupňové manuální ústrojí, pouze nejsilnější verze u obou paliv mají ruční řazení se šesti stupni. U přeplňované dvanáctistovky s výkonem 81 kW je pak možné za příplatek 40 tisíc korun zvolit šestistupňovou automatickou převodovku.

Testoval jsem šestistupňové manuální řazení u naftového motoru 1.6 CDTI/88 kW a při prvních kontaktech s řadicí pákou byl naprosto zděšený dlouhým, kostrbatým a nezřetelným chodem řadicí páky stejně jako zřetelným zadrháváním při přechodu přes středovou polohu.

Týden se ale sešel s týdne a já si na řazení úplně zvykl a nečinilo mi žádné problémy. Musel jsem ale pohyby pákou provádět klidně, takže platí, že řazení patří ke slabinám testovaného Opelu Crossland X.

V kombinaci s benzinovým motorem se nám zdálo, že šestistupňový manuál nechodí příliš hladce ve svých drahách. Bylo potřeba více síly, aby člověk překonal jeho zadrhávání.

Řízení

Charakterizuje ho lehčí chod s většími vůlemi kolem středu při pomalých rychlostech a ztuhnutí i zmenšení výše uvedené vůle při tempu vyšším. Existují sice konkurenti s plynulejším a do děje více vtahujícím řízení, ale dá se napsat, že nebylo nic, co by mi na něm vadilo.

Podvozek

Stejně jako při hodnocení řazení bylo pro mne první seznámení s podvozkem Opelu Crossland X trochu zděšením. Hned druhá nebo třetí zatáčka totiž byla pokrytá vlnkami a dírami a podvozek se na ní choval jak had prchající před smrtelným nebezpečím. Kroutil se, odskakoval a vyluzoval při tom nehezké zvuky.

Nakonec se ukázalo, že auto postavené na platformě budoucího Peugeotu 2008 zase není tak tragické, jak to na prvních kilometrech vypadalo.

V zatáčkách je sice mezi malými SUV jízdně hodně podprůměrné i na poměry malých SUV, dost se naklání a stabilizační systém musí často zasahovat, ale z hlediska komfortu není špatné. A to nejen na kvalitním asfaltu, ale třeba i zpomalovacích prazích nebo na polních cestách lepší kvality. Nejhorším nepřítelem podvozku Opelu Crossland X jsou hlubší díry.

Testoval jsem verzi na příplatkových sedmnáctipalcových kolech s rozměrem pneumatik 215/50 R17.

Standardem jsou kola patnáctipalcová, od druhé výbavy Enjoy šestnáctipalcová.

Pohon všech kol zůstává vyhrazen o něco většímu modelu Mokka X. Opel Crossland X může mít stejně jako většina malých SUV pouze pohon předních kol. Jeho terénní schopnosti se tak téměř neliší od běžných aut.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus