ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Opelu Corsa
24. října 2014

Velmi dospělý malý hatchback, který dokáže ve spoustě případů suplovat funkce většího, tedy rodinného vozu - to je Opel Corsa páté generace označovaný písmenem E.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Základní pohonnou jednotku pro Corsu E tvoří čtyřválcová dvanáctistovka bez turba s maximálním výkonem 51 kW. Jde o průměrně žravý a líný motor, jeho dynamika je ale přece jen výrazně lepší než u litru, který tvořil základ Corsy D.

Silnější čtrnáctistovka přišla po generačních úpravách o 8 kW výkonu (má jich maximálně 66) a také patří k nepříliš živým jednotkám. Corsu s ní najdeme mezi nadprůměrně úspornými auty. To platí i o novém motoru 1.4 Turbo s maximem 74 kW, který je ale mnohem elastičtější v běžných otáčkách.

Vrchol motorové nabídky tvoří trochu překvapivě ty nejméně objemné agregáty - nové litrové tříválce s turbem. Slabší verze s maximem 66 kW dělá z Corsy se spotřebou 4,4 l naturalu na 100 km jedno z nejúspornějších malých benzinových aut a chlubí se nadprůměrnou živostí. To tuplem platí o silnější verzi 85 kW, která přitom není o moc žíznivější.

Rekordmanem je v době uvedení na trh modernizovaná naftová třináctistovka. Silnější verze s maximem 70 kW totiž spotřebuje jen 3,3 l nafty (u třídveřové corsy ještě o deci méně). Přitom dává autu solidní dynamiku. Slabší verze 55 kW je o poznání méně svižnější, a přitom žere o čtyři deci víc.

reklama

1.2

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 Turbo/74 kW

Nová a dosud nejslabší verze čtyřválcového motoru 1.4 Turbo určená speciálně pro Corsu překvapivě nedosahuje kvalit výkonnějšího litrového tříválce. Její projev je vlažnější, a překvapivě i trochu hlučnější. Přesto jde o příjemný motor s univerzálním využitím, jehož spotřeba nebude na rozdíl od tříválce tak výrazně ovlivněná stylem jízdy. Je to taková klidná síla, ale zároveň na čtyřválec s turbem trochu nemastná neslaná pohonná jednotka.

Šestka je tady v zájmu rozumné spotřeby o poznání delší než u motoru 1.0 Turbo/85 kW. Při rychlosti 90 km/h ukazuje otáčkoměr asi na 1900/min., dálničních 130 km/h posune ručičku přibližně k 2800/min. Jezdili jsme s tímto motorem svižným tempem se spotřebou kolem 6,5 litru, výrobce udává hodnotu o více než litr lepší.

Řazení

Podobné jako u předchozí generace Corsy, ale zároveň podstatně příjemnější.

Páka šestistupňové manuální převodovky se v kulise pohybovala stejně jako dříve po přiměřeně dlouhých drahách a řazení mi připadalo přesné. Výrazně se ale ohladily jeho "hrany". Dopady k jednotlivým rychlostním stupňům už nejsou tak vehementní a hlasité, proces řazení mi připadal plynulejší. To se ale bavíme o nové převodovce u litrového motoru s turbem. Řazení u čtrnáctistovky s turbem bylo tak na půli cesty mezi Corsou D a E. Základní motory s pětistupňovou převodovkou jsem zatím nezkoušel stejně jako nový šestistupňový automat a automatickou převodovku Easytronic s totožným počtem rychlostních stupňů.

Řízení

Mezigeneračně došlo k výraznému posunu k lepšímu zejména co do plynulosti a atraktivity řízení, které teď mnohem více láká ke svižnější jízdě do zatáček.

Stále ještě jsem však zejména u motoru 1.4 Turbo vnímal určitou míru necitlivosti kolem středové polohy a gumovosti při zatočení volantu. Vozy koncernu VW se mi řídí ještě příjemněji.

Na druhou stranu se mi líbilo, že jsem dostával informace od kol. Řízení corsy není tak odtažité jako u většiny ostatních nových aut.

Dámy ocení režim City, který výrazně zesiluje funkci posilovače a hodí se hlavně do města. Řízení v tomto režimu mi připadalo plynulejší.

Podvozek

Vypozoroval jsem mezigenerační posun ke komfortu a dospělosti, bohužel na úkor zábavné jízdy v zatáčkách.

Předesílám, že jsem zatím testoval pouze auta s netypickým a zcela jistě příplatkovým rozměrem pneumatik 215/45 R17. Základní corsa zřejmě vyjede na čtrnáctkách.

Tím spíš jsem byl ale příjemně překvapený pohodlím na většině nerovností, které bych u tak sportovního obutí neočekával. Přejezdy větších děr a vypouklin jsem sice cítil, ale jejich přejezdy byly příjemně německy tuhé a tlumené bez otřesů a hlasitých ran.

Zato mě vzhledem k použitým pneumatikám zklamalo chování auta v zatáčkách. Zejména v těch nejprudších a nejsevřenějších. Brzy jsem totiž zjistil, že vůbec nemá cenu je projíždět pod plynem. Stabilizační systém zasahoval tak často a razantně, že mě to rychle otrávilo. Předchozí corsu jsem přitom naopak chválil kvůli umírněnosti elektroniky při boji se smykem, o dvě třídy lépe pracuje stabilizace například u nové Fabie. Ani nechci domýšlet, jaké to bude u corsy obuté do základních balónových pneumatik.

V méně sevřených zatáčkách sice hatchback prokazoval i díky příjemně tuhé karoserii sportovního ducha, ale jen na kvalitním povrchu. Jakmile se asfalt trochu zvlnil, nebo vypadal jak ementál, reagovala zadní náprava dost nervózně a zřetelně odskakovala ze zvolené stopy.

To kontrastuje s velmi dospělým chováním auta při vysokých rychlostech na německých dálnicích, kdy jsem měl pocit, že sedím spíše ve větší Astře.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus