ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opel Astra Sports Tourer
18. května 2020

Opel Astra koncem minulého roku prošel omlazující kůrou. Facelift přinesl jen menší změny na designu, avšak pod kapotou tam se děly věci. Veškeré motorizace jsou již nyní tříválcové a nepocházejí od Francouzů. My jsme se dnes zaměřili na více rodinnou verzi Sports Tourer, tedy kombi.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Opel Astra ST se po modernizaci v roce 2019 na českém trhu prodává se třemi motorizacemi. Dvě jsou benzinové a jedna naftová. Nově jsou všechny tříválcové a nepochází od Francouzů.

Základní verze má pod kapotou zážehový agregát 1.2 Turbo o výkonu 81 kW. Disponuje skvělou kombinovanou spotřebou paliva (4,5 l/100 km), avšak po stránce dynamické je to lenoch. Tato pohonná jednotka má i výkonnější dvojče. To poskytuje už atraktivnějších 90 kW. Dvanáctistovka s turbem v obou variantách je dostupná výhradně se 6stupňovou manuální převodovkou.

Vrcholem nabídky je benzinový motor 1.4 Turbo (107 kW), jenž spolupracuje pouze s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT.

A nakonec je tu jediná vznětová motorizace 1.5 CDTI, taktéž ve dvou výkonnostních verzích. Ta slabší má ve stáji 105 koní, ta silnější pak 122 koní.

Obě provedení nadchnou nízkou konzumací paliva a CO2. Pojí se jak s manuálem, tak i 9stupňovým automatem.

reklama

1.2 Turbo/81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 Turbo/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 Turbo CVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 CDTi/77 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 CDTi/90 kW

Rozhodně nejde o motor, který by si mohl důstojně bublat v nízkých otáčkách. V těch byla totiž testovaná verze vyloženě marná. Pod 1500 otáček za minutu motor vibroval a po sešlápnutí plynu téměř nereagoval. A vzhledem k dlouhému šestému rychlostnímu stupni, kdy motor při 90 km/h točil cca 1600 otáček, jsem musel velmi často řadit. A to i na dálnici. Po zpomalení na 100 až 110 km/h jsem musel podřazovat na čtyřku, aby motor alespoň trochu zrychlil. Šestka je tak mimo dálnice při jízdě podle předpisů téměř nepoužitelná. Teprve nad 2500 otáček se tříválec zcela zklidnil, nebyly znát vibrace a naopak jsme vnímali koně i newtonmetry pod kapotou.

Ano, musíme brát v potaz, že jsme měli zcela nové auto s několika málo kilometry na kontě, které se postupně zajíždělo a situace se zlepšovala. A to se týkalo i spotřeby. Pod pět litrů na sto kilometrů se nám ale moc nedařilo jezdit, podle výrobce by to mělo být podle reálné normy WLTP kolem 4,5 l nafty na 100 km. Výhoda proti benzinovému tříválci spočívala v tom, že diesel tolik nežral při hodně rychlé jízdě na dálnicích. Kde by benzinový motor bral deset litrů, nafťák se spokojil se sedmi.  

1.5 CDTi/90 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Řazení zůstaly rysy typické pro předchozí astru, což znamená výrazně vymezené dráhy jednotlivých rychlostních stupňů se zřetelným zapadáváním do jejich pozice.

Díky širší řadicí páce se ale řadí příjemněji, změny rychlostních stupňů jsou navíc hladší, s menším a tišším odporem při přechodu přes středovou polohu. Testoval jsem šestistupňové manuální řazení.

Řízení

Sportovně založeným řidičům asi bude připadat příliš lehké a nespokytující zpětnou vazbu. Drtivé většině se ale bude líbit příjemně plynulý chod a výrazný účinek posilovače.

Podvozek

Opel Astra ST nabídne slušnou obratnost v utažených obloucích. Dokonce jsem při sportovnějším nasazení pocítil náznak přetáčivosti. K příjemnému a předvídatelnému chování vozu přispívá rovněž poměrně zásadní odlehčení. V některých verzích a výbavách prý auto ve srovnání s předchůdcem zhublo o velmi podstatných 190 kilogramů.

Elektronika je naladěná tak, že auto v prudkých zatáčkách nebrzdí, ale pomáhá mu je projet přibrzděním vnitřního kola co nejrychleji.

Při porovnání s hatchbackem ale kombík působí přece jen těžkopádněji a prodloužená záď je znát asi víc než u většiny konkurentů. Kombík není tak hbitý jako kratší verze.

Podvozek Astry ST není však úplně komfortní. Při projetí nerovností je poměrně tvrdý a navíc do kabiny procházejí velmi nepříjemné rány a zvuky. Menší díry už zvládá rodinné kombi o poznání lépe, ale v porovnání s konkurencí nejde o žádný pohodlný koráb.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus