ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opelu Adam
24. dubna 2013

Stylové miniauto, které se chlubí tím, že nabízí největší míru individualizace na trhu. Celkem umožňuje 61 tisíc variací exteriéru, a dokonce 82 tisíc různých provedení interiéru. Maximální individualista, to je Opel Adam, nový třídveřový a čtyřmístný minihatchback firmy Adam Opel.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Majitelé opelů se tady budou cítit jako doma, protože přes všechny cool prvky se většina přístrojů a ovladačů u Adama shoduje s nudnějšími většími a staršími sourozenci.

Platí to třeba o páčkách za volantem včetně nepříliš praktického ovládání palubního počítače (standard od druhé výbavy Jam) na okruží té, kterou se bliká. Aby člověk mohl listovat v menu palubního počítače, musí ruka z volantu, což samozřejmě není dobře.

Na druhou stranu alespoň u testované verze zobrazovaly přístroje několik údajů najednou, takže jsem přepínal spíš ojediněle.

Když už jsme u přístrojů, tak ani ty svým provedením a grafikou nezapřou značku Opel.

Rovněž tlačítka a rolery na ovládání tempomatu a omezovače rychlosti (vlevo) nebo multimediální soustavy s bluetooth handsfree pro legální telefonování za jízdy (vše standard od druhého stupně Jam) už známe z jiných opelů. V tomto případě jde o ideální a velmi příjemné řešení.

Když už jsme u volantu, tak jeho potažení kůží patří ke každému Adamovi od druhé výbavy Jam a za odlišnou barvu ve spodní části se připlácí. Volant se mi nejen líbil, ale díky tvarování v místech úchopu, ideální velikosti a příjemné tloušťce věnce i parádně držel.

Podélné nastavení volantu sice také nenajdete v základní výbavě Opelu Adam, nýbrž až od druhé výbavy Jam, ale nejde o nic zásadního. Opel Adam totiž přes kapesní rozměry karoserie patří mezi auta, jejichž interiér je pro šoféra prostorný a přívětivý. Mimo jiné umožňuje řízení těsně u volantu s roztaženýma nohama bez rizika otlačení kolen.

Šířka v loktech patří mezi miniauty na špičku a neztratila by se ani o kategorii výš.

I v nejnižší poloze sedadla řidiče se sedí docela vysoko, takže šofér má dobrý přehled o dění kolem sebe a myslím, že by zvládl manévrovat ve stísněných prostorách i bez příplatkových parkovacích senzorů.

Široká delta předního sloupku a na ni přímo napojené rozměrné zpětné zrcátko ale vytvářejí neprůhledný monolit, za který se v serpentině schová nejen cyklista, ale i kombajn nebo kamión...

Testovaný Adam disponoval příplatkovou funkcí hlídání mrtvého úhlu. Ikonka na kraji zpětného zrcátka se oranžově rozsvítila v případech, kdy se ve vedlejším pruhu nacházelo v tomto prostoru souběžně jedoucí vozidlo. Na rozdíl od většiny konkurenčních systémů tady není varování doplněno akustikou v případě, že se i přes svícení kontrolky řidič rozhodne do obsazeného pruhu odbočit, ale lepší takhle, než vůbec...

Testovaná polokožená sedadla (standard výbavy Slam) mi vyhovovala tuhostí i držením těla v zatáčkách, sedák by ale mohl být delší a podpora stehen lepší.

Středovou část přístrojové desky testovaného adama krášlil příplatkový sedmipalcový displej systému IntelliLink, který má díky propojení s chytrými telefony a jejich aplikacím nahradit i třeba klasickou vestavěnou navigaci. Já byl rád, že se mi přes bluetooth po pár minutách podařilo zprovoznit alespoň telefonování, ale věřím, že typičtí zákazníci Adama budou v tomto ohledu rychlejší a úspěšnější. Při rychlosti do 7 km/h se dá přes obrazovku přehrávat i video. Líbí se mi, že systém komunikuje česky.

Alespoň základní rádio má ve standardu i nejlevnější Adam.

Zajímavě graficky pojatá mi připadala automatická klimatizace (standard od třetí výbavy Glam, manuální od druhé výbavy Jam). Jen mě moc nenadchlo zobrazení intenzity větrání a místa, kam klimatizace směřuje, pomocí více či méně svítícího bodu. Zvlášť ve slunečném dni jsem se musel hodně soustředit, abych uhádl, jaká ikonka právě svítí víc než ty ostatní.

Adam nezklamal nabídkou odkládacích prostor. Zvlášť schránka ve výplních dlouhých dveří pojme opravdu hodně věcí včetně velkých lahví s pitím.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální

Opel Adam je auto pro jednoho nebo pro dva. Zadní dvě místa tak slouží a souží spíš jako nouzovky - třeba na odvoz dalšího párečku z diskošky k nějakým společným afterparty radovánkám.

Nástup na zadní sedadla ale není špatný. Přední sedadlo se odtáhne jedním tahem a vzniká docela rozměrný otvor, kterým se protáhne i gymnasticky méně nadaný jedinec.

Sezení na zadní místech ale není pro dospělé. Chybí tady místo nad hlavou, na nohy i v loktech. Navíc se tu sedí až příliš vzpřímeně. Se svými 174 cm výšky bych se tady na delší cestě vyloženě trápil. Junioři s výškou 140 a 150 cm ale kupodivu neremcali.

Možná i proto, že tady měli takový vychytaný schránky na svoje chytrý telefony a sluchátka.

Hovořit v případě Adama o kufru, to by byla vyložená troufalost. Prostůrek mezi zadní řadou sedadel a pátými dveřmi poslouží maximálně na pár tašek. Navíc jeho hloubku v případě žlutého testovaného auta ještě snižovala příplatková audiosoustava.

Naštěstí není problém každé ze dvou sedadel sklopit a vytvořit tak prostor i pro převážení větších nákladů na úkol menšího počtu cestujících. Po sklopení opěradla navíc vzniká sympaticky rovná plocha, která byla u fotografovaného vozu netypicky níže položená než podlaha "kufru". U základní varianty je ale schůdek naopak.

Vstup do interiéru prostřednictvím zadních dveří probíhá stylově - po zmáčknutí spodní části loga značky na zádi Adama.

Asi by vás těžko napadlo, že Opel Adam vyhoví zájemcům o cyklistiku.

Příplatkový držák na kola FlexFix aktivovatelný pákou na nákladové hraně ale umožní přepravu jednoho až dvou bicyklů, takže se Adam velmi chvályhodně stará i o tělesnou schránku omladiny zdecimovanou neustálým sezením nad počítači a mobilními telefony.

A stará se i o manuální zručnost řidičů juniorů. Strávili jsem totiž nad montáží a demontáží FlexFixu s kolegou minimálně čtvrt hodiny a bez návodu bychom byli nahraní. Připadalo mi, že držáky, které jsem zkoušel u předchozích opelů, byly mnohem jednodušší a méně jsem si při nich ušpinil ruce.

Nespornou výhodou toho u Adama ale je, že se dají i s naloženým kolem otvírat a zavírat zadní dveře.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Motory pohánějící Adama konzumují pouze benzin. Základ tvoří dvanáctistovka, která dělá z Adama línější a také žravější miniauto. Silnější čtrnáctistovky disponují výkony 64 a 74 kW a jejich spot…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus