ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opelu Adam
24. dubna 2013

Stylové miniauto, které se chlubí tím, že nabízí největší míru individualizace na trhu. Celkem umožňuje 61 tisíc variací exteriéru, a dokonce 82 tisíc různých provedení interiéru. Maximální individualista, to je Opel Adam, nový třídveřový a čtyřmístný minihatchback firmy Adam Opel.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motory pohánějící Adama konzumují pouze benzin.

Základ tvoří dvanáctistovka, která dělá z Adama línější a také žravější miniauto. Silnější čtrnáctistovky disponují výkony 64 a 74 kW a jejich spotřeba také patří spíš mezi vyšší, což ale vynahrazuje nadprůměrná dynamika.

Špičku představují nové litrové tříválce s turbem. Silnější verze 85 kW udělala při uvedení na trh v roce 2014 z Adama jediné miniauto schopné zrychlit z místa na stovku dříve než za deset vteřin. Také slabší provedení se 66 kW potěší čiperností a zároveň nízkou spotřebou. Výkonnější provedení patří mezi žravější mrňouse.

reklama

1.2

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 S&S

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW S&S

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW S&S AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/74 kW S&S

Nejsilnější motor pro Adama působí svižně a sportovně pouze ve vysokých otáčkách. Tak jako většina motorů bez turba dobře funguje na obou krajích otáčkového spektra, ale v nejčastěji používaném rozmezí mezi dvěma až třemi tisícovkami za minutu jde spíš o lenocha.

Potěší, že se čtyřválec dá používat na nejvyšší rychlostní stupeň, tedy pětku, i ve městě. V tu chvíli točí přibližně 1400 otáček a nepřipadal mi podtáčený.

Se zvyšujícími se otáčkami dlouho nepřichází dynamika. Při devadesátce točí motor na pětku asi 2750 otáček a rozhodně bych z této rychlosti nepředjížděl bez podřazení. Teprve kolem 4000/min. chytá čtrnáctistovka dech.

Zklamala mne spotřeba motoru. Mimo dálnice a v obci jsem sice dokázal s hodně lehkou mohou jezdit kolem pěti litrů (výrobce udává 5,5 l na 100 km), ale už při ustálené devadesátce ukázal palubní počítač na miniauto dost děsivých 5,9 l. Takové spotřeby dosahují s moderními benzinovými turbomotory i manažerské vozy.

Na druhou stranu není čtrnáctistovka moc citlivá na styl jízdy. V podstatě po každém vynulování palubního počítače se spotřeba časem ustálila mezi 7 - 7,5 litry a to jsem auto rozhodně nešetřil. Na dálnici mi při ustálené jízdě rychlostí 130 km/h vyšla spotřeba 7,8 l. Motor v tu chvíli točí téměř 4000 otáček za minutu, chtělo by to šestku.

Pochválit musím čtrnáctistovku za tichý chod, což souvisí i s dobře odtlumenou kabinou.

Stop start systém snižující spotřebu vypnutím motoru po zastavení třeba na světelných křižovatkách fungoval téměř ihned po nastartování.

1.4/74 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 Turbo/66 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 Turbo/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 Turbo

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW LPG - benzin

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4/64 kW LPG - plyn

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Typické pro vozy Opel, a zároveň jedno z nejlepších mezi vozy Opel.

Řadicí páka pětistupňové manuální převodovky se ve své kulise pohybuje hladce a rychle, v příjemně vymezených drahách a s dopady k jednotlivým kvaltům. Drobné boční vůle a lehké zadrhávání s nikterak hlasitým zvukovým doprovodem sice nepůsobí moc precizně, ale z hlediska uživatelské příjemnosti nemám připomínek. Ani jednou se mi nestalo, že bych zařadil špatně.

Řízení

Jeho lehkost potěší zejména v městském provozu. Dále od středové polohy je zase příjemně strmé, což znamená, že i malé natočení volantu způsobí značný pohyb kol a přispívá to k zábavě v obloucích.

Režim City, který ještě zvyšuje účinek posilovače, mi přišel zbytečný. I bez něj zvládne parkovací manévr s Adamem pětileté dítě.

Podvozek

Testovaný Adam patřil ke sportovní specifikaci Slam, kterou charakterizují velká sedmáctipalcová kola s pneumatikami rozměru 215/45 R17, a sportovní podvozek. To jsou u miniauta dostatečné předpoklady k tomu, aby z vás v českých poměrech vymlátilo duši.

Byl jsem tedy příjemně překvapen, když tvrdost miniopelu nedosahovala úplně brutálních hodnot. Nejhůř jsem se s autem cítil na zvlněných a děravých okreskách, kde poskakovalo tak, že jsem měl při rychlejší jízdě co dělat, abych ho udržel na silnici. Ve městě se občas ozvala po přejetí nějaké hluboké podélné spáry pořádná rána, ale třeba propadlé kanály žádné velké reakce nevyvolávaly. Nejlépe se auto z hlediska pohodlí chovalo na dálnici, spáry na D11 téměř nebyly v kabině cítit. Troufnu si říct, že v základní specifikaci na patnáctipalcových kolech bude Adam patřit k velmi komfortním miniautům.

Ale zase nebude v zatáčkách tak parádně držet jako testovaný žluťák. Co má vetchá pamět dovolí, tak mě z podobných aut naposledy takhle přítulný k asfaltu v zatáčkách připadal Ford Ka první generace. Stejně jako on má Adam kola úplně v rozích karoserie a vzhledem k rozměrům pneumatik se mi na suchu i při hodně rychlé jízdě v prudkých obloucích málokdy podařilo aktivovat stabilizační systém.

Když už se to stalo, tak reagoval jen kratičkým přibrzděním v první fázi oblouku, což umožnilo vyjet zatáčku pod plynem a celkově ji projet s velmi malým poloměrem. Zkrátka jsem si se žlutým Glamem užil spoustu zábavy.

Testovaný Adam by se neztratil ani na německých dálnicích. Při rychlostech kolem 160 km/h se podvozek choval na miniauto až nečekaně dospěle.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus