ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volva XC60
8. února 2018

Švédské, luxusní a bezpečné. To jsou hlavní vlastnosti, na které sází SUV Volvo XC60. Ve své první generaci bylo nejprodávanějším vozem kategorie v Evropě a nic nebrání tomu, aby se mu to nepodařilo i v jeho druhém vydání. Zejména s designem, který silně navazuje na větší model XC90.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Proti předchozí generaci stoupl celkový pocit z interiéru do luxusních sfér. Testované auto bylo vybaveno verzí Inscription, která zahrnuje už celou řadu prvků. Velmi povedená jsou například sedadla potažená voňavou kůží s perforací dovybavená vyhříváním i chlazením (jejich snímky najdete v sadě hlavních fotek na začátku příští kapitoly). V nižších výbavách se využívá látky nebo kombinace látky a vinylu. Za odvětrávání se připlácí v rámci balíku Luxury Seat.

Kolega Ondřej zkoušel právě sedadla v kombinaci látka/vinyl a sedělo se mu v nich také parádně. Vyhovovala mu jak rozměry tak tvrdostí a tvary. Navíc se mu hodně líbil károvaný design jejich čalounění.

Palubní deska víceméně pochází z modelu XC90, nebo ho alespoň silně připomíná. O specialitě v podobě ohnutého dřeva, který ji zdobí, jsem se zmiňoval už v kapitole designu. Najdete ho ve výbavě Inscription, jmenuje se Driftwood.

Ergonomie je povedená, protože středový panel je nakloněný k řidiči. Navíc na rozdíl od předchozí generace řady 60 nic nedloube do řidičova kolena ze středového sloupku. Kolega Ondra rád řídí nalepený na volantu s nohama od sebe a tady mu v tom nic nebránilo.

Potěší také výhled z auta v předobočním směru. díky vhodně umístěným zpětným zrcátkům.

Při výhledu směrem vzad pro změnu potěší vtipná možnost sklopit opěrky ve druhé řadě sedadel.

Na výšku orientovaný displej je samozřejmě dotykový a známe ho už z XC90 nebo S90/V90. Grafika systému prošla lehkým updatem, takže vypadá lépe. Funguje ale bohužel jako lapač na otisky prstů, kterými se zanese za pár minut používání.

Příplatková navigace bohužel nesnese srovnání s německou konkurencí. Nemá už tak pěknou grafiku, je pomalá a občas se zasekne, třeba při zoomování. Vyhledávání bodů zájmu nám ale fungovalo pohodlně.

Devítipalcová obrazovka je k dispozici už od výbavy Momentum, systém, který vidíte na obrázku, má ale 12,3 palce a je k dostání ve verzi Inscription.

Zajímavé je, že se musí připlácet za CD přehrávač, jehož zdířka je pak umístěná ve středové opěrce. V základu ho nedostanete. Ale dává to logiku, vždyť kdo si ještě dnes v autě pouští "cédéčka"?

Multifunkční volant známe také z XC90, v koženém provedení, které ladí s barvou interiéru ho dostanete už v základní výbavě. Můžete si ale připlatit i za sportovnější R-Design a vyhřívání.

Ramena mají hladké lesklé plochy. Levá ovládá tempomat a hlavní menu.

Pravá je připravena pro hudbu a hledání v menu palubního počítače, jako jsou dojezd a spotřeba.

Osmipalcový displej, který nahradil budíky, je v základu. Má jemnou grafiku a velmi usnadňuje cestování. Třeba díky tomu, že si na něm nastavíte navigaci.

Stejně jako další nová Volva se i XC60 startuje pomocí otočného ovladače na středovém tunelu. Otočíte doprava a nastartujete, otočíte doleva a motor zhasne. Bezklíčové startování je také součástí standardu. Jediné, co mi nevyhovuje, je otočný roller na volbu jízdních režimů, jehož ovládání je poněkud méně přesné.

Pro fajnšmekry je za obrovský příplatek k dispozici sada prémiových reproduktorů Bowers & Wilkins. Je jich celkem 15 včetně tohoto středového na vrchu palubní desky. Hrají naprosto dokonale.

Na dveřích si pak můžete prohlédnout reproduktory se žlutou plochou, která krásně prosvítá přes vrtaný hliník.

Za zmínku ještě stojí fakt, že v rámci automatické klimatizace, která je v základní výbavě, dostanou i cestující vzadu vlastní dotykovou plochu. Mohou ovládat i vyhřívání zadních sedadel, které je za příplatek.

Když mluvíme o Volvu, není možné samozřejmě vynechat kapitolu o bezpečnosti, která je u této severské značky opravdu prioritou. Není divu, vždyť tvrdí, že v jejich autech se od roku 2020 nikdo nezabije. A to už by se mělo týkat i tohoto modelu.

Proto je v základu vybavený elektronickým řízením stability s aktivním řízením stáčivosti. To znamená, že systém dokáže vyhodnotit krizovou situaci a směřuje auto přesně tam, kam míří volant. Pokud dochází ke smyku, přibrzdí patřičná kola. Je tu asistent stability přívěsu. Auto také při prudkém brzdění dokáže doporučit, kam stočit volant, aby nedošlo ke smyku. Také se snaží bránit případnému převrácení.

Nejzajímavější je ale balík City Safety, který je také standardem pro všechny výbavy. Jeho schopnost zabránit střetu s jiným vozem jsou už známé. Poprvé se objevil v první generaci Volva XC60. Nově ale přidává aktivní zásah do řízení, aby auto vybočilo, pokud už nelze dobrzdit. Funguje mezi 50 až 100 km/h.

Mezi rychlostmi 60 až 120 km/h kontroluje na okresních silnicích protiběžný pruh a pokud řidič vybočuje a hrozí střet, dokáže zasáhnout. XC60 je navíc dovybaveno komplexními systémy ochrany při bočním nárazu a převrácení.

Na palubě je také v základní výbavě elektronika pro udržení auta v pruhu na dálnici, která aktivně zasahuje do řízení. To je cesta Volva směrem k autonomnímu řízení. Podobné zařízení má dnes už celá řada konkurentů.

Příjemný byl ale i takový detail jako ostřikovače zabudované ve stěračích, které nespotřebují tolik vody jako ty klasické a fungují lépe.

Varianta R-Design, kterou jsme testovali už na českých silnicích, má v základu větší multimediální displej o rozměru 12,3 palce a kovové obložení interiéru.

R-design odlišují ještě další detaily, třeba sportovní tříramenný volant a také výrazně tvarovaná sedadla potažená superkvalitní kůží a nubukem.

Jsou perfektní a opravdu mi vyhovovala. Řidič se díky nim necítí v autě jako na gauči, ale sedadlo ho hezky podpírá v zatáčkách.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Pocitově je uvnitř nového Volva XC60 více místa než v minulé generaci. To potvrdila i měření v kabině. Novinka nabízí více místa v loktech na předních i zadních sedadlech a patří v tomto parametru mezi SUV střední třídy na špici. O dva centimetry se podle naší metodiky zvětšil i prostor na kolena, kde měla péředchozí generace trochu problém. O něco se změnšila pouze výška nad hlavou na zadních sedadlech, přesto zůstává při porovnání s konkurenty velkorysá.

Volvo XC60 potěší tím, že jde o plně pětimístný automobil. Prostřední místo ve druhé řadě vyhoví dospělému nejen výškou hlavové opěrky, ale i pohodlm. Klidně se dá v pěti relativně pohodlně cestovat i na delší trasy a nemusí jít o žádné trpaslíky.

Najdeme tu pár chytrých řešení. Například na zvýšené podlaze před spolujezdcem je prohlubeň, do které si lze pěkně natáhnout nohy, nebo tam schovat boty. Pod zadními sedadly zase najdete kapsy na iPady, což je velmi praktické.

Sedadla vzadu nejsou posuvná ani nemají polohovatelná opěradla, ale ve výbavě Inscription dostanete možnost je elektricky sklopit tlačítky z kufru. Dělená jsou 60:40 a vytvoří téměř rovnou ložnou plochu.

Potěší sklon zadních sedadel, sedí, nebo téměř leží, se na nich velmi příjemně. Ležatější poloha je samozřejmě vhodná i pro menší děti.

Pokud je XC90 vybaveno příplatkovým systémem vzduchového odpružení na všech čtyřech kolech, pak se nabízí ještě možnost pomocí tlačítek auto snížit, aby se vám do kufru nakládaly lépe těžké věci.

Pod podlahou se skrývá další prostor pro drobnosti. Celkový objem kufru je podle výrobce v základním rozměru 505 litrů, což je o 15 litrů víc, než v minulé generaci a stejně jako má Mercedes-Benz GLC. Na danou třídu jde o slušnou hodnotu, ale třeba konkurenční Audi Q5 a BMW X3 nabízí shodně 550 litrů.

Naše měření navíc ukázala, že ve většině dílčích parametrů nová XC60 za předchozí generaci mírně zaostává. Při porovnání s ostatními SUV střední třídy má však její kufr objem nadprůměrný, a minimální šířkou se dokonce řadí ke špičce.

Škoda ale, že neobsahuje moc praktických řešení. Výjimkou je třeba jeden boční prostor ohraničený síťkou na menší předměty.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Všechny motory, která má Volvo XC60 pod kapotou, jsou přeplňované čtyřválce. To je mezi prémiovými SUV opravdu výjimka, konkurence v podobě luxusních německých značek samozřejmě také nabízí podobné …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus