ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volva XC60
8. února 2018

Švédské, luxusní a bezpečné. To jsou hlavní vlastnosti, na které sází SUV Volvo XC60. Ve své první generaci bylo nejprodávanějším vozem kategorie v Evropě a nic nebrání tomu, aby se mu to nepodařilo i v jeho druhém vydání. Zejména s designem, který silně navazuje na větší model XC90.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Všechny motory, která má Volvo XC60 pod kapotou, jsou přeplňované čtyřválce. To je mezi prémiovými SUV opravdu výjimka, konkurence v podobě luxusních německých značek samozřejmě také nabízí podobné jednotky, ale najdete u ní i šestiválce, jak vznětové tak benzinové. To by mohla být pro Volvo menší nevýhoda.

Snaží se ji zahladit alespoň tím, že jsou všechny jednotky přeplňované a tudíž dosahují i vysokého výkonu, který je v některých případech se šestiválci srovnatelný. Benzin zastupují motory T5 a T6 AWD, tedy s pohonem všech kol a výkony 187 nebo 236 kW.

Dieselů je více, tedy D3 (140 kW), D4 (také 140 kW) a D5 (173 kW). Kromě základního motoru mají všechny také pohon všech kol, D3 je předokolka očividně zaměřená na co nejnižší spotřebu. Proto také jako jediná má manuální šestistupňovou převodovku. Ostatní jednotky jsou vybavené vždy automatickou převodovkou Geartronic s osmi stupni.

V nabídce je i plug-in hybrid T8 Twin Engine s automatem Geartronic, pohonem všech kol (spalovací motor pohání přední, elektromotor zadní kola).

V květnu 2017 nebyly všechny motory k dispozici, jejich nabídka nabíhá postupně. Ceníky jsou ale už pro všechny verze.

reklama

B4 D AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

B5 D AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

B5 B

Tento motor nebyl dosud testován.

B5 B AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

B6 B AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

T4 Geartronic

Tento motor nebyl dosud testován.

T6 AWD Geartronic

Tento motor nebyl dosud testován.

D3

Tento motor nebyl dosud testován.

D4 Geartronic

Tento motor nebyl dosud testován.

T8 Twin Engine AWD Geartronic

Tento motor nebyl dosud testován.

T8 Twin Engine AWD Geartronic Polestar

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem zkoušel jen osmistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Tu musím pochválit za velmi hladkou změnu stupňů. Bohužel v testovaném voze nebyly příplatkové páčky pod volantem k manuálnímu řazení, které bych ocenil pro svižnější svezení. V kombinaci s dieselem se mi také zdálo, že ve sportovním režimu vytáčí motor zbytečně vysoko, ale to je jen detail. Celkově jde o výborné soustrojí.

To potvrdily i zkušenosti kolegy Ondřeje, který osmistupňový automat zkoušel v kombinaci se slabším naftovým motorem D4. Dokonce tvrdil, že se kvalita řazení rovná podobné převodovce u BMW, která je považována za nejlepší.

Řízení

Řízení je poměrně přímé, ale postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu. Nepomůže ani sportovní režim, kdy posilovač akorát jen ztuhne, ale na komunikativnosti se nic neměnní. Virtuální pocit, kdy není jasné, co se děje pod předními koly je ale pro standardní cestování zcela vyhovující. Ocení ho i ženy, které se v volantem určitě prát nechtějí.

Kolega Ondřej pro změnu kroutil hlavou nad velmi lehkým řízením při pomalých rychlostech. To ocení zejména ženy třeba při parkování. Po zrychlení sice řízení progresivně tuhne, ale není plynulé. 

Podvozek

Podvozek patří k nejmodernějším na trhu a zaujme zajímavým řešením. Vpředu má lichoběžníkové zavěšení kol, vzadu ale příčnou listovou pružinu z kompozitního materiálu. Naše dojmy z jízdy byly ovlivněné tím, že jsme mohli vyzkoušet jen model vybavený systémem vzduchového odpružení všech čtyř kol, který se k vozu dodává za příplatek. Test navíc probíhal na španělských silnicích spíše lepší kvality.

Volvo se předvedlo jako maximálně komfortní SUV. Dobře vyžehlilo i větší nerovnosti a nedočkali jsme se ani rázů od přední nápravy, jak se někdy na příčných „hupech“ u auta se vzduchovými tlumiči stává.

Tuhost tlumičů není nastavitelná samostatně, ale řidič si ji vybírá spolu s jízdními režimy. Pokud zvolí komfort, auto citelně změkne. U sportu naopak ztuhne a sníží se světlá výška. I tak je ale zaměření Volva XC60 jasné. Láká hlavně ke klidnější jízdě. I když se do zatáček naklání jen symbolicky, přesto je podvozek pořád měkký na to, aby mohl předvést ostřejší svezení v zatáčkách. O to ale vývojářům XC60 určitě nešlo.

Pohon všech kol najdeme u všech motorizací vyjma jediné. Je řešen mezinápravovou spojkou typu Haldex, takže většinu síly posílá standardně na přední kola. Pakliže je ale zjištěn prokluz, dokáže popohnat záď. Jde o klasický systém. Zajímavější řešení byste našli u Audi Q5, která využívá speciální systém pohonu všech kol se schopností předvídat, kdy bude potřeba jaký poměr točivého momentu. Dělá to třeba podle toho, jak řidič hýbe s volantem a šlape na pedály.

Čtyřkolka je ale u XC60 hlavně „pro forma“. Hodit se bude ve Švédsku i ve Švýcarsku, české podnebí ji nedá moc vyzkoušet. A i když se nabízí i režim off-road, kdy vzduchový podvozek auto lehce přizvedne a spojka více přerozdělí točivý moment, stále se dá hádat, že mimo asfalt se majitel vydá maximálně na polní cesty. Revírem Volva XC60 je přece jen hlavně město a dálnice. Tam mu to ale jde a ukazuje se, že je to povedené auto na dlouhé cestování.

Kolega Ondřej zkoušel Volvo XC60 s klasickým podvozkem, který mu připadal jako velmi dobrý kompromis mezi pohodlím a příjemnou agilitou v zatáčkách. S testovaným Volvem XC60 D4 AWD ho bavila i svižná jízda na okreskách a podle něj patřilo v testované specifikaci v rámci středně velkých SUV k tém sportovnějším. Při porovnání se sourozencem XC60, ale i mnohými konkurenty z řad luxusních SUV, byla "šedesátka" mnohem méně těžkopádná a kymácivá.

Do těžšího terénu ale auto rozhodně nepatří, ani v tom lehčím nebylo právě přesvědčivé.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus