ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Peugeotu 3008
18. prosince 2016

Peugeot 3008 ve své druhé generaci povyrostl do všech směrů a z dřívějšího pojetí ve stylu crossoverů, tedy kříženců více kategorií, se chce zapojit přímo v čím dál populárnější kategorii SUV.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Peugeot 3008 se od začátku prodeje na českém trhu nabízel s celkem pěti motorizacemi, z nichž dvě jsou benzinové a tři dieselové. Všechny jsou přeplňované, tedy s turbem.

Novinkou je zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 96 kW, kterému sekunduje už roky známá jedna-šestka THP. V tomto případě je naladěná na výkon 121 kW. U ní je povinný automat, u tříválce je možnost sáhnout i po manuální převodovce.

Dvanáctistovka dělá z nového Peugeotu 3008 jedno z nejúspornějších benzinových SUV nižší střední třídy. Dynamika je lehce podprůměrná. Šestnáctistovka patří u obou ukazatelů k průměru.

Základní vznětovou jednotkou je úsporný motor 1.6 BlueHDi o výkonu 88 kW, se kterým je sice auto podprůměrně dynamické, ale zase láká na špičkově nízkou spotřebu. I u něj si lze vybrat mezi automatem a manuálem.

Pro střední volbu v podobě motoru 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW je připravený pouze manuál, zatímco pro top verzi 2.0 BlueHDI 133 kW je rezervovaný automat a navíc nejvyšší výbava GT. I dvoulitrové naftové verze patří v rámci konkurence k relativně úsporným, nejsilnější dvoulitr i mezi nadprůměrně dynamické motorizace.

Oba dvoulitry i verze GT ale v prosinci 2016, tedy krátce po uvedení auta na trh, zmizely z ceníků.

reklama

1.2 PureTech

S tímto motorem jsem se svezl na zahraniční prezentaci jen velmi krátce, zhruba asi 15 kilometrů. Zatím se mi zdá, že jednotka je docela příjemná. Ráda se totiž nechává vytáčet a líbí se mi i její vrnivý zvuk. Přitom neobtěžuje vibracemi ani nehezkým klapotem, který se objevuje u některých jiných motorů. A to ani při volnoběhu nebo čekání na semaforech.

1.2 PureTech EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 PureTech EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 BlueHDi EAT8

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky.

Futuristicky vypadá páka automatu. Jde o pulzní volič, s nímž se řazení dobře ovládá. Parkovací poloha se vybírá tlačítkem, manuální režim tak dalším tlačítkem na spodní straně. Vpředu si všimněte startovacího čudlíku. Manuálně se pak řadí pádly na volantu.

Tlačítko M ve spodní části páky je trochu nepraktické, raději bych třeba pákou „kliknul“ do boku jako u konkurentů. Řazení pádly pod volantem se mi líbilo.

Jde o klasický hydrodynamický měnič, proto umí řadit hladce. Francouzi ho vychvalují právě i kvůli tomu, že neškube, což je nešvar některých dvouspojkových soustrojí. Někdy mi ale přišlo, že převodovka až moc dlouho přemýšlí, kdy má zařadit. Manuální volba ale vše zachránila.

Manuální převodovka má v každé motorizaci šest rychlostí. Páka je hezká a i když má ještě částečně vůli, chová se v kulise lépe, než u předchozí generace. Moc se mi ale nelíbil její klopýtavý chod přes neutrál, který zabraňoval prudšímu řazení. Trochu jsem s ní bojoval.

Kolega Ondřej zkoušel manuální řazení u motoru 2.0 BlueHDI a byl z něj nadšený. Dokonce ho považuje za jedno z nejlepších mezi kompaktními SUV a to nejen kvůli krátké a příjemně se držící páce. Drobné boční vůle nezpůsobují nepřesnost, ale slouží k tomu, že dráhy vypadají příjemně vymezené a hladké. Přechod přes neutrál sice není úplně hladký, ale nikdy se nestalo, že by kvůli tomu nezařadil .

Řízení

Posilovač mi připadal docela silný, řízení proto působí poněkud virtuálně. Je pravda, že se dá tlačítkem Sport zvolit ostřejší jízdní režim, kdy posilovač trochu ztuhne, to ale na přesnosti samozřejmě nepřidá. Řízení se tak bude líbit hlavně těm, kteří za volantem adrenalin nehledají.

Kolega Ondřej měl po týdenním testu verze 2.0 BlueHDI trochu jiné dojmy. O přeposilování by šlo napspat jen při parkovacích rychlostech, kdy se to hodí. Pak ale řízení příjemně ztuhne, připadalo mu sportovně strmé a díky malému volantu se zploštěním ve spodní části na SUV až zábavné a agilní.

Podvozek

Pozitiva nově použité platformy jsem poznal během zahraniční prezentace díky horší kvalitě některých silnic, na které můžete v Itálii narazit poměrně snadno. I proto lze už teď říci, že Peugeot 3008 bude ideálním vozem také na žehlení českých lepenic. Podvozek je totiž nastaven na komfortní notu, spoustu děr se mu podařilo posádce zcela zapřít. Až větší nerovnosti znamenají občasné rázy a jednou jsme v nepříjemné díře ucítili na devatenáctipalcových kolech i dorazy tlumičů.

Kolega Ondřej testoval v Česku týden auto s pneumatikami 225/55 R18, které mu připadalo komfortní i při přejíždění hlubokých děr. Stejně jako Peugeot 3008 má 308 až geniální talent na tlumení hupů a terénních zlomů.

Měkčí podvozek a vyšší stavba karoserie znamenají také větší náklony. Jakkoliv malý volant připomínající v ruce motokáru svádí ke sportovnější jízdě, Peugeotu se do ní příliš nechce a v zatáčkách nepředvádí nic, co by mohlo řidiče lákat k ještě ostřejšímu zacházení.

Ondřej testoval jízdní vlastnosti déle, a proto může toto hodnocení ještě trochu rozvinout a poupravit.

Ano, auto se v prudce projížděných zatáčkách opravdu trochu naklání, jak je vidět i na obrázku. Zvlášť na klouzavém povrchu docela často ztrácí i přes práci elektronických systémů trakci, kola se prokluzují a vůz se chová nedotáčivě. V tu chvíli Ondřejovi docela scházel pohon zadních kol.

Přesto ale Ondřej nesouhlasí s tím, že by se s Peugeotem 3008 nedalo jezdit sportovněji a to i s těžkou naftovou verzí. Díky strmému řízení, malému volantu a elasticky tlumivému podvozku se zvlášť na suchu auto chová docela hbitě a agilně a chvílemi v zatáčkách docela připomíná hatchback 308.

Vyzkoušel jsem v Itálii systém Grip Control, který u některých svých modelů Peugeot používá už delší dobu a nová 3008 nebude výjimkou.

Příplatkový pomocník se ovládá pomocí otočného voliče, kterým se vybírá jeden z několika režimů pro jízdu mimo asfalt. Následně se upravuje hlavně chování systému ESP, aby se auto lépe potýkalo s nepříznivým povrchem.

Součástí tohoto systému je nově i další funkce v podobě asistentu pro plynulé sjíždění svahů, u kterého lze nastavit rychlost sjíždění a pak se s pomocí ABS nechat klidný tempem svézt dolů. To jsme si na blátivé cestě vyzkoušeli. Nahoru už ale Peugeot musel po asfaltu.

Ondřej vyzkoušel Peugeot 3008 na lesní cestě, kde opět ocenil jeho hbitost a ovladatelnost. Pokud nesjedete do extrémních podmínek, zvládá auto běžné nezpevněné cesty v pohodě a lze si na nich užít i zábavu.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus