ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mitsubishi ASX
20. července 2020

Mitsubishi ASX prošlo důkladným faceliftem. Dostalo silnější dvoulitr pod kapotu, automat a vrátil se i pohon všech kol. Co víc si přát? No možná to, aby řada věcí už nebyla při starém.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motorová nabídka se po faceliftu zúžila. Auto si už můžete pořídit jen s jedinou jednotkou, jde o benzinový čtyřválec s dvoulitrovým objemem 2.0 Smart MIVEC, který dosahuje výkonu 110 kW. Ten lze spojit buď s manuální pětistupňovou převodovkou nebo bezstupňovým automatem CVT. Možností je také vybrat pohon náprav, buď předokolku 2WD, nebo čtyřkolku 4WD. Manuál se 4x4 ale nedostanete.

reklama

2.0 MIVEC

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 MIVEC CVT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 MIVEC CVT 4WD

Japonci v tomto případě vsadili na jednoduchost. Atmosférický benzinový motor 2.0 Smart MIVEC nemá přímé vstřikování a logicky ani turbo nebo kompresor. Tím se eliminuje množství poruch, které by ho mohly zastihnout. Mitsubishi tak vytvořilo spolehlivější alternativu k malým přeplňovaným motorům, které musí pracovat pod větším tlakem i teplem a tak se více namáhají. Zastánci starých pořádků budou tleskat.

Možná jim pak nebude vadit, že z hlediska dynamiky není ASX žádný král asfaltu. Zejména ne v kombinaci s automatem CVT, se kterým se zdá, že má jednotka ještě méně výkonu než udávaných 110 kW. Bezstupňová převodovka ho totiž s přehledem zazdívá. A nejde jen o pomalou akceleraci z nuly na 100 km za velmi slabých 12,2 sekundy, ale i o dynamiku obecně. Předjíždění zabere trochu více času, to je jasné.

Pokud od motoru nic nechcete a jedete střídmě, dokáže se vám odměnit nízkou hlučností. V malých otáčkách je o něm sotva slechu, což je u japonských aut nezvyklé. Zdá se, jako by ASX navíc zapracovalo i na hlučnosti podvozku a situace je lepší.

Spotřeba ale zase taková sláva není. Dá se jezdit za 8 litrů benzinu na 100 km, ale to vyžaduje velké soustředění a trpělivosti. Spíš budete konzumovat i okolo 9 až 9,5 litrů, ve městě pak klidně 11. To nejsou na dnešní dobu příznivá čísla. Jde o daň za určité pohodlí s automatem. Pokud toužíte po svižnějším modelu s nižší spotřebou, určitě vám doporučíme spíš manuál a předokolku.
 

Řazení

Zatím jsme k řazení měli jen automatickou bezstupňovou převodovkou CVT. Ta sice umožňuje i manuální režim – na to má ostatně i polohu v kulise, ale je to spíš zbytečné, protože stupně jsou virtuální. Raději využijte hladkého rozjezd. Pozor při prudčí akceleraci, to vylítne zvuk i spotřeba. CVT rozhodně staví auto do role klidného převozníka.

Řízení

Lehké, s chybějící citlivostí kolem středové polohy, řekli bychom, že i trochu přeposilované. Nejslabší článek řetězu dojmů souvisejících s jízdou. Ladí však s pohodářským charakterem auta.

Podvozek

Modernizace v se na testované verzi s pohonem všech kol a automatem podepsala zlepšením komfortu a to i na největších 18" kolech. Nenašli bychom žádný typ nerovností, který by auto dokázal rozházet. Rozhodně bychom ho tedy doporučili milovníkům pohodlné jízdy.

Ještě před modernizací jsme si na poli vyzkoušeli stabilizační systém, který proti smyku bojuje velmi razantně a vehementně, auto nekompromisně zpomalí. Dá se ale deaktivovat.

Pohon vech kol se zapíná tímto tlačítkem uprostřed. Jde o elektronicky řízenou mezinápravovou spojku, která má tři módy. První je sice nazvaný 2WD a měl by tedy znamenat výhradní pohon přední nápravy. Přesto ta zadní občas vypomůže. Díky tomu nejsou rozdíly mezi "dvoukolkou" a "čtyřkolkou" u verze s pohonem všech kol příliš patrné.

Každopádně se po přepnutí na 4WD zapojuje zadní náprava mnohem častěji, ale neznamená to, že by byla v permanenci neustále. Opět pouze vypomáhá, když ta přední začíná ztrácet kontakt s podkladem. V serpentinách jsem vypozoroval, že při zapnutém systému 4WD nezasahuje tak často stabilizační systém a ASX se dá lépe vytáhnout z oblouku pod plynem.

Teprve režim LOCK rozděluje práci mezi nápravy stejným dílem. Měl by se používat pouze v náročném terénu.

Mitsubishi ASX, a speciálně to platí o verzi s pohonem předních kol, nepatří mezi auta, která by charakteristikou podvozku, ale i řízení a řazení vábila k dovádění v zatáčkách. Auto se v zakroucených úsecích docela naklánělo. ASX zkrátka chybí hodně do lehkosti a hbitosti. Na druhou stranu verze po modernizaci i s pohonem pouze předních kol příjemně překvapila dobrým držením stopy v zatáčkách na mokru.

Pokud se nenecháte odradit náklonem a začnete hledat limity auta, zjistíte, že se zvlášť u verze s pohonem všech kol nacházejí až překvapivě daleko a podvozek má slušnou dávku talentu a schopností i na rychlé projíždění zatáček. Působí však trochu neohrabaně.

Na přímých úsecích působí Mitsubishi ASX i přes svou kompaktní délku ve všech variantách až nečekaně dospěle, stabilně a sebejistě i při vysokých rychlostech.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus