ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Nissanu Note
13. června 2014

Nissan se snaží druhou generaci modelu Note odříznout od té první, která patřila k nejzajímavějším, ale také prodejně nejméně doceněným malým rodinným autům na pomezí hatchbacků a MPV.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motorová paleta se mezigeneračně zcela změnila. Místo dřívějších čtyřválců s objemem 1,4 a 1,6 l zaujaly dvě verze tříválce 1,2 l známé z Nissanu Micra.

Obě se chlubí hlavně nízkou spotřebou, která aktuálně nemá mezi malými MPV konkurenci a patřila by na špičku i mezi hatchbacky. Silnější provedení přeplňované kompresorem 1.2 DIG-S si podle výrobce řekne jen o 4,2 l naturalu na 100 km. Slabší verze tříválce řadí nový Note mezi nejlínější malá MPV, silnější najdeme při porovnání zrychlení z místa na stovku v průměru.

Naftový motor 1.5 dCi si mezigeneračně výrazně polepšil jak z hlediska spotřeby tak dynamiky. Nový Note totiž váží ve stejné verzi o 51 kg méně než předchůdce. Také mezi naftovými MPV jej díky spotřebě jen 3,6 l nafty najdeme na čele žebříčku úspornosti. Zároveň dělá z Notu nadprůměrně dynamické auto své kategorie.

reklama

1.2/59 kW

I laik pozná, že se zvuk motoru od ostatních aut trochu liší. Tři válce se projevují trochu hrubším, nikoli však nepříjemným soundem. V nízkých zatáčkách o motoru neslyšíte, ale ani o něm moc nevíte po sešlápnutí plynového pedálu. Na druhou stranu není problém s nizoučkou spotřebou proplouvat obcemi padesátkou na pětku. Motor v tu chvíli točí 1500 otáček a malou nelibost dává najevo jen prostřednictvím mírných vibrací lehce znatelných ve volantu.

Při devadesátce na pětku lze z otáčkoměru odečíst hodnotu kolem 2700/min. a začíná se trochu něco dít. Každopádně ale budete i při ustálené jízdě tímto tempem nadšení ze spotřeby. Naměřil jsem 4,4 l, takže výrobcem udávaných 4,7 l na 100 km v kombinovaném režimu nemusí být z prostředí sci-fi.

Opravdu živý začíná být tříválec až kolem čtyř tisíc otáček, což ale zdaleka není konečná. Chutí vytáčet až k červenému poli otáčkoměru mě dvanáctistovka příjemně překvapila. Chová se úplně jinak než tříválce koncernu VW, jejichž síla spočívá v dobrém zátahu z nižších otáček, ale v těch vyšších vadnou.

Dálničních 130 km/h znamená asi 3800 otáček. To už motor uslyšíte a začíná mít žízeň. Při ustálené jízdě tímto tempem ukázal palubní počítač konzumaci kolem sedmi litrů naturalu. V jednočlenném obsazení jsem neměl problém udržet dálniční maximum na dálnici D5 v prudkém kopci od Loděnic směrem ku Praze, auto dokonce zvládalo i zrychlovat.

Řazení

Pětistupňová manuální převodovka řadí před trochu delší dráhy hladce a rychle.

Drobné zadrhávání páky při přechodu přes neutrál nezpomaluje, ale vytváří zvukový doprovod. Kulisa řazení mi připadala mírně vyčochtaná, jsou tam znatelné boční vůle, což ale nevidím jako problém. Naopak to řazení dělá uživatelsky přívětivé třeba pro ženy, neměl jsem problémy s přesností.

Kromě manuálního řazení lze mít Note 1.2 DIG-S i s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT.

Řízení

Vyhoví ženským i chlapům a souzní s rodinným charakterem auta. Na parkovišti se dá volantem točit i krajíčkem dlouhého pěstěného nehtíku na malíčku levé ruky. S narůstající rychlostí řízení znatelně tuhne, chová se tedy progresivně. Ve vyšším tempu mi bylo sympatické svou strmostí, což trochu provokuje ke sportovnější jízdě.

U auta s benzinovým motorem mi řízení připadalo lepší než u dieselu, kde jsem si stěžoval na jeho gumovost a nepřirozenost při točení volantem.

Podvozek

Jízdní vlastnosti se základními patnáctipalcovými koly obutými do pneumatik rozměru 185/65 R15 mají rozhodně mnohem blíž k MPV než k hatchbacku. Jsou takové "rodinné". To znamená, že se auto v rychleji projetých zatáčkách znatelně naklání. Není divu, že při vášnivější jízdě brzy a razantně zasahuje stabilizační systém.

Takto obutý Nissan Note se hodí spíše ke klidnějším typům řidičů, které potěší plavným komfortem ve stylu větších aut. Zejména na menších nerovnostech nabízí opravdu parádní pohodlí. Projetí větších děr bylo slyšet i trochu cítit v zadku.

Naftovou verzi jsem testoval na větších šestnáctipalcových kolech se širšími a nižšími pneumatikami 195/55 R16 (standard nejvyšší verze tekna).

Jízdní vlastnosti Notu to docela výrazně pozměnilo směrem ke hbitosti, sportovnosti a výrazně lepšímu držení stopy v zatáčkách, přestože velké náklony při ostré jízdě do oblouků zůstávají. Komfort se nijak významně nezhoršil.

Rychlejší projíždění zatáček na hrbolatém povrchu se projevuje v řízení, zaznamenal jsem ťukání do volantu.

Velmi dospěle na mne podvozek působil při vysokých rychlostech na dálnici. Zkoušel jsem až 180 km/h a note se i v tomto tempu choval až překvapivě klidně s oběma velikostmi kol.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus