ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Renaultu Captur
26. května 2017

Kříženec hatchbacku, víceúčelového vozu MPV a auta do terénu se dostal do poloviny svého životního cyklu. To znamená facelift. Ten přinesl hlavně hodně nové výbavy, luxusní verzi Initiale Paris a také lehkou úpravu vzhledu, která ho víc posunula k většímu SUV Kadjar.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídka pohonných jednotek Capturu se po faceliftu zjednodušila. Pod jeho kapotou najdeme pouze turbomotory. Základ tvoří benzinový tříválec 0.9 TCe, vrchol čtyřválcová dvanáctistovka, která se pojí jak s manuální, tak s automatickou převodovkou. Příznivci nafty mají na výběr ze dvou výkonnostních verzí.

Tříválec patří úsporností na špičku, nestačí pouze na Peugeot 2008 1.2 VTi. Přesto je výrobcem udávaná spotřeba 4,9 l naturalu na 100 km pozoruhodná. Rovněž dvanáctistovka patří s hodnotou 5,4 l k nejúspornějším. Mezi malými naftovými SUV se dokonce Captur vyšvihl díky spotřebě 3,6 l nafty na 100 km na samotný vrchol.

Horší to je s dynamikou. Až na průměrně svižnou dvanáctistovku s turbem se ostatní verze Capturu řadí k lenochům.

reklama

0.9 TCe

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/110 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 dCi/66 kW

Naftový motor Capturu jsme testovali už před facelitem. Vůz s ním není úsporný pouze papírově, pozoruhodných spotřeb jsem s ním dosahoval i v praxi. Mimochodem žere úplně stejně (málo) jako pod kapotou menšího Clia hatchback.

Renault překvapivě nepotřebuje k dosahování extrémně nízkých hodnot spotřeby šestistupňovou převodovku, vystačí si s pětistupňovou. Když jsem jel autem na pětku mezi sedmdesátkou a devadesátkou, dařilo se mi držet žízeň auta pod třemi litry. Konstantní jízda rychlostí 90 km/h přinesla stále vynikající spotřebu 3,3 l. Tím pádem není nereálné dosahovat výrobcem udávané hodnoty 3,6 l v kombinovaném režimu. Už proto, že jsem po Praze jezdil za 4,2 l nafty na 100 km. Ani na dálnici vás naftový captur nesežere, zjistil jsem konzumaci 5,8 l nafty na 100 km - a to byl motor ještě syrový a nezajetý.

Přece jen tu ale je "něco za něco". Dlouhá pětka (při devadesátce motor točí jen 1750 a při sto třicítce 2550 otáček) znamená, že se autu nechce po sešlápnutí plynu moc zrychlovat, takže je lepší při předjíždění podřazovat. Ani ve vyšších otáčkách z motoru žádného dravce nevykouzlíte, navíc od 3500/min. trochu vadne a divně chrastí.

Většinu majitelů nových aut ale bude spíš zajímat příjemně plynulý nástup síly a tichý chod turbodieselu v běžných otáčkách.

Režim ECO údajně snižuje spotřebu o dalších 10 procent, ale motor dále utlumí, někdy až extrémně. Třeba na začátku dálnice D11 mi po jeho zapnutí při akceleraci připadalo, že jedu s autem, které má benzinový motor bez turba a ne s nafťákem.

Na druhou stranu potěší pružnost motoru. Při jeho podtáčení se drobné vibrace objevují teprve někdy kolem 1100 otáček. Dá se s ním ale jezdit i padesátkou v obcích na necelých tisíc otáček a nijak zvlášť neprotestuje.

Motor 1.5 dCi podtrhuje univerzálnost Captura, dá se použít na všechny typy cestování včetně dlouhých dálničních štrek.

Řazení

Chod páky šestistupňové manuální převodovky sice nepatří k absolutnímu ideálu, ale nestěžoval jsem si. Páka navíc po faceliftu změnila svůj design a zdá se, že padne lépe do ruky. Delší dráhy řazení s vozy kategorie SUV ladí. Takže není nač si stěžovat.

Řízení

Připadalo mi až na malou zónu necitlivosti kolem středové polohy na renault a SUV nečekaně strmé a sportovní, což znamená, že i relativně malý pohyb volantem přinesl docela výraznou změnu směru. Také odpor posilovače jsem shledal jako poměrně přirozený a plynulý, což nebývá u francouzských vozů samozřejmostí. Na školní stupnici píšu lepší dvojku.

Podvozek

Pokud budeme Captur považovat SUV, tak patří mezi nejhbitější a nejsportovnější auta této kategorie v zatáčkách. Výborně drží stopu i v těch prudkých a čiperností se příliš neliší od Clia hatchback nebo kombi. Čitelný podvozek umožňuje až nečekanou radost z jízdy.

Když jsem to s rychlostí do zatáček přehnal, tak zasahovala velmi rozumně stabilizace. Díky jejímu podařenému naladění není žádná tragédie, že se nedá deaktivovat.

Horší to bylo s pohodlím, tady by Capturu místo na výsluní mezi SUV nepatřilo. Jeho podvozek působí docela tvrdě a rány se ozývají hlavně při přejezdu vyšších a hlubších nerovností. Na těch menších typu dlažby nebo záplatovaných okresek ale tlumiče nabízejí dobrý komfort.

Vynikající jízdní vlastnosti captur předvádí při vysokých rychlostech na dálnici. Rozhodně tady nepůsobí dojmem malého neklidného auta. Do terénu jsem se s autem, které v žádné verzi nedisponuje pohonem všech kol, v době záplav ani nepouštěl, protože o žádné terénní auto nejde. Totéž platilo i pro testy v Kodani.

Na cestách bez asfaltu ale Renault Captur nabízí lepší ochranu karoserie i podvozku než klasické hatchbacky a kombíky.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus