ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Peugeotu 2008
7. května 2019

Modernizace v roce 2016 posunula Peugeot 2008 od křížence kombíku a terénního auta mnohem blíže ke kategorii SUV, tedy mezi auta, co se tváří, jako že by mohla okamžitě sjet ze silnice do lesa.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Peugeot 2008 prošel první výraznou obměnou motorů před modernizací v roce 2015 v souvislosti s přechodem na emisní normu Euro 6. V roce 2016 se žádná revoluce nekonala, ale další vlna změn přišla v polovine roku 2018.

Základ tvoří benzinový tříválec 1.2 PureTech/60 kW bez turba - lenoch. Zájemcům o svižnější jízdu je určený stejný motor s turbodmychadlem a maximálními výkony 81, a zejména 96 kW.

V roce 2018 se papírová spotřeba benzinových motorů poměrně výrazně zvedla, přesto všechny tři patří v porovnání s ostatními malými motory na stejný typ paliva k úspornějším

Nejúspornějším SUV na naftu je v roce 2019 Peugeot 2008 s novým naftovým motorem 1.5 BlueHDI, který nahradil v polovině roku 2018 předchozí šestnáctistovku. Na rozdíl od ní se nabízí jen ve dvou výkonových provedeních, skončilo to nejslabší. Nyní lze vybárat mezi 75 a 88 kW.

Silnější z nich zároveň patří do popředí žebříčku malých naftových SUV i z hlediska dynamiky.

reklama

1.2 PureTech 81 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 PureTech/96 kW EAT6

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 BlueHDi

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Před modernizací šlo jednoznačně o nejslabší stránku Peugeotu 2008. V roce 2016 se ale zlepšilo.

Z manuálních převodovek jsem zkoušel pouze pětistupňovou u naftového motoru 1.6 BlueHDI/55 kW. Před modernizací jsem měl právě z pětistupňové převodovky ještě u turbodieselu 1.4 HDI suverénně nejhorší dojem. Ten se ale dost změnil. Dráhy řazení sice zůstaly dlouhé a páka se v kulise pohybovala s bočními vůlemi, zmizel ale málo zřetelný až rozbředlý chod a hlasitý zvukový doprovod.

Řazení šestistupňového automatu testovaného s benzinovým turbomotorem 1.2 PureTech/81 kW jsem dokonce označil jako špičkové. Automat funguje hladce a logicky, neměl jsem mu co vytknout. Nechybí ani možnost manuálních změn rychlostních stupňů pomocí pohyby páky.

O něco méně nadšený jsem byl ze spolupráce stejné převodovky s naftovou patnáctistovkou. Hlavním problémem bylo, že jsem ve stejném období testoval osmistupňový automat u naftového BMW X5 a rozdíl v hladkosti, plynulosti i logice byl opravdu znát. Takové srovnání je ale samozřejmě dost nefér, mezi malými SUV je automat od Peugeotu OK.

V nabídce bývala také pětistupňová robotizovaná převodovka ETG5 pro základní motor 1.2 PureTech/60 kW. Šlo o převodovku s vnitřnostmi stejnými, jaké mělo manuální řazení, ale automatickou obsluhou, takže v autě nebyla spojka a nebylo třeba se výběrem kvaltů obtěžovat. V Peugeotu 2008 jsem ji nezkoušel, ale obecně jsem neměl s tímto typem převodovek u francouzských aut dobré zkušenosti. Jízda s nimi nebývala plynulá.

Řízení

Velmi příjemné, zvláště když ho porovnám s ostatními SUV a většinou peugeotů.

Stejně jako u modelu 208 jsem byl potěšený jeho citlivostí, příjemným odporem posilovače a strmostí, díky níž stačí jen trochu volantem otočit k prudkému zatočení, což usnadňuje jízdu v hodně zatočených pasážích.

V kombinaci s malým volantem jsem si občas připadal jako v motokáře, neztratila se ale ani lehkost při manipulaci ve stísněných prostorách, kterou oceňují hlavně ženy.

Podvozek

Stejně jako Peugeot 208 proti předchozímu modelu 207 prošla i 2008 v porovnání s 207 SW drastickou dietou, díky níž je ve srovnatelných motorizacích lehčí až o 174 kg.

Přesto není Peugeot 2008 v zatáčkovitých pasážích zdaleka tak obratný a čiperný jako 208. Může za to větší výška auta a výše položené těžiště i kvůli výraznější mezeře mezi asfaltem a terénem (takzvanou světlou výškou, +2,5 cm).

Auto se v zatáčkách docela naklání, to ale neznamená, že bych si s ním neužil zábavu. Peugeot 2008 držel v obloucích i při ostřejší jízdě velmi hezky stopu. Díky čitelnému podvozku a parádnímu řízení jsem se pohyboval na hranici smyku a klikaté, ale kvalitní horské silničky v okolí Valencie (a v roce 2013 v Alsasku) si vychutnal při téměř sportovní jízdě.

Proti verzi před modernizací mi připadalo, že je u novinky lépe naladěné fungování stabilizačního systému, který se dá vypnout jen do 50 km/h. Když jsem v roce 2013 zacházel s volantem a plynem moc brutálně, stabilizace zasáhla tak ostře, že auto téměř zastavila a hodila do přetáčivého smyku. To se mi při testech v roce 2016 nestalo ani jednou.

Téměř sportovní jízda na poměry malých SUV se ale nedá provozovat ve všech specifikacích. Například základní obutí 195/65 R15 testované před modernizací v kombinaci s motorem 1.4 HDI rychlejší jízdu v zatáčkách téměř neumožňovalo.

Větší kola mi překvapivě připadala nejlepší i z hlediska komfortu. S patnáctkami se při průjezdu hlubších nerovností ozývaly hlasité rány. Zvlášť na zadních sedadlech, kam doléhaly zvuky od zadní nápravy více, to nebylo vůbec příjemné.

Mohlo to být ale způsovené i typem pneumatik. Po faceliftu v roce 2016 jsem totiž Peugeot 2008 na sedmnáctipalcových kolech (rozměr pneu 205/50 R17) měl obutý do celoročních gum s výraznějším vzorkem, které působily komfortněji a byly tišší, ale na druhou stranu mi připadalo, že se s nimi auto více naklání než na klasických letních šestnáctkách rozměru 195/60 R16.

Celkově bych pohodlí Peugeotu 2008 při jízdě na rozbitém povrchu zhodnotil z hlediska malých SUV jako průměrné.

Zkoušel jsme Peugeot 2008 po modernizaci v roce 2019 i na částečně šotolinovém povrchu stezek mezi vinicemi a byl s komfortem docela spokojen.

Stejně jako větší 3008 (s výjimkou hybridu) nenabízí ani Peugeot 2008 pohon všech kol. Jen částečně ho nahrazuje takzvaný Grip Control, tedy různé režimy stabilizačního systému speciálně nastavené na různé povrchy (standard verze GT Line).

Testovali jsme Grip Control v roce 2013 na několika rozblácených stoupáních a v praxi poznali, že terén, který auto při klasickém nastavení ESP nevyjede, po otočení voliče na bláto zvládlo. Auto ale musí být obuté na speciálních celoročních pneumatikách, aby Grip Control optimálně fungoval. Ani potom ale nedokáže zdaleka tolik, co pohon všech kol. Podobné zkušenosti jsem měl i při testu auta s motorem 1.5 BlueHDI a automatickou převodovkou v roce 2019.

Vybraný terén byl pro Peugeot 2008 na hranicích jeho schopností. Stal jsem se svědkem, jak jeden z řidičů při rychlejší jízdě na rozbité polní cestě přišel o kryt motoru. Není to zkrátka žádný teréňák, ale hlavně elegán do městské džungle.

Po faceliftu v roce 2016 jsem Grip Control zkoušel i v písku, kde mi jeho schopnosti a rozdíly mezi normálním a „písečným“ módem nepřipadaly tak výrazné jako při testech v blátě.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus