ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizované Škody Fabia
16. srpna 2018

Třetí generace Škody Fabia hraje stejně jako její dvě předchozí provedení především roli dostupného auta pro jednotlivce, páry a zaměstnance.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Přehledná a u testovaných aut i útulná.

Šířka v loktech se podle našich měření mezigeneračně zlepšila o čtyři centimetry, takže už si řidič se spolujezdcem tolik nepřekážejí.

Mám pocit, že se v "trojkové" Fabii sedí v nejnižší poloze sedadla řidiče blíže k zemi než u „dvojky“. Díky tomu ani vyšší postavy netrpí klaustrofobií, menší jezdci ale budou šroubovat sedadlo, které tvary, tvrdostí ani velikostí nijak nevybočuje, směrem nahoru.

Ze spodní pozice sedadla se podle mne mezigeneračně trochu zhoršil výhled z auta. Uchycení předního sloupku spolu s držákem zpětného zrcátka a zrcátkem samotným vytvářejí stejně jako u předchozí Fabie docela velkou neprůhlednou plochu, za kterou se mi při odbočování na křižovatce schovala třeba chodkyně.

Směrem vzad je to s výhledem podobné jako u předchůdkyně - tedy nevybočující z průměru u malých hatchbacků. Zadní parkovací senzory patří ke standardu nejvyšší výbavy Style.

Za kameru se připlácí.

Proti minulé generaci má nová Fabia výrazně praktičtější tvar středového sloupku, který nepřekáží na kolena, takže se může k volantu bezbolestně přiblížit i ten, kdo rád řídí nalepený na něj.

Kolegyně Sabina měřící na výšku 177 cm byla v sedadle řidiče nové Škody Fabia doslova vysmátá. Opravdu nic jí nepřekáželo. Snímek vznikl při testu Fabie před modernizací.

Aby tříramenný volant vypadal jako ten na snímku, musíte sáhnout po výbavě Style. V základní výbavě Active je plastový, vyšší Ambition nabízí po faceliftu už kožený, ale bez funkčních tlačítek. Ta patří ke standardu od verze Style, před faceliftem se za ně připlácelo. Obsluhují palubní počítač, rádio a případně i telefon nebo asistenční systémy a logika menu nemá chybu. Volant z výbavy Style se parádně drží.

Příjemné jsou i páčky za volantem podobné těm v Octavii. Na té spodní se obsluhuje příplatkový adaptivní tempomat udržující nejen řidičem nastavenou rychlost, ale i vzdálenost od nejbližšího vozu. Jednodušší tempomat udržující pouze rychlost patří ke standardu výbavy Style.

Velký displej uprostřed tradičně přehledných ciferníků označovaný jako Maxi DOT patří až k nejvyšší výbavě Style. Vzhled přístrojů se při faceliftu změnil, nejsem si ale jistý, zda k lepšímu. Možná designově, ale předchozí podrobnější cejchování stupnic otáčkoměru a rychloměru mě vyhovovalo více.

Moc se mi líbilo provedení středového sloupku u testovaných aut. Zatímco před faceliftem se dal multimediální systém s 6,5palcovým dotekovým displejem pořídit pouze za příplatek, teď už je součástí vozy od druhé výbavy Ambition a menší rozměry displeje nejsou v nabídce.

Přibylo tlačítek i funkcí.

Základní verze Active má ve standardu klasické rádio s USB portem a slotem na SD kartu. Bluetooth handsfree umožňující legální ovládání mobilu patří ke standardu od verze Style.

Také elegantní automatickou klimatizaci dostanete od tohoto stupně výbavy.

Od stupně Ambition patří ke standardu takzvaný Front Assist, který varuje před přílišným přiblížením se k autu před sebou. Nejprve se objeví na displeji jen malá ikonka dvou aut za sebou a mezi nimi vykřičník.

Pokud se ale zadnímu nárazníku před sebou řítíte příliš rychle, začne auto pípat a na displeji bliká ikona, která má řidiče nabudit k okamžitému zabrzdění. Většinou systém fungoval bez chyby, Jen jednou se mi ještě u verze před faceliftem v prudké zatáčce na dvouproudém sjezdu z dálnice stalo, že zareagoval chybně na auto ve vedlejším pruhu.

Kdybych nezačal brzdit, systém to těsně před nárazem automaticky udělá za mě a pokusí se kolizi zabránit.

Od roku 2018 si může zájemce za příplatek pořídit mimo jiné i hlídání mrtvého úhlu při provozu na víceproudých komunikacích. Oranžová diodka ve zpětném zrcátku ale nebyla v jasném letním dni téměř vidět.

Loketní opěrku mezi obě sedadla dostanou bez příplatku pouze majitelé nejvyšší výbavy Style. Je docela úzká a dá se seřizovat pouze výškově, nikoli podélně. Obsahuje malou schránku na drobnosti.

Výplně dveří stejně jako středový panel tradičně poberou spoustu dalších věcí.

Nechybí ani škrabka umístěná ve vnitřní straně víčka nádrže.

Od výbavy Ambition najdete pod sedadlem spolujezdce schránku s deštníkem.

Na zpětném zrcátku se šetřilo. Malé sice vypadá trendy, ale podle mne toho v něm řidič vidí méně.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Nová fabia se proti starší o 8 mm zkrátila, ale po modernizaci v roce 2018 se 5 mm natáhla. Její délka mezigeneračně klesla pod čtyři metry a při porovnání s ostatními malými hatchbacky se dostala do průměru. Škoda Fabia druhé generace přitom v době uvedení na trh patřila mezi největší auta kategorie.

Jen průměrná délka se projevuje i na podélné prostornosti v interiéru. Ta se navíc podle našich měření na místě spolujezdce proti předchůdci zhoršila o šest centimetrů a mezi konkurenty patří na rozdíl od špičkové předchůdkyně ke slabšímu průměru.

Zato se Fabia mezigeneračně o značných devět centimetrů rozšířila. V interiéru není nárůst podle našich měření tak znatelný, ale čtyři centimetry navíc v loktech na předních místech a dva centimetry při měření minimálního místa na dětské sedačky vzadu znamenají posun z chvostu žebříčku doprostřed.

Škoda Fabia třetí generace zvládne na rozdíl od předchůdkyně převoz pěti dospělých osob. Výška hlavové opěrky na zadním prostředním místě ideálně podepře hlavu osobám s výškou přibližně do 170 cm. 

Místo nad hlavou se mezigeneračně o dva centimetry zvětšilo a patří ke špičce, takže limitem pro dva cestující sedící za sebou bude místo v oblasti kolen nikoli mezi hlavou a stropem. Dospělí s výškou 180 cm mohou cestovat na straně spolujezdce za sebou bez modřin. Za řidičem to bude trochu horší.

Kabina Škody Fabia obsahuje v duchu dlouholetého hesla "simply clever" spoustu chytrých drobností zpříjemňujících pobyt na palubě. Jejich počtem převyšuje škodovka konkurenty.

Od modernizace v roce 2018 jsou v nabídce například dva USB porty pro zadní sedadla (za příplatek).

Dalším novým příplatkovým prvkem je držák tabletu.

Fabii najdeme mezi kufrovými šampióny a to nejen díky základnímu objemu 330 litrů, ale i špičkové délce a hloubce.

Její zavazadlový prostor nabízí také spoustu praktických řešení, jako jsou třeba háčky na tašky, místa na odkládání menších předmětů nebo možnost zasunutí krytu za zadní sedadla. Za příplatek lze mít i ohrádky na menší předměty nebo sítě.

Novinkou od roku 2018 je oboustranný koberec do kufru. Špinavá zavazadla se dávají na gumovou stranu, čistá na filcovou.

Na rozdíl od předchůdkyně už nelze vyklápět sedáky zadních sedadel, takže se opěradla standardně dělená v poměru 60:40 sklápějí přímo na ně.

Mezi nimi a podlahou kufru vzniká docela vysoký schod a rozhodně nevytvářejí rovnou plochu.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Po modernizaci v roce 2018 zbyly v nabídce Škody Fabia už pouze benzinové tříválce. Naftové a čtyřválcové motory vzal čas. Slabší verze bez turba se označují MPI a nabízejí se s výkony 44 (jeho ná…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus