ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Toyoty Yaris po druhém faceliftu
9. července 2017

Třetí generace malého hatchbacku Yaris upoutá pozornost výrazným vzhledem, tento poměrně agresivní design s ostrými liniemi ještě umocnil facelift v roce 2014. V dubnu 2017 se začal prodávat Yaris po druhé výrazné modernizaci, která má vzhled ještě dynamičtější, novinkou je ale hlavně to, že vůz dostal nový objemnější motor, který nahradil zavedenou benzinovou třináctistovku. Bezpečnostní výbava se výrazně rozšířila, takže vůz má v základu mnoho prvků, které jsou jinde vždy za příplatek.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Parametry motorizací se měnily jak při generační změně, tak při modernizaci v roce 2014. S druhým faceliftem v roce 2017 se odehrála asi nejzsadnější změna. Čtyřválec o objemu 1.3 litru byl stažen z nabídky a na jeho místo se dostal nový agregát, který je v Yarisu použit u Toyoty vůbec poprvé. Jde o čtyřválcovou patnáctistovku, která má atmosférické plnění.

Základ tvoří i nadále litrový benzinový tříválec, jehož dynamika měřená zrychlením z místa na 100 km/h se proti minulému Yarisu zlepšila o 0,4 s na 15,3 s. Stále jej však najdeme mezi nejlínějšími malými auty. Spotřeba udávaná výrobcem klesla zejména díky modernizaci v roce 2014 o 0,7 l na 4,3 l na 100 km, což nový Yaris naopak zařadilo mezi nejúspornější vozy. Litrový motor se pojí výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou.

Dynamika silnějšího benzinového čtyřválce o objemu 1.5 litru se v porovnání s předchozí 1.33 trochu změnila. Předchozí motor udával zrychlení na 100 km/h za 11,7 s, nová jednotka je o 7 desetin rychlejší. Má také o 9 kW, resp. o 11 Nm více, ale spotřeba se šestistupňovou manuální převodovkou je u nové jednotky o jedno deci lepší (5,0 litru). Stejné pravidlo platí i u automatu s bezestupňovou převodovkou Multidrive S (jde o typ CVT) se sedmi virtuálně předvolenými rychlostními stupni, i když podle oficiálních údajů je motor s CVT o dvě deci úspornější(4.8 l) než s manuálem, rovněž však o jednu deci úspornější v porovnání se starou třináctistivkou.

V porovnání s konkurencí v podobě malých benzinových hatchbacků je na tom třináctistovka lépe než litr.

Vůz se prodává také s hybridním pohonem, který alespoň na papíře slibuje nízkou spotřebu 3,3 litru benzinu na 100 km. Jaká je realita se dočtete níž.

reklama

1.0 VVT-i

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Dual VVT-i

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Dual VVT-i Multidrive S

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Hybrid e-CVT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Tady se dostáváme k menšímu zklamání. Šestistupňová převodovka, která je vyhrazena pro motor o objemu 1,5 litru, totiž na prvních testovacích jízdách nebyla bezchybná.

Řazení nám připadalo trochu zatuhlejší, rychlé změny rychlostních stupňů trochu bolely, protože se zintenzivnilo zadrhávání přes předovou polohu. Ale vzhledem k tomu, že uživatelům Yarise asi o co nejrychlejší řazení nepůjde, mi uvedené stížnosti připadají jako malicherné.

Zkušenosti s automatickou převodovkou Multidrive S jsou popsány výše přímo u uvedené motorizace.

Hybridní převodovka eCVT s plynule měnitelným převodem je může být jedním z faktorů, které kazí pověst hybridům. Zejména její kombinace se slabšími motory, jakým disponuje i Yaris, je poměrně nepovedená. Při větším sešlápnutí plynového pedálu totiž vytočí motor do maximálních otáček a drží ho tam, dokud řidič nepovolí. To se projevuje nejen nehezkým zvukem podobným vysavači, ale i výrazným nárůstem spotřeby.

Řízení

Toyota ho pro Evropany speciálně upravila, aby bylo strmější a sportovnější než na ostatních trzích. Výsledkem je příjemná práce s volantem jak při manévrování ve stísněných prostorách, tak při rychlejší jízdě v zatáčkách nebo na dálnici.

Brzdy

Brzdy se nám u verze s manuální převodovkou a motorem o objemu 1.5 litru zdály poněkud kousavé, s ostřejším nástupem.

U hybridu pomůže s brzděním režim B automatické převodovky, který slouží k rekuperaci elektrické energie. Brzdy se tedy tolik namáhat nemusí.

Podvozek

Upravené pružiny tlumičů od modernizace v roce 2014 zmenšují náklony karoserie při průjezdu zatáčkami.

Podvozek tak díky tomu mnohem déle držel ideální stopu a sportovnější naladění podvozku přiznala i automobilka.

S modernizací v roce 2017 se toho na podvozku tolik neměnilo, automobilka se údajně zaměřila hlavně například na lepší odhlučnění u hybridní varianty.

Celkově nám připadal podvozek velmi komfortní a stabilní. Přejíždění všech možných typů nerovností Yaris zvládal skvěle tlumit, stejně jako jejich zvukový doprovod.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus