ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mitsubishi ASX
1. dubna 2017

Japonský samuraj schopný bojovat s nástrahami běžného provozu i lehčího terénu patří k módní kategorii kompaktních vozů SUV s pohonem pouze přední nápravy i všech kol. ASX v rámci této škatulky patří mezi spíše kratší auta, menší jsou pouze Fiat 500X, Mazda CX-5, Opel Mokka a Škoda Yeti.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

K dispozici jsou tři motory. Benzinová šestnáctistovka pro pohon přední nápravy, dieselová osmnáctistovka pro 4x4 s manuálním řazením a od října 2013 také turbodiesel 2,2 l s automatem.

Méně objemné motory se projevují nadprůměrnou dynamikou a nízkou spotřebou. Tu zaručuje i standardně montovaný systém Auto Stop & Go (kromě šestnáctistovky v nejnižší výbavě Inform) zajišťující samočinné vypnutí motoru při zastavení třeba na křižovatkách a následné automatické nastartování. Mitsubishi ASX disponuje i řadou dalších technologií snižujících spotřebu paliva.

Motor 2.2 DI-D patří dynamikou i úsporností v konkurenci ostatních naftových SUV nižší střední třídy lehce pod průměr.

reklama

1.6 MIVEC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 MIVEC AS&G

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Průměr.

Zvlášť u nafťáku, který jsem testoval před modernizací, není úplně hladké. Vyznačuje se drobnými bočními vůlemi a lehkým škobrtáním při přechodu přes středovou polohu, které je při rychlém pohybu páky slyšet. Chybí mu samozřejmost, rychlostní stupně nezapadají automaticky.

Přes připomínky můžu řazení označit za relativně přesné a snadné, výhrady nejsou tak zásadní, aby zkazily dojem z jízdy.

Hranatá hlavice řadicí páky se mi nedržela úplně ideálně, nic na tom nezměnilo ani obtažení kůží, které je standardem již od druhé výbavy. Fotografie patří vozu před modernizací v roce 2016.

Řadicí páka u benzinové varianty mi připadala lepší stejně jako celé řazení - hladší a přesnější než u naftové verze. Fotografie patří vozu před modernizací v roce 2016.

Řízení

Ženské, lehké, s chybějící citlivostí kolem středové polohy, řekl bych, že i trochu přeposilované. Nejslabší článek řetězu dojmů souvisejících s jízdou. Ladí však s pohodářským charakterem auta.

Brzdy

U těžší naftové verze s pohonem všech kol mne ničím nezaujaly, takže fungovaly normálně.

Při testu benzinového auta jsem si okamžitě všiml jejich lepší účinnosti a větší ostrosti.

Podvozek

Modernizace v roce 2013 se na testované verzi s pohonem přední nápravy a benzinovou šestnáctistovkou pod kapotou podepsala zlepšením komfortu a to i na největších sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami 215/50 R17. Nenašel se žádný typ nerovností, který by auto dokázal rozházet. Rozhodně bych ho tedy doporučil milovníkům pohodlné jízdy.

U naftové verze před modernizací jsem měl problém podvozek jednoznačně popsat. Ne všechny nerovnosti zvládal stejně dobře. Působil nesportovně, ale při dravější jízdě jsem zjistil, že toho v kombinaci všech kol dokáže víc, než dává najevo. Facelift z roku 2016 přinesl také pro nejvyšší výbavu a nejsilnější motor 2.2 DI-D ještě větí kola o rozměru 18 palců. Překvapivě na nich ASX jezdí slušně, neposkakuje tak, tak by mohl někdo očekávat.

Zajímavé, že větší potíže dělaly ASX s pohonem všech kol před modernizací díry v asfaltu. S lesními cestami a poli si poradilo naprosto suverénně.

Na poli jsem si vyzkoušel u verze 4WD stabilizační systém, který proti smyku bojuje velmi razantně a vehementně, auto nekompromisně zpomalí. Dá se ale deaktivovat.

Verze s pohonem všech kol nabízí tři jízdní režimy, které lze nově nastavit tlačítkem, nikoli jako dříve otočným ovladačem (na snímku).

První je sice nazvaný 2WD a měl by tedy znamenat výhradní pohon přední nápravy. Přesto ta zadní občas vypomůže. Díky tomu nejsou rozdíly mezi "dvoukolkou" a "čtyřkolkou" u verze s pohonem všech kol příliš patrné.

Každopádně se po přepnutí na 4WD zapojuje zadní náprava mnohem častěji, ale neznamená to, že by byla v permanenci neustále. Opět pouze vypomáhá, když ta přední začíná ztrácet kontakt s podkladem. V serpentinách jsem vypozoroval, že při zapnutém systému 4WD nezasahuje tak často stabilizační systém a ASX se dá lépe vytáhnout z oblouku pod plynem.

Teprve režim LOCK rozděluje práci mezi nápravy stejným dílem. Měl by se používat pouze v náročném terénu.

Mitsubishi ASX, a speciálně to platí o verzi s pohonem předních kol, nepatří mezi auta, která by charakteristikou podvozku, ale i řízení a řazení vábila k dovádění v zatáčkách. Auto se v zakroucených úsecích docela naklánělo. ASX zkrátka chybí hodně do lehkosti a hbitosti třeba BMW X1. Na druhou stranu verze po modernizaci i s pohonem pouze předních kol příjemně překvapila dobrým držením stopy v zatáčkách na mokru.

Pokud se nenecháte odradit náklonem a začnete hledat limity auta, zjistíte, že se zvlášť u verze s pohonem všech kol nacházejí až překvapivě daleko a podvozek má slušnou dávku talentu a schopností i na rychlé projíždění zatáček. Působí však trochu neohrabaně.

Na přímých úsecích působí Mitsubishi ASX i přes svou kompaktní délku ve všech variantách až nečekaně dospěle, stabilně a sebejistě i při vysokých rychlostech.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus