ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test druhé generace Mini Countryman
1. července 2017

Už o minulém Countrymanovi jsem psal, že jde o největší vůz Mini všech dob. Druhá generace ho na délku přerostla o více než dvacet centimetrů téměř na 4,3 m, čímž se posunula z kategorie malých aut mezi SUV nižší střední třídy, tedy plnohodnotná rodinná auta. A o dvě kategorie nad miniauta, na nichž značka Mini vyrostla.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motorový program čítá dva zážehové a jeden vznětový přeplňovaný motor. Nechybí ani hybridní kombinace benzinového motoru a elektromotoru, jehož baterie se dají dobíjet i ze sítě (koncepce plug-in hybrid).

Základem je benzinový tříválec o zdvihovém objemu 1,5 a výkonu 100 kW pro Countryman Cooper, silnější Countryman Cooper S má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec o výkonu 141 kW. Turbodiesely najdete pod kapotami modelů Cooper D a Cooper SD. V obou případech se jedná o dvoulitrový čtyřválec. Ve slabší verzi Cooper D dosahuje výkonu 110 kW, v silnější nabídne dokonce 140 kW.

Všechny motory lze kombinovat s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo automatickou převodovkou. Ta má u modelu Cooper šest rychlostí, u ostatních osm rychlostí. Pouze silnější turbodiesel Cooper SD má standardně osmistupňovou samočinnou převodovku. Všechny modely mohou mít také pohon všech kol, který má u Mini obchodní označení All4 a využivá k přenosu točivého momentu na zadní kola elektronicky řízenou lamelovou spojku.

Proti předchůdci jsou téměř všechny Countrymany rychlejší. Například verze Cooper s tříválcem 1,5 l má o 10 kW vyšší výkon než předchozí atmosféricky plněný čtyřválec 1,6 l a zároveň o 0,8 s rychlejší akceleraci z klidu na 100 km/h. Kombinovaná spotřeba se ale zvýšila o 0,2 litru na 5,9 l/100 km. Při porovnání s ostatními SUV nižší střední třídy jde o auto nadprůměrně úsporné a průměrně dynamické.

Opačné je u dvolitrových motorů, které patří na špičku z hlediska dynamiky, ale zároveň mezi žrouty. Cooper S s dvoulitrovým motorem má o 1 kW vyšší výkon než předchozí motor 1,6 l, zrychlení 0-100 km/h zůstalo na hodnotě 7,5 s a spotřeba narostla o 0,3 litru na 6,3 l/100 km.

Mnohem větší mezigenerační pokrok udělaly oba turbodiesely. Slabší Cooper D má totiž o 28 kW vyšší výkon a tak není divu, že se akcelerace zlepšila o 2 s na 8,9 s. Zároveň se také zvýšila o 0,3 l kombinovaná spotřeba na 4,5 l/100 km. A konečně u modelu Cooper SD se výkon zvýšil o 35 kW, akcelerace se zlepšila o 1,5 s na 7,7 s a spotřeba se zvýšila o 0,3 l na 4,8 l/100 km.

Při porovnání s ostatními naftovými SUV nižší střední třídy patří Countryman na špičku z hlediska dynamiky a do průměru ohledně spotřeby.

reklama

Cooper

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper ALL4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper ALL4

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper S

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper S AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper S ALL4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper S ALL4

Tento motor nebyl dosud testován.

John Cooper Works ALL4

Tento motor nebyl dosud testován.

John Cooper Works ALL4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper D

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper D AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper D ALL4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper D ALL4

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper SD

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper SD ALL4

Tento motor nebyl dosud testován.

Cooper S E ALL4

Plug-in hybridní varianta Mini Countryman je nejen nejdražší a nejtěžší ze všech, ale zároveň jedna z nejvýkonnějších a nejdynamičtějších. Při tomu přizpůsobeném používání umí být i nejúspornější.

Začněme nejdříve tou dynamikou. Maximální výkon ústrojí složeného z tříválcového benzinového turbomotoru o objemu 1,5 l činí 100 kW, dalších 65 kW přidává elektromotor. Součet výkonů dělá z Countrymana SE druhou nejvýkonnější variantu za sportovní verzí JCW. Tomu odpovídá i zrychlení z 0 na 100 km/h během 6,8 s, tedy jen o tři desetiny pomalejší než u JCW. Předností Countrymana SE je obří točivý moment, tedy síla, která se naplno zapojuje do hry od prvního šlápnutí na akcelerační pedál a využití elektromotoru. Okouzlení z této síly funguje nejen při rozjezdech z místa, ale i třeba i při potřebě předjíždění.

Countrymanem SE lze jezdit ve třech různých módech, které se přepínají páčkou na středovém panelu.

Režim Auto eDrive umožňuje jezdit čistě na elektřinu až do rychlosti 80 km/h. Při vyšších rychlostech, nebo potřebě razantní akcelerace, se připojuje benzinový motor. Stejně tak, když kapacita baterie klesne pod sedm procent.

Max eDrive slouží k maximálnímu využití jízdy na baterie, tedy zejména po městě. Zvládá až rychlost 125 km/h čistě na elektřinu, benzinový motor se připojuje pouze ve vyšších rychlostech nebo potřebě prudkého zrychlení.

Režim Save slouží k dobíjení baterie, auto se pohybuje výhradně díky benzinovému motoru.

Baterie mají kapacitu 7,6 kWh, což podle laboratorních údajů stačí k čistě elektrické jízdě na 42 km. Nám v příjemném letním počasí bez nutnosti zapínat klimatizaci palubní počítač ukazoval při plném nabití dojezd 35 km. Nabití baterií z běžné elektrické sítě trvá tři hodiny a patnáct minut. Pro většinu majitelů tedy není problém používat auto v čistě elektrickém režimu třeba při cestách do práce a zpět. Doba nabíjení se dá nastavit, třeba na levný noční proud, stejně tak třeba doba odmražení a vytopení, nebo naopak vychlazení interiéru.

Benzinový tříválec funguje velmi tiše a téměř bez vibrací. Zejména ve vyšších rychlostech jsem vůbec nepoznal, kdy se přidal do práce, nebo si dal naopak oddech.

Výrobce udává laboratorní spotřebu pouze 2,1 l benzinu na 100 km. To ale samozřejmě platí pouze v případě úplného nabití baterie na prvních 100 km a ve skutečnosti jde o hodnotu nedosažitelnou. Svižně se dá jezdit při kombinaci obou motorů za pět litrů, při hodně sportovním stylu jízdy ale spotřeba vystoupala i nad deset litrů. Více než u jakéhokoli jiného auta tady spotřeba paliva záleží na stylu jízdy a řidičových schopnostech.

Řazení

Zatím jsem mohl vyzkoušet pouze osmistupňovou automatickou převodovku standardně montovanou pro verzi Countryman SE.

Její řazení je zejména při využití elektřiny dokonale hladké a nepostřehnutelné. Ve chvíli, kdy auto poháněl pouze benzinový tříválec, už byly zejména podřazovací manévry při sešlápnutí akceleračního pedálu znát, ale i tak nelze její funkci označit jinak než za špičkovou.

Osmistupňový automat patří i ke standardu verze SD, u ostatních provedení je standardem šestistupňové manuální řazení.

Osmistupňový automat lze mít jako opci u čtyřválcových motorů, u tříválcové patnáctistovky pouze šestistupňový.

Řízení

I přes nárůst rozměrů auta zůstalo velmi podobné jeko u předchůdce. Skoro motokárové - tuhé, strmé, přesně vím, kde se nacházejí kola. Ve středové poloze jsem nenašel skoro žádnou necitlivost, v krajních polohách objevil přirozený odpor. Je to taková komfortní motokára.

Řízení se mírně liší podle přepínače jízdních režimů (standard verzí JCW a SE). Ve sportovním módu ještě více ztuhne.

Brzdy

Zatím jsem zkoušel pouze plug-in hybrid SE s rekuperačním brzděním, které většinou bývá výrazně jiné než u ostatních verzí. U Countrymana SE mi na něm ale od prvních okamžiků nepřipadalo nic mimořádného, neprojevovalo se méně plynulým chodem ani kousavým účinkem. Zkrátka jsem byl spokojený.

Podvozek

Opět musím začít tím, že jsem zatím testoval pouze velmi specifickou verzi Mini Countryman SE.

Ta se od ostatních odlišuje už systémem pohonu. Nejde o pohon předních kol, jako u klasických verzí, ale ani o běžný pohon všech kol s propojením náprav a rozdělováním točivého momentu.

U plug-in hybridu se o pohon přední nápravy stará benzinový tříválcový turbomotor a o pohon zadní nápravy elektromotor. Jde o dva nezávislé agregáty, které nejsou nijak mechanicky spojené a míru jejich zapojení určuje pouze řídící jednotka, tedy elektronika. Přesto to alespoň na silnici (v terénu jsme auto zatím neměli šanci vyzkoušet) funguje báječně a to i při extrémně sportovním způsobu jízdy.

Velmi zábavné je, že si můžete vybrat, zda chcete mít auto s nedotáčivou charakteristikou v prudkých zatáčkách projížděných pod plynem (v jízdním režimu, kdy se baterie dobíjí a funguje pouze benzinový motor), nebo přetáčivou charakteristikou (v režimech, kdy je do hry zapojený elektromotor - ať už současně s benzinovým, nebo samostatně).

Tak nebo tak, podvozek funguje parádně. Ve spojení s extrémní tuhostí karoserie poskytuje vynikající jízdní vlastnosti i na nerovném povrchu, parádní přilnavost a poradí si třeba si s terénními zlomy uprostřed zatáčky. Na to, že je hybridní verze výrazně těžší než všechny ostatní, zachovalo si Mini Countryman SE chuť vrhat se do zatáček s lehkostí a projíždět je jako motokára - bez naklánění, bez kymácení. A to i přesto, že u této verze si jako u jediné nelze připlatit za možnost nastavení tuhosti tlumičů.

Ještě příjemnější je, že skvělý jízdní projev není na rozdíl od prvních generací novodobých modelů Mini degradován velkými ústupky v otázce jízdního komfortu. S pneumatikami typu runflat sice slyšíte přejetí každé nerovnosti, ale tlumení vůbec není špatné, a to i u překážek typu zpomalovacích prahů nebo propadlých kanálů. Skvěle, Mini!

Jezdili jsme na příplatkových osmnáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 225/50 R18. Standardem pro Countryman SE je rozměr 225/55 R17 a pro základní verzi 205/55 R16, naopak za příplatek lze mít kola až devatenáctipalcová.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus