ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mercedesu Benz GL
15. ledna 2010

Největší mastodont mezi auty, která si umějí poradit s terénními nástrahami. Přišel na trh v roce 2006 jako odpověď na Audi Q7 zde. Díky rozměrům nepřekvapí, že se vyrábí v USA. Novináři se přou o to, zda Mercedes GL zařadit do kategorie SUV, nebo mezi čistokrevné off-roady. Volím druhou možnost – nejen díky prvnímu písmenu v označení odkazujícímu na třídu G zde, ale také kvůli rozsáhlé výbavě umožňující jízdu těžkým terénem. Každopádně jde ale o luxusní auto, které nemá nic společného se spartánskými teréňáky, v nichž cítíte každý přejetý kořen. Pětimístné obsazení lze za příplatek rozšířit o dvě místa ve třetí řadě. Modernizace, která proběhla v roce 2009 se zaměřila hlavně na snížení spotřeby motorů. Na karoserii a v interiéru auta se měnily jen maličkosti.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

Člověk si musí stejně jako u jiných mercedesů zvykat po přesednutí z jiného auta na celou řadu specifik. Naopak letitý „hvězdař“ se bude za volantem Mercedesu GL okamžitě cítit jako doma. Už léta mi dělá problémy uvědomit si, že jediná páčka u mercedesů slouží k ovládání blinkrů i stěračů, i když to je samozřejmě úsporné a chytré řešení.Trochu zrada je ale menší páčka tempomatu nacházející se nad ní. Často tak „blikám“ právě ovladačem tempomatu. Přitom z ergonomického hlediska ho musím pochválit, protože zahrnuje i omezovač rychlosti (vidíš, Renaulte, že to jde na jednom místě a ne na třech). Nastavené tempo nebo limit se zobrazují na displeji, různými pohyby páčky si můžete vybrat, zda budete rychlost zvyšovat nebo snižovat po 1 km/h, nebo 10 km/h případně na nejbližší celou desítku.

Na pravé straně je také páčka, která slouží jako volič automatické převodovky. To je další ergonomický skvost a specialita Mercedesu. Běda ale, když zapomenete, že sedíte v autě s třícípou hvězdou. Pak místo ostřikování předního skla (nachází se samozřejmě na té levé multifunkční páčce) zařadíte parkovací režim, za což vás budou třeba při rozjíždění z křižovatky lidé jedoucí za vámi milovat. Vím, o čem mluvím... Chcete měnit rychlostní stupně i u automatu ručně? Na to máte za volantem příjemně dosažitelná tlačítka a zvolený stupeň vidíte na displeji.

Také zašlapávání parkovací brzdy pedálem u levé nohy a uvolňování pomocí madla pod světly patří u mercedesu ke klasice a když si na zařízení zvyknu, přijde mi to příjemnější než hledat nějaký umrněný čudlík elektronické parkovací brzdy a zároveň nezapomenout sešlápnout brzdový pedál. Zkrátka jediný problém ovládacích prvků u Mercedesu je ten, že ostatní to většinou dělají jinak. Rychle jsem se skamarádil s vestavěnou navigací (za příplatek), která se ovládá naprosto intuitivně. Kožená sedadla Mercedesu GL jsou sice pohodlná, ale v prudších zatáčkách jsem z nich vypadával. Lepší boční vedení by neškodilo. Hodně se mi líbila možnost vytahovat opěrky elektrickým ovládáním na boku sedadla hned vedle seřizování sedáku a opěradla.

Posez je i v nejnižší poloze hodně vysoký. Člověk shlíží na ostatní řidiče trochu jako z jiného světa, což podporuje i skvělé odhlučnění kabiny. Jenže tenhle příjemný pocit se změní v pramínky studeného potu poté, co musíte manévrovat v úzkých městských uličkách. Proplétat se úzkými profily mezi špatně zaparkovanými auty, to opravdu není disciplína pro Mercedes GL. Právě kvůli zvýšenému posezu a výše položeným zpětným zrcátkům proti ostatním autům mi úplně chyběl odhad proporcí auta.

reklama

Kabina a kufr

Vnitřní prostornost není na pětimetrové auto žádná sláva. Hlavně to platí pro podélný prostor v kabině. Beru sice v potaz, že výrobce počítá ještě s třetí řadou sedadel, která v našem autě chyběla. Přesto mi přišla mnou naměřená podélná délka na centimetr stejná jako u nového Chevroletu Spark pod úroveň více než pětimetrového luxusního korábu. Umím si představit, že delší cestující mohou mít vzadu problém s místem na kolena.

Je vidět, že o slabině Mercedes ví, protože prostor pro ně alespoň v opěradlech předních sedadel vybral, čímž získal čtyři centimetry navíc, a zřejmě jako omluvu vložil do vybrání výdechy ventilace, takže si můžete nechat ofukovat vrzající klouby proudem teplého vzduchu. 

Naopak nad hlavou zbývá na všech místech dost prostoru i pro basketbalisty, také šířka je v pořádku.

Prostřední místo ve druhé řadě disponuje dostatečnou šířkou i natolik výsuvnou opěrkou, aby se tam dalo bezpečně sedět. Opěradlo je ale tuhé jako prkno, takže to nebude na delších cestách nic příjemného. Na kraji je to úplně jiná písnička, tam si člověk hoví jako v bavlnce. Nad hlavou zbývá moře místa i pro košíkáře.

Opěradla zadních sedadel jsou polohovatelná. Sedáky lze odklopit a do mezery jedním tahem madla sklopit opěradla. Vše je dělené na dva díly v tradičním poměru 60:40. Taková variabilita se nám líbila, ne vždy bývá u luxusních vozů zvykem.

Kufr je hodně mělký, k čemuž přispívá i směrem dolů čouhající držák roletky a její prověšení. Na druhou stranu patří mezi nejdelší, což jsme ale v praxi ne vždy shledali jako výhodu. Když chce totiž průměrně vysoký člověk v dešti vytáhnout zavazadla až od opěradel zadních sedadel, umaže se kvůli té délce a hodně vysoké nákladové hraně o vyboulený zadní nárazník.

Sklopená opěradla zadních sedadel vytvářejí s podlahou kufru rovnou plochu. Vzniklý prostor je pak opravdu velký, ale pořád příliš mělký na to, aby tam člověk bez problémů uložil třeba kolo.

Pokračovat na další kapitolu
Podvozek
Mercedes GL je takový vláčný obr. Podvozek konstruktéři ladili na vlnu maximálního komfortu, což se jim bezpochyby podařilo. Málokteré auto je tak odizolované od nerovností jako tenhle gigant. Podle…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus