ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mercedesu-Benz G 500
6. prosince 2018

Je to cihla na čtyřech kolech a má přesně stejnou aerodynamiku. Kdo by čekal, že se tento fakt s příchodem nové generace Mercedesu-Benz třídy G změní, byl by bláhový. Jenže tahle cihla má také své nezaměnitelné kouzlo.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Aktuálně (prosinec 2018) koupíte Géčko jen se dvěma motory. V obou případech jde o dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválec. V základním G 500 dosahuje tento čtyřlitr výkonu 310 kW, v silnějším provedení Mercedes-AMG G 63 pak na 430 kW. Jde o velký nárůst díky tomu, že se o úpravu motoru jako vždy postaraly laboratoře AMG. To se ale projevuje i na ceně, AMG je o víc než milion dražší. Aktuálně tak dává rozum spíš jen základní verze. Oba motory jsou spojené s devitístupňovým automatem a pohonem všech kol.

reklama

G 500

Toto je dvojitě přeplňovaný osmiválec, který známe z řady jiných Mercedesů, například S nebo S kupé. Má čtyři litry objemu a velmi vysoký výkon 422 koní a 610 Nm točivého momentu. To vše se samozřejmě posílá na všechna čtyři kola přes novou devítistupňovou automatickou převodovku. Po stisknutí tlačítka motor lehce vyběhne do otáček. Pak stačí přišlápnout plynový pedál k zemi, motor zahučí, G si přisedne na zadní a za děsivého burácení se rozletí vpřed. Najednou se svět zúží a necháte všechnu dopravu za sebou. Je to podobný pocit, jako byste sledovali jadernou zkoušku na Nové Zemliji. Ne kvůli tomu, že by bylo G nějak extra rychlé (vždyť mu stovka zabere 5,9 sekundy!), ale spíš pro to divadlo okolo a fakt, že sedíte zhruba ve výšce lesního posedu. Vnímání rychlosti je absolutně jiné.

Průměrná spotřeba, za kterou jsem jezdil, přesahovala 18 litrů benzinu na 100 km. Naštěstí je tu palivová nádrž s kapacitou 85 litrů, za jejíž naplnění necháte u pumpy přes tři tisíce korun. Ne, že by to klasickému budoucímu majiteli nějak vadilo. Těžko nějak dál rozebírat kvality a zápry motoru. Aplikace osmiválce na off-road je z dnešního pohledu vyloženě absurdní. Zároveň jde ale o jakýsi status, který mnozí vyhledávají nehledě na katastrofálně vysokou spotřebu a s ní spojené provozní náklady.

AMG G 63

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Stejně jako všechny moderní velké Mercedesy dostalo i Géčko devítistupňovou automatickou převodovku. Ta se ovládá pákou vpravo pod volantem a také dvěma páčkami na ramenech volantu. Při rozjezdu jsme zaznamenali malé škubání, ale to jen někdy. Jinak automat řadí hladce a i při dálniční rychlosti nechává motor povalovat v nízkých otáčkách. Změna jízdního režimu na sportovní pak znamená, že naopak podpoří jeho vytáčení. Nelze si tedy na nic stěžovat.

Řízení

I když máte v ruce volant moderních Mercedesů, G se chová jinak. Pořád u něj musíte nakroutit více otáček, aby auto poslušně vyjelo stopu. Je dobře, že posilovač není tak horlivě aktivní a tak dává na srozuměnou, že ovládáte pořád velký kus auta. Ve městě nebo v garážích se pořádně nadřete, ale v terénu je radost Géčko ovládat.

Brzdy

Trochu jsem se obával, že brzdy budou u tak velkého vozu váhavější. Ukázalo se ale, že masivní brzdové kotouče a třmeny zvládají i těžkou váhu. Není tedy potřeba mít strach, inženýři ve Stuttgartu mysleli na všechno.

Podvozek

Géčko jede výborně. Vlastně tak dobře, že opět budete mít tendence zapomínat na to, jak absurdní tohle auto se svou hmotností, motorem a stavbou karoserie je. Podvozek prošel od minulé generace pořádnými změnami. Stále vzadu najdete klasická listová pera, ale jsou lépe uchycená (mají pět bodů), vpředu jsou moderní lichoběžníky. K tomu všemu si můžete připlatit za tlumiče s elektronicky nastavitelnou tuhostí. Ve výsledku do znamená, že je G sice nesmírně komfortní, ale rozhodně ne tak uskákané jako ostatní auta s listovými pružinami, hlavně tedy pick-upy.

Jasně, pořád je potřeba brát úvahu řadu faktorů. První faktor: máte aerodynamiku ušanky a to je jasně poznat zhruba od 100 km/h, kdy se za oknem začíná rozehrávat meluzína. Ve 130 to je už na pováženou a o dalších 20 km/h výše se rozhodnete, že raději pojede podle pravidel. Druhý faktor: máte těžké auto (2,4 tuny) začínající ve výšce 27 cm nad zemí, což znamená, že i když budete mít sebelepší podvozek, fyzika se projeví v první zatáčce. G se nahne jako přetížený parník na Vltavě a klekne si na vnější kolo. Avšak poslušně drží stopu. Třetí faktor: přesně tyhle věci vás budou vlastně na géčku děsně bavit.

Z výše uvedeného je Géčko vlastně zábavný stroj na každodenní radost. A když přijde na věc, klidně si vyrazíte i do lesa. Troufám si tvrdit, že těžko narazíte na místo, kde by se G dostalo do nesnází. K pohonu všech kol, extrémní světlé výšce a redukční převodovce, přidejte ještě tři uzávěry diferenciálů. Prostřední, zadní i přední mají svá vlastní dedikovaná tlačítka, která se ve své vznešené chromovosti usídlila uprostřed palubky na čestném místě. Stačí je postupně stisknout a Mercedes si poradí s čímkoliv.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus