ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mercedes-Benz EQS
5. října 2021

Když Mercedes-Benz poprvé ukázal svůj luxusní elektromobil EQS s dojezdem 780 kilometrů, šokoval svět. Byla to totiž nejvyšší hodnota, jakou kdy které auto nabízelo. Jaká je ale realita? To jsme zjišťovali v testu tohoto nádherného top manažerského sedanu do zásuvky.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Mercedes‑Benz EQS se zatím v Česku prodává ve dvou verzích. Základní 450+ má poháněná zadní kola a výkon 245 kW. Zaměřena je na dojezd a právě ta slibuje 780 kilometrů na jedno nabití. Druhou variantou je na rychlost zaměřená verze 580 4Matic, jejíž elektromotory roztáčí přední i zadní kola a má sílu 385 kW. To je ale teprve začátek, chystá se varianta od sportovně zaměřené divize AMG.

reklama

450+

Hned na začátek je nutné upozornit na to, že i když jde o základní verzi, rozhodně tak svými parametry nepůsobí. Váží sice přes 2,4 tuny, ale elektromotor ji díky točivému momentu 568 Nm dokáže rozpohybovat z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. Maximum je limitováno na 210 km/h. Pro sportovní vůz by takové zrychlení nebylo ničím vzrušujícím, ale akcelerace v autě o této hmotnosti a velikosti je opravdu nevšedním zážitkem. A to ještě když je maximum točivého momentu k dispozici prakticky okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu.

Rychlostmi zhruba do 30 km/h se Mercedes pohybuje s jakýmsi elektronickým mručením. To existuje proto, aby chodce upozornilo na jedoucí vůz, který se jinak po silnici pohybuje neslyšně. Platí to i při vysokých rychlostech, kde naplno vynikne výhoda dokonalé aerodynamiky.

Během testu Mercedesu EQS jsme se snažili ujet co nejdelší vzdálenost, abychom zjistili, jaký je reálný dojezd. Podle zkušenosti s moderními elektromobily se totiž vždy udávaná hodnota dojezdu naměřená podle metodiky WLTP poměrně dost liší od reality. Auta totiž testy spotřeby podstupují v ideálních podmínkách a na provoz elektromobilu má vliv řada faktorů. Proto je dobré také na začátek upozornit, že test probíhal během léta, ale při mírných teplotách mezi 16 a 20 stupni Celsia. To je pro elektrické auto příznivější část roku.

Auto jsme dostali s plně dobitou baterií, tedy na využitelných 107,8 kWh. Palubní počítač vypočítává dojezd podle řady faktorů, jedním z nich je i předchozí zacházení s vozem. To bylo zřejmě velmi obezřetné, protože auto slíbilo 700 kilometrů do prázdné baterie.

S tím, jak jsme najížděli kilometry včetně naší obvyklé testovací trasy, se údaj postupně upřesňoval. Po ujetí zhruba 200 kilometrů, kdy jsme cestovali po městě, okresních silnicích a velkou porci trasy také po dálnici (vždy jsme jeli maximální povolenou rychlostí), jsme se dostali na průměrnou spotřebu 20,1 kWh na 100 km. To znamená, že pokud bychom jeli stejně až do prázdna, zvládlo by auto ujet na jedno nabití 536 kilometrů. To je o 244 méně, než slibuje tabulka. I přesto jde zatím o nejlepší hodnotu, jakou jsme kdy u elektromobilu naměřili, a zřejmě tak půjde o auto do zásuvky s nejdelším reálným dojezdem na českém trhu.

Je také důležité upozornit na fakt, že každá cesta v reálném provozu je specifická. Jiné spotřeby auto dosáhne v horské krajině, jiné na rovině. Stejně tak záleží na rychlosti okolní dopravy, použití klimatizace a dalších komfortních funkcí. Ostatně, EQS nabízí kromě vypočítaného dojezdu i teoretický, který vypočítává na základě možnosti, že by řidič vypnul některé funkce. Ty má jednotlivě rozepsané, takže je lze třeba v případě nouze opravdu zrušit a tím ujet něco málo navíc. Jde ale maximálně o desítky kilometrů.

580 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Voličem pod volantem se vybírají směry jízdy. Jinak samozřejmě nedochází k žádné změně převodů.

Řízení

Jemné a docela posilované. Ve sportovním režimu přituhne. Auto se zdá být mrštné i díky natáčení zadní nápravy.

Brzdy

Buď můžete zapojit brzdy, nebo je možné volit sílu rekuperace pomocí páček pod volantem. K dispozici je i automatický režim, kdy auto rozhoduje o síle rekuperace pomocí kamer, radaru a dat z GPS.

Podvozek

Mercedes-Benz EQS vzduchem prochází jako horký nůž máslem. Tichost na palubě umocňují ještě dvojitá skla, takže lze uvnitř pohodlně konverzovat při jakékoliv rychlosti.

Právě při dálniční cestě se odhalí kouzlo EQS. Vzduchový podvozek má nastavitelnou výšku i tuhost. Ale ve sportovním režimu je pohodlný a v tom komfortním vyloženě nahrazuje luxusní pružinovou postel v pětihvězdičkovém hotelu. Posádka si totiž hoví v naprostém komfortu a jízda spíše než běžné svezení připomíná pohupování po klidných vlnách jezera Como.

Během testu jsme EQS vyzkoušeli také na menších silnicích, kde se předvedl ve velmi dobrém světle. Vzduchové podvozky jsou známé tím, že kvůli nim na příčných nerovnostech kola vozu často odskakují. To ale není případ EQS. Podle našeho dojmu na podvozek působí vyšší hmotnost vozu pozitivně a k odskakování prakticky nedochází. Jízda je tak pohodlná i na záplatovaných úsecích českých okresek.

Není ale nutné zastírat, že nejlépe se mu bude dařit tam, kde kvalita povrchu připomíná německé silnice. Klikatá cesta z Řitky do Řevnic na tom tak je. EQS tu může jet opravdu svižně, a to i díky natáčení zadní nápravy. To pomáhá jednak při manévrování v úzkých prostorách, jako jsou podzemní garáže, jednak při sportovnější jízdě zatáčkami. Auto v ruce rozhodně nepůsobí jako tak velké a těžké, jaké ve skutečnosti je. Řízení má kratší převod, a tak je ovládání EQS spojené s pocitem hbitosti. Posilovač řízení je poměrně výkonný, což zase tolik neprospěje přesnosti. Přesto má řidič dojem, že drží svůj vůz pevně pod kontrolou. Auto se ale přece jen začne pod větším tempem naklánět a přirozený pud sebezáchovy zavelí zvolnit. Ne že by byl Mercedes na okreskách pomalý, ale sportovní vyžití od něj není záhodno očekávat. Na to jsou tu jiné elektrické luxusní vozy, například Porsche Taycan nebo k němu technicky příbuzné Audi e‑tron GT.

Přesto se Mercedes EQS pokouší posádku pobavit alespoň zvukově. Při volbě sportovního režimu nebo samostatně si lze zvolit audio doprovod. Auto jednoduše pod plynem simuluje hukot motoru, aby akcelerace byla více adrenalinovým zážitkem. My jsme měli dvě zvukové možnosti, z nichž jedna připomínala vzdálené dunění výkonného vozu a druhá start hvězdné lodi ve sci‑fi filmu. I když by bylo možné tuto funkci zavrhnout jako umělou, je dobře, že se Mercedes snaží řidiči dát něco, s čím je dobře obeznámen. Jako celek to pak funguje – akcelerace, narůstající zvuk a rozmazanější příroda okolo mohou dohromady vykouzlit třeba i husí kůži za krkem nebo úsměv.

Vzhledem k reálnému dojezdu přes 500 kilometrů lze o Mercedesu EQS prohlásit, že zatím patří k malému počtu elektrických aut, která už jsou bez většího omezení použitelná stejně jako vozy se spalovacím motorem. Tomu dopomáhá i velmi výkonná palubní nabíječka o síle 200 kW. To pro uživatele znamená, že naplno využije i nejrychlejší stojany na českých silnicích, kterými jsou v současnosti nabíječky Ionity se 150 kW výkonu. Na nich lze doplnit dojezd o stovky kilometrů v rámci pár desítek minut.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus