ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mercedesu Citan Tourer XL
21. listopadu 2015

Prodloužená osobní verze kompaktní dodávky, která délkou, počtem sedadel i kapacitou nákladového prostoru konkuruje i velkým vozům MPV - to je Mercedes Citan Tourer XL.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
Test Mercedesu Citan Tourer XL
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Prodloužená osobní verze kompaktní dodávky, která délkou, počtem sedadel i kapacitou nákladového prostoru konkuruje i velkým vozům MPV - to je Mercedes Citan Tourer XL.

Citan sice vozí na všech možných místech třícípou hvězdu coby znak značky Mercedes-Benz, ale ve skutečnosti jde o Renault Kangoo (v tomto případě Maxi) oblečený do německého kabátu. Každý automobilový znalec to rychle pozná.

Příď jezevčíka sice ještě docela dobře klame tělem, ale při ostatních pohledech na karoserii už obrysy Kangoo vyvstávají. Nepříliš vábně vyhlížející přístrojová deska z hory plastů je u obou aut prakticky totožná stejně jako ostatní komponenty.

Přesto Mercedes některá řešení do interiéru Citana propašoval, ale radost z nich budou mít jen lidé zvyklí na tuto značku.

Jde například o sdruženou páčku světel a stěračů, která se mi na levé straně neustále pletla s další mercedesí specialitou - páčkou tempomatu a omezovače rychlosti. Pravá strana přitom zůstává prázdná.

Palubní počítač se pro Mercedes i Renault netypicky přepíná tlačítkem na přístrojové desce, což také nepovažuji za optimální řešení.

Dodávkový původ prozrazuje horší odhlučnění kabiny i chvění zrcátek už při rychlostech od 120 km/h.

Výhodou Citanu Tourer XL v porovnání s přímými i nepřímými konkurenty je vzdušnost interiéru ve všech parametrech. Auto nabídne relativně pohodlné svezení sedmi dospělým cestujícím. Však je také XL téměř o čtyřicet centimetrů delší než základní varianta a jeho délka přesahuje 4,7 m.

Nejvíce se centimetry k dobru projevily v kufru, kde jsme v pětimístném obsazení naměřili délku až 133 cm, což je jedna z nejlepších hodnot mezi všemi vozy napříč automobilovými třídami.

Zklamáním je v porovnání s konkurenty (ne)variabilita sedadel druhé řady, která za prvé nejsou samostatná a za druhé je nelze podélně posouvat ani vyjímat z auta.

Potěší alespoň fakt, že se po sklápění zasouvají do podlahy, která je tak nízká a interiér pohltí i velké věci.

Například kola bez nutnosti jejich rozborky.

Do auta se také díky standardně montovaným bočním šoupacím dveřím na obou stranách ve druhé řadě dobře nastupuje a nakládá.

Naopak sedadla třetí řady nikam nezajíždějí a lze je vyjímat. Tato činnost ale vyžaduje kombinaci šikovnosti a síly. Vyndat sedadlo z úchytů totiž není jednoduché a to nejen kvůli jeho hmotnosti 18 kg.

Mercedes-Benz Citan Tourer XL se nabízí pouze s jediným motorem, který, jak jinak, pochází od Renaultu. Jeho označení 111 CDI nic neříká, ale jde o naftovou patnáctistovku s maximálním výkonem 81 kW. Ta zajišťuje i v porovnání s většinou výrazně menšími kompaktními MPV na naftu Citanu Tourer XL solidní dynamiku a velmi slušnou spotřebu. Výrobcem udávané 4,4 l jsme ale dosahovali pouze při ustálené rychlosti 90 km/h. Na dálnici při 130 km/h přesahovala spotřeba 7 litrů a v průměru jsme jezdili asi o dva litry žravěji, než tvrdí výrobce. Relativně krátké zpřevodování šesti stupňů v manuální převodovce zajišťuje slušnou svižnost při rozjíždění. Při rychlosti 90 km/h už motor na šestku točí asi 2000 otáček. Přesto jsme při potřebě rychlého předjíždění raději podřazovali na čtyřku.

Už od pohledu je jasné, že tenhle jezevčík není určený na závodění, ale přepravu lidí a nákladu. Přes menší nerovnosti se přenáší velmi komfortně a plavně, zejména při větším naložení, průjezdy propadlých kanálů ale byly slyšet i cítit v kostech.

Citan Tourer XL si budou pořizovat zejména firmy, které mají ve flotile i další typy mercedesů a bez spolupráce s Renaultem by jim značka s třícípou hvězdou neměla v této kategorii co nabídnout. Doporučil bych ho i živnostníkům, kteří potřebují převážet dost velké náklady nebo víc lidí, ale přesto chtějí pouze jediné auto pro práci i rodinu. Dobře poslouží i početnějším famíliím.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximálnísedadla třetí řadakufr za třetí řadou sedadel
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus