ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Mercedesu C kombi
2. května 2017

Nový kombík od Mercedesu třídy C mezigeneračně vyrostl, a přestože v porovnání s manažerskými konkurenty stále nepatří k obrům, už to není ani největší třídní mrňous jako předchůdce. Zároveň nová třída C završuje posun Mercedesu od značky vyrábějící převážně konzervativně laděná auta pro bohaté německé důchodce k producentovi agresivně a moderně vyhlížejících vozů.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídku motorů na českém trhu tvoří koncem roku 2014 deset kousků - z toho šest naftových včetně jedné hybridní verze, kde se diesel kombinuje s elektromotorem, a čtyři benzinové.

Začněme motory na naftu pojmenovanými BlueTEC, které oslovují zájemce o auta střední třídy víc než agregáty na benzin.

Slabší verze 180 a 200 si Mercedes vypůjčil od Renaultu. Mají objem 1,6 l a jedno turbo. Silnější varianty 220, 250, 250 4MATIC s pohonem všech kol a 300 Hybrid disponují pro mercedes tradičním a ostatní auta netypickým objemem 2,1 l a dvěma turby. Všechno jsou to čtyřválce.

Právě nový hybrid se stal v době vydání testu nejúspornějším kombíkem střední třídy na naftu se snovou udávanou spotřebou 3,8 l. Zároveň díky schopnosti zrychlit z místa na stovku během 6,7 s patří k nadprůměrně dynamickým manažerským kombi s turbodieselem.

Do popředí z hlediska úspornosti patří i 180 a 200 BlueTEC. Šestnáctistovka pod kapotou si řekne jen o 4,3 l nafty stejně jako nejslabší verze dvoulitru.

Nejžravější C kombi na naftu s pohonem všech kol stále patří mezi všemi alespoň do průměru.

Z hlediska dynamiky najdeme mezi rychlíky kromě hybridu i verze 250 BlueTEC. Jedinou podprůměrně dynamickou verzí v porovnání se soupeři je nejslabší motor 180 BlueTEC se zrychlením z 0 na 100 km za 11,5 s.

Kdo má raději benzin, ten může volit ze čtyřválců, šestiválce, a dokonce osmiválce.

U čtyřválců je na výběr mezi šestnáctistovkou s turbem označovanou 180 a dvoulitry také podporovanými turbodmychadlem s označením 200 a 250.

Základní 180 se vyšvihla mezi nejúspornější kombíky střední třídy na benzin vyjma hybridů s výrobcem udávanou spotřebou 5,4 l/100 km. Ostatní verze nejsou o moc žíznivější a také patří na špičku. Z hlediska dynamiky oscilují všechny varianty kolem průměru.

Naopak třílitrový šestiválec varianty 400 a zejména dvě výkonové verze čtyřlitrového osmiválce provedení C 63 AMG, z nichž ta silnější disponuje neuvěřitelným stádem 510 koní, zaujmou jednoznačně milovníky sportovní jízdy bez ohledu na konzumaci paliva.

Při porovnání s předchozí generací Mercedesu C kombi se spotřeba srovnatelných motorů často snížila i o více než litr paliva na 100 km.

reklama

160

Tento motor nebyl dosud testován.

180

Tento motor nebyl dosud testován.

180 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200

Tento motor nebyl dosud testován.

200 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

250

Tento motor nebyl dosud testován.

300

Tento motor nebyl dosud testován.

400 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

AMG C 43 4MATIC

Benzinový dvojitě přeplňovaný šestiválec má výkon 367 koní a slouží jako vstupenka do světa AMG. Tedy nabídne velké množství síly, ale stále nejde o úplný vrchol, který lze ke třídě C pořídit. Motor umí po nastartování tlačítkem vyštěknout do výfuků, ale záhy se uklidní. Pak si může řidič zvolit buď sportovní režim, nebo použít příplatkovou klapku výfuku, kterou lze pomocí tlačítka otevřít a motor je pak mnohem hlasitější. Při akceleraci má adrenalinový zvuk, při podřazování zase umí zapráskat.

Při prudkém startu je auto schopné akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy, což ho přibližuje kategorii čistých sportovních vozů, přitom ale stále hovoříme o kombi. Zde tedy leží kouzlo tohoto modelu. Díky vysokému točivému momentu 520 Nm je k dispozici síla téměř vždy a to i ve vysokých rychlostech. Předjíždění je tedy dílem okamžiku, stejně tak lze bezproblémově pospíchat po dálnici. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

S motorem se pojí devítistupňová automatická převodovka a tak při 90 km/h i dálničních 130 km/h točí jen zanedbatelné hodnoty. Je patrné, že devátý stupeň je připraven spíše pro německé neomezené dálnice než na české limity. Spotřeba se bude odvíjet od toho, jak se sílou vozu řidič naloží. Tabulkových 7,7 litrů znamená extrémní sebezapření. Reálnější jsou hodnoty okolo 10 litrů benzinu na 100 km při běžném cestování, nebo pak 15,5, kterých jsme naměřili při svižné projížďce po okreskách.

63 AMG

Tento motor nebyl dosud testován.

63 AMG S

Tento motor nebyl dosud testován.

180 d

Tento motor nebyl dosud testován.

180 d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200 d

Tento motor nebyl dosud testován.

200 d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

220 d

Tento motor nebyl dosud testován.

220 d AT

Podle papírových předpokladů je nejsilnější zbraní čtyřválce s netypickým objemem 2,1 l a dvěma turby spotřeba, což se v mém testu příliš nepotvrdilo. Se syrovým motorem a širšími příplatkovými zimními pneumatikami v klimaticky nepříznivých podmínkách jsem jezdil s výrazně vyšší spotřebou než u sedanu testovaného v létě se stejným typem pohonné jednotky. Rozdíl činil více než litr.

Konstantní jízda rychlostí 90 km/h na nejvyšší, tedy sedmý rychlostní stupeň automatické převodovky, přinesla spotřebu 4,7 l nafty na 100 km. Problém byl zejména v tom, že jsem musel jet část testu na šestku, protože sedmičku byla převodovka ochotná řadit až při tachometrových 95 km/h. V tu chvíli motor točil asi 1400 otáček.

Dálničních 130 km/h zvýšilo otáčky na necelé 2000/min. a spotřebu na 6,6 l na 100 km.

Po Praze při častějším brzdění a akceleraci spotřeba narostla na osm litrů, sportovní styl ji katapultoval až ke dvanácti litrům. V průměru palubní počítač ukazoval 7,7 l, tedy o 3,3 litru více, než deklaruje výrobce se základní variantou.

Zvukový projev naftového čtyřválce mi připadal výrazně tlumenější a kultivovanější než u předchozí generace.

Z hlediska síly a dynamiky jde mezi manažerskými kombíky s turbodiesely pod kapotou o slušný průměr. Při rozjezdu z místa ale chvíli trvalo, než konglomerát motoru a automatické převodovky vystřelil kupředu. Prodleva mezi sešlápnutím plynu a zátahem mi připadala docela dlouhá.

Dynamické schopnosti auta se ale dost podstatně měnily podle zvoleného jízdního profilu. V ekonomickém módu byla převodovka občas ochotná držet rychlostní stupeň téměř k hranici tisíce otáček, zato ve sportovním otáčky neklesaly pod 2000/min.

220 d 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

250 d

Tento motor nebyl dosud testován.

250 d 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

350 e

Tento motor nebyl dosud testován.

300 h

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem zkoušel pouze sedmistupňovou automatickou převodovku u naftového motoru 220 BlueTEC. Připadalo mi, že se v novém céčku zase o něco zlepšila a přiblížila se ideálu v podobě osmistupňového automatu u BMW. Nenašel jsem žádné její zásadní slabiny.

Chování převodovky se zásadně mění podle módu, který zvolíte. Zatímco ekonomický se s motorem mazlí v nízkých otáčkách a nestydí se ani za 1200 otáček, sportovní udržuje jejich hladinu vysoko nad 2000/min. Dočkáte se tak výrazně rychlejší reakce po sešlápnutí plynu, ale také vyšší spotřeby.

Řízení

Na rozdíl od sedanu jsem měl u kombíku základní typ řízení nikoli příplatkovou komfortní variantu Direct Steer a byl jsem s ním výrazně spokojenější. Zmizela nepřirozená měkkost kolem středové polohy i náhlé tuhnutí při zatočení. U testovaného kombíku řízení fungovalo plynule a připadalo mi docela sportovní, což se u auta s pohonem zadní nápravy na kluzkém povrchu hodilo. Tento dojem se výrazně prohloubil v režimu Sport, kdy řízení výrazně ztuhlo.

Podvozek

Úvodem musím stejně jako u testu sedanu napsat, že jízdní vlastnosti různých verzí Mercedesu třídy C se budou výrazně lišit a to nejen podle použitých kol a pneumatik jako u všech aut, ale také podle varianty podvozku. Těch lze mít za příplatek hned několik od sportovních až po adaptivní a komfortní vzduchový.

Testovaný kombík disponoval přitvrzeným sportovním podvozkem, který společně s příplatkovými osmnáctipalcovými koly rozměru 225/45 R18 (základ tvoří 205/60 R16) rozhodně nedoporučuji zájemcům o komfortní svezení.

Ještě přes drobné nerovnosti typu dlažby nebo dálničních spár se kombík přenášel s plavností, kterou bych od tohoto typu karoserie čekal. Jenže už na záplatovaných okreskách s sebou mercedes nervózně šil a na horších železničních přejezdech nebo po průjezdu hlubokých děr se ozývaly hlasité rány občas doprovázené i kopnutím do stehen posádky. A takhle si tedy jízdu mercedesem nepředstavuji, i když po zkušenostech s menšími modely A nebo CLA už se tomu moc nedivím.

Sportovní podvozek a široké pneumatiky přispěly k relativně zábavnému chování auta v zatáčkách. O nějakém sportování se sice u verze s naftovým čtyřválcem a automatickou převodovkou moc nedá psát, ale kombík v obloucích na suchu parádně držel stopu a na podzimním slizku si verze s pohonem zadních kol občas nonšalantně hodila zadkem, než ho chytil stabilizační systém.

Zkoušel jsem i jízdu s vypnutým ESP, ale na kluzkém podkladu jsem se zvlášť na okreskách necítil úplně bezpečně. Proti předchozí generaci kombík přece jen zmohutněl a v zatáčkách nepůsobí tak lehce jako třeba nová generace VW Passat. Dvakrát jsem si vyvolal smyk zadní nápravy a díky rychlým reakcím řízení jsem ho zvládl, ale pak jsem si raději elektroniku aktivoval, abych testovanou verzi za více než milion neposlal ze silnice.

Jistě a bezpečně jsem si připadal při vysokých rychlostech na dálnici, kde mi u zkoušené verze připadalo 180 km/h jako příjemná cestovní rychlost.

Když to shrnu, tak mě testovaná verze kombíku jízdními vlastnostmi úplně nenadchla, ale znovu opakuji, že tento poznatek vůbec nehodlám přisoudit celému modelu. Jsem si jistý, že verze bez sportovního podvozku se vzduchovým odpružením bude velmi komfortní, kterékoli provedení s pohonem všech kol velmi jisté v zatáčkách i v podzimním nečasu a třeba varianta C 63 AMG nesmírně sportovní. Paleta nabídky je tak široká, že kdybych se posadil do tří čtyř různých mercedesů C kombi, budu je jízdně považovat za zcela odlišné modely.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus