ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mercedesu-Benz A
12. října 2020

Čtvrtá generace Mercedesu-Benz třídy A dokazuje, že i malé auto může být nadité technikou. Nabízí obrovské množství motorů na výběr a slušnou kvalitu zpracování. Jako bonus dostanete také solidní jízdní vlastnosti. Co víc si od malého prémiového vozu přát.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Mercedes-Benz A má v nabídce obrovské množství motorizací. Diesel začíná na jednotce 160 d s výkonem 70 kW a končí u 220 d se 140 kW. Vždy jde o čtyřválce, napříč uložené. Dva nejsilnější diesely se pojí s pohonem všech kol 4Matic, dva nejslabší zase jen s manuální šestistupňovou převodovkou. Jinak hned dostanete osmirychlostní automat 8G-DCT, tedy se dvěma spojkami.

Benzin nabídne ještě širší škálu pohonů, i ty jsou vždy čtyřválce. Základem je varianta A 160 s pouhými 80 kW výkonu. Nabídka graduje u verzí AMG 35 (225 kW) a AMG 45 S, která má těžko uvěřitelných 310 kW, tedy 421 koní! To je nejsilnější zážehový čtyřválec s dvoulitrovým objemem na světě. Tohle auto pokoří stovku za 3,9 sekundy. V kontrastu s tím základní benzin zvládá ten samý úkon za 10,9 sekundy.

A ano. I u nejmenšího AMG z nabídky stuttgartské automobilky platí, že za motor ručí jediný technik. V našem případě je to pan Fabio Wanning. Pokud se vám auto bude líbit, můžete mu poslat děkovný e-mail.

Nakonec je tu ještě ekologická varianta A 250 e. To je kombinace benzinového čtyřválce o výkonu 118 kW s elektromotorem, který má dalších 75 kW. Díky nízké spotřebě se nominuje na ekologickou značku EL, která přinese jejímu majiteli řadu výhod včetně parkování zdarma v centru Prahy nebo jízd bez placení po dálnici.

reklama

160

Tento motor nebyl dosud testován.

180

Tento motor nebyl dosud testován.

180 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200

Tento motor nebyl dosud testován.

200 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

220 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

250

Tento motor nebyl dosud testován.

250 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

AMG 35 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

AMG 45 4MATIC+

Tento motor nebyl dosud testován.

AMG 45 S 4MATIC+

Toto je nejsilnější čtyřválcový motor světa. A je opravdu neuvěřitelné, co se géniům z Affalterbachu podařilo vyrobit. Dvoulitrová jednotka, do které tlačí vzduch jedno gigantické turbodmychadlo, vyrábí neuvěřitelný výkon 310 kW, tedy přeloženo 421 koní. Má lepší poměr síly na objem než Bugatti Chiron! Točivý moment má hodnotu 500 Nm!

Brutalita, se kterou tohle auto dokáže zrychlovat, je děsivá a opojná zároveň. Přistihnete se, jak jen tak prudce akcelerujete, abyste se pak mohli smát od ucha k uchu. Vždyť tenhle kompaktní hatchback dokáže pokořit stovku za 3,9 sekundy! Je rychlejší než legendární Ferrari F40! Maximum má ale omezené na 270 km/h, ale koho to zajímá.

Opravdu, těžko se dá popsat zážitek z akcelerace a už po několikáté proto musíme napsat, že je potřeba ho vyzkoušet na vlastní kůži. Budete v šoku zas a znova. A zas a znova se budete smát. A k tomu ten zvuk! Jasně, je to čtyřválec a musí mu trochu pomáhat obří výfuky, které jsou na zádi hned čtyři. Ale to, co hraje, je neskutečně podmanivé! A to i když zrovna neotevřete klapky.

Spotřeba? Neuvěřitelně nízká. Jezdili jsme v průměru za 9,9 litru benzinu na 100 km, což je jen o litr a půl nad tabulkovou hodnotou. A to byly chvíle, kdy jsme opravdu vozu pustili uzdy. Zkrátka a jednoduše, AMG A 45 S 4Matic+ je radost za sice obrovské peníze, ale takřka s nevyčerpatelným potenciálem.

 

160 d

Tento motor nebyl dosud testován.

180 d

Tento motor nebyl dosud testován.

180 d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200 d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

200 d 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

200 d

Tento motor nebyl dosud testován.

220 d

Tento motor nebyl dosud testován.

220 d 4MATIC

Tento motor nebyl dosud testován.

250 e

Tato motorizace kombinuje zážehový čtyřválec a elektromotor, který je umístěný mezi benzinovou jednotkou a automatickou převodovkou. Celkem systém produkuje výkon 160 kW a 450 Nm. Slibuje díky tomu akceleraci u nuly na 100 km/h za velmi pěkných 6,6 sekundy, maximum je 235 km/h. Kvůli rychlosti si ale tuto verzi koupí jen málokdo.

Mnohem zajímavější je způsob šetření nejen ovzduší, ale i peněženky majitele. Auto si s sebou veze baterii o kapacitě 15,6 kWh. Mercedes udává dojezd 77 km podle NEDC. Na dnešní dobu bychom spíš chtěli znát WLTP. Nicméně testované auto ukázala na plnou baterii dojezd 55 km. To je velmi pěkná hodnota. I díky tomu je kombinovaná spotřeba jen 1,4 litru benzinu na 100 km.

U plug-in hybridů je samozřejmě celá řada proměnných. A tak s nimi můžete jezdit za 0 litrů nebo také za 7. My jsme nabíjeli na delší cestě jen jednou. A nakonec jsme se dostali na 5,4 litru benzinu na 100 km a 3,4 kWh elektrické energie na 100 km. To je podle nás více než přijatelné a reprezentuje to výsledek situace, když budete s autem jezdit bez větších starostí.

Přitom musíme pochválit i dobíjení. U plug-inů bývá zvykem, že je na palubě jen slabší nabíječka. Tady má ale výkon 24 kW pro rychlonabíjecí stanice DC, pro slabší AC je to 7,4 kW. Co to znamená? Že můžete využít i rychlejší proud a doplnit baterku klidně za půl hodiny. Doma z klasické zásuvky to zabere čtyři a možná i více hodin.

A jak jezdí? Moc se nám nelíbilo přepínání mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Nepříjemné bylo zmatkování v klasickém režimu po přidání plynu, kdy auto chvíli akcelerovalo čistě na elektřinu a pak najednou cuklo a zaplo motor. Nastavení tedy není úplně ideální a je zřejmé, že vás Mercedes po čase naučí jezdit hlavně klidně. Škoda, nějaký potenciál k rychlejšímu svezení by tu byl.

Řazení

Mercedes A jsme nejdříve zkoušeli jen s automatickou osmistupňovou převodovkou se dvěma spojkami, kterou dostanete jedině k plug-in hybridnímu motoru (osmikvalt je i u top verze AMG 45 S, ale tady jde o skříň upravenou v Affalterbachu). Jako u všech Mercedesů se řadí pákou pod volantem. Systém funguje dobře, nestěžovali jsme si při řízení na nic. Spíše nám vadili reakce motoru, ale to směřuje do jiné kapitoly.

Řadit lze i manuálně a to páčkami na volantu. U plug-in hybridního vozu je to ale poměrně zbytečné.

Na palubě AMG A 45 S 4Matic+ to už ale zbytečné není. Ba právě naopak. Řadí se totiž speciální převodovkou AMG SpeedShift DCT 8G. Jak název napovídá, jde o osmistupňovou automatickou dvouspojku. Jejíc chování se mění podle jízdního režimu. Umí fungovat celkem pohodově na každodenní ježdění, ale ve sportovních módech či v závodním kope jako divá. Žene vás ránami kupředu a vy se cítíte jako na palubě pravého závoďáku.
Režimů řazení je víc. Nejde jen o automatický nebo manuální, ale i plně manuální. Tady bude záležet jen na vás a elektronika vás nechá dělat co chcete. Nezasáhne! K aktivaci slouží samostatné tlačítko na středovém tunelu.

Řízení

Obrovskou mírou záleží na tom, jakou verzi právě řídíte. U normálních motorizací je takové běžné. Určitě není tak chytlavé jako u BMW, ale zase ne tak vlažné jako u Audi. Jednoduše řečeno jde o standard Mercedesu, která vás uchlácholí k tomu, že budete jezdit a zapomenete na starosti. Ale také na sportovnější vyžití z jízdy.
Pak ale přesednete do AMG a je to jako nebe a dudy. Nebudete si vůbec jistí tím, zda tahle auta mají něco společného. Mercedes letí za volantem jako ohař za stopou. Reaguje okamžitě, přesně a dokonale. Převod je ostrý a krátký, citlivost nadpozemská. Auto přímo šeptá do dlaní, co se s ním děje. Tohle je dokonalé spojení řidiče a stroje v jeden celek. Je to neskutečný zážitek a jen velmi těžko budete hledat auto jiné značky, které vám zprostředkuje něco takového.

Brzdy

Tento dostavec platí jen pro plug-in hybrid. Podobně jako u ostatních modelů je potřeba si zvyknout na určitý způsob chování brzd. Ty totiž zároveň rekuperují a tak reagují trochu později a pak docela ostře. Jde ale o zvyk.

Tento dostavec je pro AMG. Jeho brzdy zastaví tak prudce, že vám odpářou obličej z hlavy!

Podvozek

Můžete mít standardní podvozek nebo podvozek s nastavitelnými tlumiči. Ale už standard je velmi příjemným společníkem na krátké i dlouhé cesty. Mercedes A je trochu tužší auto a to i když ho obujete do vysokých pneumatik. Neznamená to ale, že by vás chtělo ve městě vyklepat. Přes retardéry nebo kočičí hlavy jezdí stejně dobře jako i jiné prémiové hatchbacky.

Povedené je i chování vozu v zatáčkách. Nyní píšeme o verzi 250 e, která během testu stála na 17palcových pneumatikách a řídili jsme ji bez větších tendencí ke sportovní jízdě. I tak jsme si auto za volantem celkem pochvalovali. Naklání se minimálně, je čitelné a nástup nedotáčivosti ve verzi s pohonem předních kol je dopředu cítit. Nestane se tedy, že by vás Áčko vypeklo.
Tlačítkem Dynamic si můžete volit jednotlivé jízdní režimy. Jejich nabídka se mění i podle verze, jiné jsou samozřejmě u AMG, jiné u plug-in hybridu.
V hybridním autě máte k dispozici další módy. Režim Electric znamená jízdu čistě na elektřinu a to i když přidáte plyn až k podlaze.
Battery Level udržuje kapacitu baterie na stejné nebo vyšší úrovni. V tomto případě tedy jedete a můžete dobíjet. Stačí stisknout před jízdou po dálnici a na konci máte volné elektrické kilometry.
V režimu Eco se pak Mercedes chová obvykle jako hybrid, takže to necháte kompletně na něm. Sport zase přitvrdí, dál už to znáte...

K vozu si můžete pořídit i kartu me Charge, která vám umožní dobíjet v široké síti domluvených stojanů nejen u nás, ale i v Evropě.

A jak jezdí AMG? Božsky! Mercedes má v tomto případě nastavitelné tlumiče. Ty se mění buď dle jízdního režimu nebo pomocí specifického tlačítka. Už v základní komfortní poloze jsou ale přísně tuhé. I tak jde ale s nimi každodenně žít. Rozdíl mezi krajními polohami je citelný.
Model AMG A45 S je vybavený pohonem všech kol AMG+, který obsahuje i driftovací mód. Skvělý systém umí perfektně a bleskově rozdělovat šílený točivý moment na všechna čtyři kola. Auto má vlastně dvě osobnosti. Jednak ho můžete přemluvit k divočení (ale chce to odvahu) a nebo k ostré jízdě jako po kolejích. Je neuvěřitelné, jak AMG pod plynem zatáčí. A upřímně řečeno, těžko se to popisuje. Tenhle adrenalinový zážitek se musí prožít.

Podtrženo sečteno, Mercedes-Benz A patří ke špičce kompaktních hatchbacků. Zejména díky obrovské nabídce motorizací, u kterých si přijde na své opravdu každý.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus