ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mazdy 6 Wagon 2018
28. dubna 2019

Velký manažerský nebo rodinný kombík se skvělým podvozkem nabízejícím parádní komfort i jistotu v zatáčkách, atraktivní karoserií, kvalitně působícím interiérem za velmi zajímavé ceny - to je Mazda 6 Wagon. To samé, co jsem o ní napsal v roce 2013, kdy se začínala prodávat její třetí generace, platí i šest let poté - v roce 2019. I díky třem modernizacím.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Jednoduchostí, přehledností a elegancí mi připomíná vozy BMW nedávné minulosti - ještě, než se do nich začaly prosazovat obří displeje. Stejně tak velkorysou šířkou v loktech, což je parametr, u něhož patří Mazda 6 Wagon mezi kombíky střední třídy k nejlepším.

I když se v Mazdě 6 sedí docela sportovně, nebrání to slušnému výhledu do předoboku. Mezi sloupky a zrcátky je totiž dost místa, takže nevzniká jednolitá zábrana.

Už v základní výbavě patří ke standardu systém hlídání mrtvého úhlu, který řidiče upozorňuje blikáním nepříliš viditelné oranžové diody v zrcátkách i pípáním na přítomnost vozu v nebezpečné zóně. Na víceproudých komunikacích se takový pomocník v dnešním hustém provozu fakt hodí.

Tento systém rovněž obsahuje funkci Cross Traffic Allert, která při couvání z parkovacího místa hlídá prostor za zádí auta a zvukově varuje před přítomností jiných vozů. To je další hodně užitečná věc, která by měla snižovat počet drobných nehod. Mít něco takového před dvaceti lety, nenacouval bych to při jízdě za tehdejší manželkou do porodnice přímo do cesty poštovnímu transitu...

Ke standardní výbavě patří i barevný head-up displej. Řidiči se přímo do zorného pole promítají nedůležitější údaje včetně upozornění bezpečnostních asistentů. Ikonka tak ukazuje, na které straně je právě mrtvý úhel obsazený. Head-up displej zobrazuje také upozornění na to, že máte uchopit volant, pokud delší dobu spoléháte na dalšího bezpečnostního asistenta - udržování jízdního pruhu (viz obrázek). 

Ten sice v testované mazdě fungoval docela dobře, ale vadily mě některé věci s ním spojené. Třeba to, že se volant při aktivaci systému neustále lehce pohybuje z jedné strany na druhou. Nebo to, že systém nepovažuje za držení volantu jeho lehké přidržování jednou rukou zespoda na dálnici, což v poloautomatickém systému rád dělám. A tak neustále pípáním a blikáním prudí, aby řidič držel volant v předpisové poloze.

Komu se to ale nelíbí, může ho vypnout.

Horší to je s dalším asistentem, který vypnout nelze. A to je systém pro prevenci čelního nárazu SCBC. Ten mě několikrát vyděsil k smrti. Panicky začal brzdit například v okamžiku, kdy jsem musel kvůli protijedoucímu autu předjíždět na poslední chvíli a udělal takovou malou myšku. Tedy spíš pár desetin vteřin po tomto okamžiku, kdy jsem se už nacházel v protisměru a proti mě se blížilo další auto. Naštěstí šlo o zásah spíše symbolický, takže jsem se jen vylekal a spolujezdkyně se mnou.

Úplně ideálně nefunguje ani další prvek standardní výbavy - adpativní tempomat. Sice zpomaluje a zrychluje docela plynule, ale udržuje příliš velký odstup od nejbližšího auta, a navíc několikrát zareagoval i na vozidla ve vedlejším pruhu.

Překvapený jsem byl absencí jakýchkoli pomocníků s parkováním. V základním provedení nejsou ani senzory, ty patří společně s kamerou až ke standardu od druhé výbavy Attraction. Od třetí výbavy Revolution už je ve standardu i asistent proti nárazu při couvání.

Naopak standardní výbavu představují LED světlomety s automatickým přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly. To ale funguje docela pomalu. Lepší to asi bude od třetí výbavy Revolution, která zahrnuje ve standardu adaptivní světlomety s vylepšenou verzí tohoto asistenta. Zatím jsem ji ale nezkoušel. Nejlevnější Mazda 6 nemá speciální LED denní svícení, tento prvek patří k výbavě od druhé verze Attraction.

Přední látková sedadla prošla v roce 2018 drobnou modernizací zaměřenou na větší komfort. Potěší příjemným materiálem kombinujícím stejně jako dříve "gaučovitost" se sportovní tuhostí. Příjemné tvarování poskytně nově větší pohodlí i větším zadkům a stále zajišťuje výborné boční držení v zatáčkám. Dostatečně dlouhý sedák dobře podpírá stehna. Fotky látkových sedadel najdete hned na začátku příští kapitoly.

Vyhřívání sedadel či volantu patří ke standardu od výbavy Attraction (od čtvrté Revolution TOP i těch zadních), takže v testovaném autě nebylo.

Ještě před všemi modernizacemi jsem u sedanu zkoušel i křesla z měkké perforované kůže, která byla něco komfortnější. Po modernizaci ale mají trochu jiný tvar a zatím jsem je netestoval. Nově jsou sedadla čalouněná kůží standardem nikoli od výbavy Revolution, ale až od čtvrté Revolution TOP. Jejich součástí je i elektrické seřizování a nově od roku 2018 také ventilace. V nejvyšší verzi Takumi Plus pokrývá sedadla prémiová kůže Nappa, která může být za příplatek i bílá.

Řidičovým nohám nic nepřekáží, nic je neutlačuje. Je to pohoda i pro ty, kteří řídí jako já hodně blízko u volantu s koleny daleko od sebe. Velkorysé možnosti nastavení volantu a sedadla mi připadají skoro až zbytečné.

Na rozdíl od verze před modernizací už nelze v Česku pořídit od roku 2018 Mazdu 6 bez volantu potaženého kůží. Drží se velmi dobře, potěší i nově designovaná praktická tlačítka na ovládání všech možných funkcí na obou ramenech. Včetně telefonu díky bluetooth handsfree, které je nyní také standardem.

Mírně se v roce 2018 změnily také základní přístroje. Většina digitálních informací se nyní přesunula do levého ciferníku, který je výhradně digitální, takže po vypnutí zapalování zůstane zcela prázdný. Působí to přehledněji. Novinku představují kompletně digitální přístroje (standard od třetí výbavy Revolution), které jsem ale zatím netestoval.

Pravidelnou obměnou při modernizacích prochází také středový sloupek a rok 2018 není výjimkou. Nově jsou přístroje na něm více horizontálně orientované, což je podle mně krok správným směrem.

Ovladače multimédií a klimatizace vypadají zase o třídu elegantněji. Standardem je dvouzónová automatická, manuální už tu od roku 2018 nenajdete. Panel vypadá začištěně a elegantněji. 

Barevný displej patří ke standardu a zvětšil se ze sedmi na osm palců. Za navigaci už se nepřiplácí, ale také patří ke standardu a funguje velmi dobře. Například mi pomohla v Rakousku jezdit tak, abych se vyhnul placeným tunelům.

Pokud auto stojí, dá se systém ovládat dotekově i přímo na displeji.

Jakmile jedete, můžete už se v menu hrabat pouze prostřednictvím rozhraní HMI, tedy jakéhosi joysticku s tlačítky okolo. Je to docela blbuvzdorné. Všimněte si také tlačítka parkovací brzdy, které od roku 2015 nahradilo klasickou "ručku".

Těžko jsem v řidičově zóně hledal chyby.

Pohodu dotváří i komfortní středová opěrka nově už ve standardu čalouněná kůží, a dostatek odkládacích prostor na drobnosti.

Obsahuje také dvě USB přípojky.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Mazda 6 Wagon patřila v roce 2013 délkou karoserie 4,81 m mezi manažerskými kombi k největším, v roce 2019 už jen do průměru. Objemem zavazadlového prostoru 522 l zůstala v průměru, jak si sami můžete zjistit a porovnat zde.

Krajní sedadla v druhé řadě mi připadala i v látkovém provedení velmi pohodlná, až polštářovitá. Potěšily mne dlouhé sedáky, trochu vadilo jen umístění nártů.

Díky nadprůměrnému místu na nohy i nad hlavou se za sebe posadí i dva dlouháni, aniž by si otlačili kolena nebo hlavy.

Také místo uprostřed může posloužit dospělému, opěrka mi (měřím 174 cm) podpírala hlavu ještě ideálně. Zadek si hoví v měkkém, záda mají tvrdší podklad. Díky nadprůměrné šířce v loktech by se na zadních sedadlech ani cestování ve třech nemuselo stát utrpením.

Prostřední místo ve druhé řadě se už od základní výbavy může proměnit na pohodlnou loketní opěrku s držáky nápojů. Pro čtyři cestující je komfort velmi dobrý.

Kufr objemem nevybočuje z průměru mezi kombíky střední třídy. Patří mezi delší, ale užší zavazadelníky ve střední třídě.

Potěší ale jeho geometrické tvary stejně jako řada praktických funkcí.

Na každé straně zavazadelníku jsem našel praktický háček na nákupní tašky, opěradla sedadel druhé řady se dají sklápět klikami i z kufru.

Vzniklá plocha pěkně navazuje na podlahu kufru, takže se kombík dá dobře použít jako malý stěhovák.

Po sklopení obou částí opěradla zadní lavice jsme do auta v pohodě naložili dvě kola a další zavazadla na týdenní dovolenou ve dvou.

Pod podlahu i do rohů kufru se dají uložit drobnosti, které by jinak mohly po zadní části auta nepříjemně cestovat.

Zajímavě řešená je roleta kufru, která se dá lehce přicvaknout za vnitřní stranu pátých dveří, takže nepřekáží při nakládání a zároveň kryje zavazadlový prostor před zraky zlodějů.

Další menší roletka slouží k úplnému oddělení kufru od kabiny, což se hodí třeba při plném naložení auta, kdy nehrozí, aby věci z vrchu při prudkém brzdění ohrožovaly posádku. Potěší to i majitele psů a další transportované zvěře. Manipulace s touto roletou by ale moha být samozřejmější, docela jsem se s její demontáží i montáží pral.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Sestava motorů Skyactiv zahrnuje samé čtyřválce. Benzinové dvoulitry Skyactiv-G patří mezi jedny z posledních benzinových pohonných jednotek ve střední třídě, které nejsou dopovány turbem a vystač…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus