ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Mazdy 3 hatchback
17. ledna 2010

Pětidveřová Mazda 3 se řadí mezi kompaktní hatchbacky velikosti VW Golf. Jejím prvotním cílem je poskytnout řidiči radost z jízdy. Odpružení, pedály, řazení, ale i tvary karoserie s poměrně malým zasklením a horším výhledem dávají jasně najevo, že máme co do činění s autem hodně pevným v krutu, a proto určeným pro sportovní zážitky. Ty umí Japonka poskytnout opravdu skvěle, jedničku bych jí ještě napsal za vnější design.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Všechny dieselové motory pro Mazdu 3 jsou vybaveny filtrem pevných částic, který zachytává rakovinotvorné saze.

reklama

1.6 MZR

Testoval jsem motor ještě před modernizací, díky níž splnil emisní limit Euro 5. ta ale přinesla jen drobné navýšení udávané spotřeby, takže by se dojmy neměly příliš lišit.

Výrobcem udávaný výkon základní šestnáctistovky nebudí zrovna velká očekávání. Vždyť někteří konkurenti dokáží vykouzlit více koní i ze čtrnáctistovky, nebo dvanáctistovky s turbem. Reálné zážitky ze silnice ale naštěstí vůbec nebyly špatné.

Motor mě od středních otáček potěšil chutí jít svižně do vyšších, což řidiče neustále nutí do sportovní jízdy a častějšího řazení.

V těch nižších kolikrát nic jiného než podřadit nezbývalo, protože chyběla pružnost a třeba z osmdesátky na pětku auto do kopce prostě nezrychlilo. Při předjíždění bylo lepší řadit rovnou trojku. Teprve ve vyšších otáčkách se motor cítil opravdu dobře a zaujal také jeho zvuk. Okolo 2000 ot./min. o něm nebylo slyšet. Když jsem ho ale nakrmil plynovým pedálem, začal vyluzovat skoro závodní tóny. Z jeho projevu ve středních a vysokých otáčkách bych rozhodně tipoval vyšší výkon než 77 kW.

Charakteristika šestnáctistovky měla ale samozřejmě vliv na spotřebu. Jízda ve vyšších otáčkách něco stojí. Konkrétně v mém případě více než devět litrů naturalu na každých sto kilometrů.

Když jsem se opravdu snažil o ekonomický provoz, dostal jsem se hluboko pod sedm litrů. Pětku můžete řadit už těsně nad tachometrovou padesátkou, takže se dá využívat i k jízdě po městě, což při plynulé jízdě výrazně snižuje náklady na palivo. Takové počínání ale neodpovídá přirozenosti pohonné jednotky ani celého auta.

Zajímavé bylo porovnání se šestnáctistovkou v Hyundaii i30, kterou jsem testoval ve stejném termínu. Papírově výkonnější korejský motor působil mnohem krotším dojmem.

2.0 MZR i-stop

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 MZ-CD

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Krátké a tužší. Umožňuje bleskové změny rychlostních stupňů. Moc se mi líbilo!

Řízení

Přesné, citlivé a komunikativní. Jen při extrémních situacích typu slalomu mezi kužely vždy na chvíli ztuhne jako kámen, což by se mohlo vymstít v případě potřeby rychlého úhybného manévru třeba před srnkou.

Brzdy

Ostré, přesně jak byste u auta sportovnějšího ražení očekávali.

Podvozek

Vedle vzhledu to nejlepší z Mazdy 3.

Rozdává radost z jízdy tak, jak to umí mezi kompakty málokterý. Auto se do zatáček vrhá s lačností vězně toužícího po manželském lůžku. Projíždí s nimi s lehkostí a jistotou.

Ideální stopy se dlouho neochvějně drží, v úplném extrému jí pak ale opouští trochu nečekaně a rychle. Tady se může skrývat nebezpečí pro nevyježděné piloty. To už se ale bavíme o hodně zběsilých manévrech. Při normální svižné jízdě se nic podobného stát nemůže. Navíc Mazda 3 sériově obsahuje stabilizační systém, který zasahuje právě v těchto případech. Při řádění v rámci běžného provozu jsem o něm nevěděl, pro pocit svobody jsem si ho mohl vypnout.

Potěší malá citlivost na nerovnosti uprostřed zatáčky. Podvozek prostě jen tak něco nerozhází. To platí i o jízdě vysokou rychlostí.

A co komfort? S Octavií nebo Golfem se Mazda 3 rovnat nemůže. Přejezdy nerovností občas doprovázejí nepříjemné tupé údery, které se přes tvrdé sedačky dostanou k tělům cestujících. Podvozek by si také zasloužil lépe odhlučnit.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus