ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Lexusu IS
19. prosince 2015

Lexus IS, luxusní sedan střední třídy, jezdí ve své aktuálně třetí generaci od dubna 2013.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Jan MarkovičJan Markovič

Lexus IS, luxusní sedan střední třídy, jezdí ve své aktuálně třetí generaci od dubna 2013.

Jde o auto, které na českých silnicích moc nepotkáte. Například za 11 měsíců roku 2015 se v Česku zaregistrovalo jen 16 kousků, což je ve srovnání s 624 kusy BMW řady 3 (nejoblíbenější luxusní sedan) zanedbatelné číslo.

Budoucí majitel ví, že bude originální. Podle nás tak po něm sáhnou bohatší lidé, kteří se chtějí lišit. Firemních zákazníků kvůli absenci naftového motoru moc neposbírá.

Mezi hlavní taháky auta patří výrazný vzhled zejména u testované výbavy F Sport, high-tech vychytávky v kabině, tichý a klidný chod motoru, komfortní podvozek, perfektně odhlučněná kabina nebo možnost pořízení hybridní verze kombinující benzinový motor s elektromotorem.

Naopak největší nevýhody představuje vyšší cena v porovnání s běžnými auty střední třídy velikosti Škody Superb a v některých ohledech stísněná prostornost. Chybí možnost pohonu všech kol.

Testované auto budilo pozornost. Stačí se podívat na přiložené fotografie. Bílý kousek dorazil do testu v parádním balení F Sport. U Lexusu se totiž oproti zvyklostem nepřiplácí za jednotlivé prvky výbavy, ale dostanete ji v několika tématických balíčcích. Verze F Sport stála v době testu v základu 1,3 milionu korun. Pro porovnání základní model Entry vyšel na 989 tisíc korun.

Na snímku si prohlédněte hybridní verzi, která se vizáží blíží variantě Entry. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

F Sport umí za dané peníze udělat patřičnou parádu. Dostal 18 palcová kola, sportovní nárazník či agresivnější masku chladiče.

Uvnitř vozu potěší zpracování na vysoké úrovni. Zkoušený model měl ještě vyšší provedení Navi Leather (1 339 000 korun), které dodává už podle názvu zábavní systém s navigací a kůži. K tomu ještě něco málo z elektronické výbavy, jako je sledování slepého úhlu.

Multimédia mají jednoduchou grafiku a ovládají se voličem na středovém tunelu, který tak trochu připomíná myš. Pokud si na něj zvyknete, zjistíte, že se lze celkem rychle pohybovat v menu, aniž by řidič příliš spouštěl oči z vozovky. Některé lexusy, třeba kompaktní poloterénní NX, používají touchpad. Pseudomyš se nám ale zdá být praktičtější.

Parádičkou, která tak trochu připomíná supersportovní Lexus LFA, je displej přístrojového štítu.

Ten je zakrytý kruhovým rámečkem, který se po stisknutí tlačítka efektně odsune do strany, aby uvolnil prostor dalším informacím z palubního počítače. Jeho elektrický motůrek u toho vydává jemné bzučení, až si řidič připadá jako v nějakém sci-fi filmu.

Palubní deska má netradičně stupňovitý tvar, který odpovídá aktuálnímu stylu všech lexusů. Je skvěle zpracovaná. Kůže je kvalitní a voní.

Pokud jde o vnitřní prostornost, Lexus je typickým zástupcem střední třídy v luxusní kategorii. Ta se totiž interiérovou velikostí jen těžko vypořádává s mnohem většími modely v neprémiovém segmentu typu Škody Superb. I když na první pohled působí lexus jako velký sedan, jeho délka patří ve střední třídě k nejmenším. Přesto zrovna podélná prostornost kabiny patří k jeho silným stránkám. Horší je to s šířkou v loktech a výškou nad hlavou na zadních sedadlech.

Nejde ale o zásadní problém, protože sportovní střih Lexusu spolu se stísněnější kabinou znamená pocit lepšího splynutí řidiče s autem. Budete se v něm cítit příjemně.

Nepřekvapí ani to, že kufr patří k nejmenším, zejména co do šířky. V základu pojme 450 litrů (BMW 3 a Mercedes C shodně 480 l) a s jeho příliš velkým rozšířením pomocí sklopení zadních sedaček nepočítejte. Po položení opěradel se totiž objeví spíš užší otvor.

Auto se nabízí pouze se dvěma typy benzinových motorů - čtyřválcovým turbomotorem a hybridní soustavou atmosférického čtyřválce a elektromotoru. Hybridní ústrojí může teoreticky s výrobcem udávanou spotřebou 4,2 l konkurovat i nafťákům, ale nesmíte jezdit po dálnici. Jeho dynamika je průměrná. Turbomotor je živější, ale také výrazně žravější.

Jde o novinku pro rok 2015, která se skrývá pod označením 200t. V nabídce nahradila dosluhující šestiválec. Automobilka nasadila tuto jednotku také pod kapotou kompaktního SUV NX. A stejně jako prospěl jízdnímu zážitku u něj, lze bez protahování prohlásit, že skvěle sedí i tomuto nápadnému sedanu.

Přeplňovaný benzinový dvoulitr s rozvody Dual VVT-i disponuje velmi příjemným výkonem 180 kW, chcete-li 245 koní. K tomu posílá na zadní kola točivý moment 252 Nm. V autě je spárovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift.

Lexus IS 200t je možné porovnávat třeba s rychlým BMW 330i (252 k), na českých silnicích stejně vzácným Infiniti Q50 s trochu slabším turbem 2.0t (211 k) nebo velmi povedeným Jaguarem XE 2.0 Turbo (240 k).

Motor je pak nutné pochválit za velmi příjemný zvuk. Ačkoliv logicky nedosahuje takové tichosti jako hybridní varianta modelu IS, stále se můžete těšit na velmi tichý start nebo provoz v nízkých otáčkách. Jako by to automat věděl, motor nechává převalovat opravdu v minimálních číslech. I na dálnici, kde jednotka na osmičku točí nějakých 2200 ot/min je slyšet maximálně aerodynamický svist nebo valivý hluk od pneumatik. Uvnitř vozu tak panuje příjemná akustická atmosféra.

Řidič má k ruce přepínač jízdních režimů Eco, Normal a Sport, přičemž se mění mapa plynového pedálu a reakce převodovky. Tu lze poslat i do manuálního režimu a volit jednotlivé stupně pádly pod volantem. I tak ale při útěku do červených čísel raději sám automat zařadí výš, než aby řidiče vytrestal škubnutím v omezovači.

Typickému turbu se líbí ve středních otáčkách, kde má nejvíce síly. Do vysokých ho už není potřeba hnát. Tu a tam se nadechne víc a připraví si pro posádku poškádlení v podobě jemného ustřelení zádi. To ale okamžitě koriguje elektronika. Na divočení je tu přece mnohem dražší a silnější kupé RC F. Se sedanem se tak nemusíte bát, řízení je přesné a snadné. Zadní pohon pak pomáhá s vytáčením zatáček pod plynem. Kabina je ale poměrně izolované od okolí a tak vás jízda nemusí vtáhnout tolik do hry, jako třeba v konkurenčním jaguaru.

Podvozek si mohl dovolit díky nízké stavbě vozu a nízké světlé výšce být lehce měkčí. Auto se i přes mírné náklony drží v zatáčkách jako klíště. Budete ho mít rádi i ve městě, kde filtruje nerovnosti v podobě kočičích hlav a nejrůznějších výmolů. Jako by se narodil pro české silnice.

Někoho by ovšem mohla odradit spotřeba. Zatímco z hybridů dbá Lexus na co nejmenší konzumaci paliva, je známo, že jeho benzinové motory si naopak říkají o dávky, které už pomalu u konkurence přestávají být obvyklé. S IS 200t jsme tak v průměru jezdili za 10 litrů, přičemž sportovní jízda nebo cestování po městě vyhnalo ukazatel až na 12,6 litrů a cesta po dálnici a pomalých okreskách pak na 9 litrů.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus