ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test
19. června 2019

Lexus CT 200h se blíží ke konci svého života. Automobilka se jej rozhodla nahradit malým crossoverem, který by mohl být víc v kurzu. Přesto jde o velmi zajímavý model, který stojí za poslední otestování.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Jedinou motorizaci Lexusu CT od začátku prodjeů tvoří hybridní soustava benzinové osmnáctistovky s nevelkým maximálním výkonem 73 kW a elektromotoru s nejvyšším výkonem 60 kW označovaná 200h. Dohromady se oba motory sejdou na maximu 100 kW.

Dynamika hybridu měřená sprintem z místa na 100 km/h (10,3 s) je mezi kompaktními hatchbacky lehce nadprůměrná a odpovídá přibližně konkurentům s lepšími benzinovými šestnáctistovkami, turbomotorům s objemy 1,2 l nebo 1,4 l a turbodieselům s objemem kolem 1,8 l.

reklama

200h

Bratrství s Priusem znamená, že přední kola CT roztáčí kombinace benzinového atmosférického čtyřválce o objemu 1,8 litru a elektromotoru integrovaného s hybridní bezstupňovou e-CVT převodovkou. Jde o full-hybrid, tedy auto schopné jet čistě na elektřinu. Elektromotor je ale poměrně slabý a tak poběží sám vždy jen chvíli a v případě, že nebudete akcelerovat. Elektrický režim funguje do 50 km/h. To tedy znamená hlavně tiché rozjezdy a nebo možnost takzvaného plachtění.

Auto tak funguje dobře hlavně v městském provozu nebo při jízdě, kdy po něm nevyžadujete větší dynamiku. Po městě jsem dokázal jezdit kratší cesty bez problémů i pod tři litry, když jsem měl na začátku cesty nabitou baterii.

Je fascinující, kolik toho auto dokáže najet čistě na elektriku a jakou rychlostí. Troufnu si říct, že klidně polovinu času nebyl benzinový motor v chodu. Dost často jsem se po městě pohyboval padesátkou pouze díky elektromotoru i při docela razantním šlapání na plyn.

Jakmile ale více sešlápnete plynový pedál, e-CVT vytočí motor do maximálních otáček, kde jej podrží tak dlouho, jak bude třeba. Problém je v tom, že výkon 136 koní znamená mdlé zrychlení a tak se dočkáte jen neefektivního hluku.

S Lexusem se pak nevyplácí spěchat i proto, že roste spotřeba. Pokud se ale naladíte na jeho notu a budete se víc snažit o úspornější jízdu, nedočkáte se tak často hlučného zrychlování a potěší vás i relativně rozumná spotřeba. Auto si obyčejně řekne v kombinaci o 6 až 7 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Pozor, palivo v nádrži ubývá rychlostí standardní pro auta s benzinovými motory. Příčinu jsem odhalil, když jsem se podíval na její objem. Pouhých 45 litrů je suverénně nejmenší hodnota mezi rodinnými hatchbacky.

Řazení

Řidič si může zvolit pouze to, jestli pojede dopředu, nebo bude couvat.

Jinak za všech okolností volí převod bezestupňové převodovky CVT řídící jednotka, ale nestěžoval jsem si. Prostě to funguje tak, že jak prudce šlápnete na pedál, takové otáčky dostanete.

Samozřejmě také záleží na tom, jestli máte zvolený ekologický, normální, nebo sportovní mód jízdy. V tom ekologickém auto volí delší převody a nižší otáčky, díky nimž drží rozumnou spotřebu, ve sportovním naopak kratší převody a vytáčení do nejvyšších otáček pro dravější jízdu.

Zajímavé je, že auto po puštění plynu skoro nebrzdí motorem, i když ručička rekuperace (využívání energie) ukazovala, že se baterie trochu dobíjí. Pro razantnější brzdění motorem a rychlejší dobíjení se dá zařadit režim označený písmenkem B (Battery mode).

Řízení

Trochu méně citlivé uprostřed, s přirozeným odporem a poměrně strmou charakteristikou dál od krajů. Není vůbec špatné v zatáčkách a zároveň mi připadalo příjemně lehké do města.

Podvozek

Testovaný Lexus CT na 16" kolech výborně drží v rychlých táhlých zatáčkách. Jakmile  však přijde zavřený oblouk tvaru L nebo U, a řidič trhne volantem, tak okamžitě zasáhne stabilizační systém a auto hodně přibrzdí. Není to sporťák, který by se ochotně vrhal do zatáček a lehce jimi projížděl, je to vůz na bezpečnou a jistou jízdu.

Na hrbolatém asfaltu jsem měl pocit, že lexus trochu odskakuje ze zvolené jízdní stopy.Jinak je ale komfortní, za což vděčí právě 16" kolů. Kolega Ondra Běhal, který Lexus CT testoval před dlouhými lety v roce 2011 si ve své recenzi stěžoval na menší komfort a to zřejmě jen proto, že mu auto postavili na sedmnáctky.

Zdá se mi ale, že ať už si vyberete jakoukoliv verzi, budete spokojeni z hlediska hlučnosti provozu. Která je, pokud po autu nepožadujete ostrou akceleraci, perfektní. Nic se nevyrovná tomutichému rozjezdu, když někde v pozadí bzučí elektromotor. A o tom vlastnictví hybridu tohoto ražení vlastně je. Tolik neušetříte, ale i dnes, v roce 2019 máte poit, že řídíte něco opravdu výjimečného.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus