ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Kia Stonic
16. srpna 2019

Kia Stonic je hravé městské SUV, které nesází na schopnosti v terénu, ale dává přednost stylovému vzhledu a velmi dobré výbavě. Veze se tak na trendu podobně zaměřených aut, která už z principu nenabízí pohon všech kol, zato ale dostupnou cenu a úspornější provoz.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Zákazník toužící po voze Kia Stonic má na výběr ze tří zážehových motorizací. Standardní provedení nabízí řadový čtyřválec 1.2 CVVT o objemu 1,25 litru (62 kW). Druhou benzinovou volbou může být objemnější atmosférický čtyřválec 1.4 CVVT (74 kW) a vrcholem pak 1.0 T-GDI, tedy přeplňovaný tříválec o výkonu 88 kW. Naftová pohonná jednotka 1.6 CRDi o výkonu 81 kW z nabídky vypadla.

Kombinovaná spotřeba litrového motoru je dle výrobce 5,2 litrů, což je nadprůměrná hodnota oproti konkurentům. Zbylé dva atmosférické motory disponují spotřebou 5,7 litrů a patří spíše ke žroutům. Velkou absencí u SUV Kia Stonic je pohon všech kol.

reklama

1.25 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 CVVT AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI DCT

Pohonnou jednotku 1.0 T-GDI 88 kW jsme vyzkoušeli v kombinaci se 7 stupňovou automatickou převodovkou DCT. Díky této motorizaci vůz oplýval nadměrnou dynamikou. Silnější litrový tříválec nalezneme už jen ve Fordu EcoSport, kde nabídne výkon 92 kW. V porovnání zrychlení z 0/100 km však vyjde vůz ze stáje Kia jako vítěz. Zvládne to za “pouhých“ 10,3 sekund. Oproti tomu výkonnější Ford až za 11 vteřin.

Svižný motor však disponuje vysokou konzumací paliva, která zcela nekoresponduje s laboratorními údaji. V průměru jsem jezdil za 7,7 l, a to jsem auto nijak nehonil. Výrobcem udávaných 5,2 l považuji za nedostižnou hodnotu i pro jízdy mimo město. Další slabou stránkou agregátu je jeho hrubý a nepříjemný zvuk. Vibrace sice nejsou tak velké, ale drnčení tříválce je v kabině slyšet za všech okolností.

Testovanou kombinaci litrového motoru s turbem a automatu bych doporučil lidem, kteří většinu času tráví ve městě. Dojíždí do práce, na nákupy, za zábavou, ale delším cestám do zahraničí se spíše vyhýbají.  

Řazení

Kia Stonic se prodává s manuální, ale i automatickou převodovkou. Testovaný automobil v roce 2017 disponoval šestistupňovým manuálem. Řazení mezi jednotlivými dráhami bylo hladké, ale trochu hlučnější. Jinak proti ní nelze mít výhrady. Řadí přesně.

Korejská automobilka do modelů Stonic montuje i pětistupňovou manuální převodovku, jenž se pojí pouze se základní motorizací 1.25 CVVT. Automatem jsou pak obohaceny vozy s benzínovými agregáty 1.4 CVVT (6 stupňů) a 1.0 T-GDI (7 stupňů).

Na českých silnicích jsme vyzkoušeli i sedmistupňovou automatickou převodovku DCT v kombinaci s nejsilnějším litrovým motorem. Spolupráce fungovala nad očekávání dobře. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu na podlahu převodovka okamžitě podřadila a auto se hnalo svižně vpřed. Vadou na kráse bylo mírné cukání při rozjezdech v zácpě, nebo garážích. Výhrady mám ale i k zastaralému vzhledu volící páky.

Řízení

Jak bývá v této kategorii zvykem, je posilovač nastaven tak, aby co nejvíc usnadnil manévrování ve městě. Lehké řízení je do metropole ideálem, nečekejte ale, že vás bude víc vtahovat do hry. To ostatně v této vyžaduje málokdo.

Podvozek

Stonic má jednoduchý podvozek, tedy vpředu McPherson a vzadu torzní příčku. Jde ale zase o poměrně lehké auto, které se na silnici chová nezáludně a je příjemné ho řídit. Jen pro zajímavost – s motorem 1.4 váží 1185 kg v základní výbavě, což z něj dělá docela mrštný vůz. To jsme si také mohli vyzkoušet v areálu bývalého vojenského letiště, kde se auto mezi kužely předvedlo v dobré formě.

Na 17“ kolech se ale zdálo, že by mohl být podvozek přece jen o něco měkčí. Tato kola stála za dobrými jízdními vlastnostmi, ale do města na dlažbu nebo retardéry bychom ale doporučovali menší velikost.

Kia je také od podvozku hlučnější.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus