ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Kia Sportage
14. října 2020

Čtvrtá generace rodinného SUV Kia Sportage prošla modernizací. Přepracovaný byl design exteriéru i interiéru, inovovaný je infotainment, nové jsou také technologie zvyšující bezpečnost a rozšířena byla rovněž nabídka pohonných jednotek.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Paleta pohonných jednotek je takřka shodná s tou před modernizací. Došlo pouze k drobným změnám. Základním kamenem nabídky motorizací zůstal atmosférický benzinový agregát 1.6 GDi. Disponuje výkonem 97 kW a spolupracuje se 6stupňovou manuální převodovkou a pohonem výhradně předních kol.

Dalším zástupcem zážehových pohonných jednotek je "oturbený" čtyřválcový motor 1.6 T-GDi o výkonu 130 kW. Maximální točivý moment pak činí 265 N.m. K mání je jak s manuálním řazením, tak i se 7stupňovým automatem, pohonem buď předních, nebo všech čtyř kol.

Zcela nový je naftový částečně hybridní pohon ‚EcoDynamics+‘ (mHEV) o zdvihovém objemu 2,0 litru (136 kW). EcoDynamics+ za prudké akcelerace vypomáhá spalovacímu motoru elektromotorem z přídavné 48 V baterie a snižuje tak zatížení motoru prostřednictvím nového mHEV startér/generátoru MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator). Dokáže snižovat produkované emise CO2 až o 4 % dle nové metodiky WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Tato pohonná jednotka spolupracuje výhradně s pohonem všech čtyř kol a buď s manuální, nebo 8stupňovou automatickou převodovkou.

Předchozí vznětový motor 1,7 litru CRDi byl nahrazen novou jednotkou 1,6 litru CRDi. Nový vznětový motor o objemu 1,6 litru dosahuje maxima výkonu 115 nebo 136 koní, přičemž výkonnější variantu lze kombinovat s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Všechna hnací ústrojí již nyní splňují veškeré požadavky emisních norem.

reklama

1.6 CRDi MHEV 4x4 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi MHEV 4x4 DCT 21

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 CRDi MHEV AT 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 GDI 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 4x4 DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 4x4 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 4x4 DCT 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi

My jsme omlazenou Kiu Sportage nejdříve vyzkoušeli se základním naftovým agregátem 1.6 CRDi, šestistupňovou manuální převodovkou a s touto kombinací spojeným pohonem předních kol. Motor nabízí poměrně slušný papírový výkon 100 kW a maximální točivý moment 320 N.m. Přesto je akcelerace z nuly na 100 km/h velmi slabá - 11,2 sekundy. Ručička tachometru se poté zastaví už při 180 km/h.

Dieselový původ motoru je znát po nastartování za studena, ale jakmile se rozběhne, projevuje se vybraným chováním. Vibrace jsou minimální, stejně tak i míra hluku je na velmi nízké hladině. Za to motor vděčí kvalitnímu odhlučnění motorového prostoru a kabiny. Cestování po dálnici je také snadno snesitelné díky tomu, že motor při 130 km/h točí okolo 2400 otáček za minutu.

Auto nepředvádí světovou dynamiku. Spolu s benzinovým atmosférickým čtyřválcem 1.6 GDI je nejpomalejší volbou pro Sportage. Má i nejnižší maximální rychlost. Potěší tak hlavně řidiče, kteří za volantem nehledají adrenalin, ale spíš co nejúspornější provoz. Zároveň ale pocitově nejde o vyloženého lenocha. Spíš motor působí takovým příjemně měkkým uklidňujícím dojmem.

Tabulkové spotřeby 4,7 l se nám bohužel nepodařilo dosáhnout. Na prázdné okresce mimo městskou aglomeraci jsme se dostali na hodnotu 5,8 litrů nafty na 100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h jsme potom naměřili 4,9 l, na dálnici při 130 km/h 7,4 l a pod průměrných šest litrů jsme se vměstnali jen s lehkou nohou. Ve všech případech jsme ale zkoušeli nezajeté motory a auta obutá do širších než standardních pneumatik.

 

1.6 CRDi 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi 4x4 DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi 4x4 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi 4x4 DCT 21

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi DCT 21

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Šestistupňová manuální převodovka fungovala v kombinaci s naftovým motorem 1.6 CRDi parádně. Dráhy jednotlivých rychlostních stupňů byly precizně vymezené a chod páky tlumený a tichý. A ještě k tomu skvěle tvarovaná hĺavice, jenž přesně zapadla do ruky.

Řízení

Příjemné, docela plynulé, progresivně měnící odpor podle toho, jestli jedete pomalu (pak je lehké) nebo rychle (to ztuhne). Na rozdíl od předchůdce už se kvůli jinému technickému řešení posilovače nedá tento nastavit do tří různých režimů, ale ani to není potřeba.  

Podvozek

Nejvíc ze všeho nás dostala trakce neboli přilnavost verze s pohonem předních kol k suchému asfaltu. I když jsme se snažili auto utrhnout do prudkých zatáček projížděných pod plynem, nepodařilo se nám aktivovat ani stabilizační systém. Příď Sportage se při tomto stylu jízdy vůbec "nekousá", vůz se při prudkém brzdění téměř "nenoří", nevnímali jsme skoro žádné náklony nebo nedotáčivost. Nepřekvapí tedy, že jsme na suchém asfaltu nezaznamenali prakticky žádný rozdíl mezi autem s pohonem přední nápravy a všech kol. I dvoukolka zatáčí velmi ochotně a držela se silnice jako klíště lidské kůže.

Podvozek je na SUV sportovně naladěný. Společně s velmi tuhou karoserií vytváří dojem, že řídíte hbitý hatchback a ne vůz poloterénní kategorie SUV. Tenhle dojem jsme měli také se sedmnáctipalcovými koly a pneumatikami 225/60 R17 (základ tvoří 215/70 R16). Použití devatenáctipalcových kol a pneumatik 245/45 R19 u verze GT nám připadá skoro až zbytečné. I kvůli tomu, že přejíždění vyšších zpomalovacích prahů už potom bude slyšet i cítit. Na sedmnáctkách je ale Sportage velmi komfortní.

Korejské SUV jsme vyzkoušeli i na prašných českých cestách, kde auto nezaznamenalo jedinou potíž. Lehčí terén zvládne s přehledem a absolutní lehkostí. Pro těžší terén je pak každá Sportage vybavena asistentem pro sjíždění svahů. Ve výsledku však jde o klasické SUV, které se bude většinou pohybovat po asfaltu, a ne v žádném tankodromu.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus