ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nové generace modelu Kia Sorento
17. dubna 2015

Každá ze tří generací vozu Kia Sorento vyznává jinou filosofii.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Kdo očekává od SUV vyšší polohu sezení, bude v Sorentu spokojený.

Výhled z auta ale trochu kazí veliká plocha neděleného čelního sloupku a držáku zrcátka se zrcátkem samotným.

Výhled vzad nemá cenu řešit, protože ke standardu patří od základní výbavy parkovací senzory i kamera. V našem případě byl k dispozici i příplatkový systém kamer umožňující pohled z ptačí perspektivy, což je hodně šikovná věc, a poloautomatický parkovací asistent.

Ten naopak moc šikovný nebyl, protože ani po čtvrt hodině zkoušení nebyl schopen najít parkovací místo, i když jich kolem zívalo spousta. Takže v testovaném autě prostě nefungoval.

Řidič má kolem sebe spoustu místa. Pokud se chce za každou cenu natlačit na přístrojovou desku, je místo jejího kontaktu s kolenem z měkčeného plastu.

Snímky základních látkových sedadel najdete hned na začátku příští kapitoly. Připadala mi pohodlná a rozměrná. Vadily mi však tvrdé a dopředu trčící opěrky hlavy.

Ty kontrastují zvlášť s měkkým koženým čalouněním (standard nejvyšší výbavy Premium).

Už od druhé výbavy Exclusive se dá sedadlo řidiče elektricky ovládat, v nejvyšší výbavě Premium má elektrickou obsluhu svého trůnu i spolujezdec.

Přední i zadní sedadla jsou od druhé výbavy Exclusive vyhřívaná, ta přední u nejvyššího stupně i ventilovaná. V létě se tak v kůži nepaříte a máte pocit, jako by vám někdo zespoda chladil stehna zelenou masážní emulzí.

Od výbavy Exclusive patří ke standardu vyhřívaný volant, což se hodí hlavně v zimě.

Když už jsme u volantu, tak ten je u každého Sorenta kožený, v obou testovaných autech měl dřevěný nebo pseudodřevěný vršek. Ten mi klouzal v ruce, takže bych se přimlouval za celokoženou verzi. Jinak se ale volant díky tvarování v místech úchopu drží dobře.

Z jeho ramen se dá příjemnými tlačítky a rolery obsluhovat řada funkcí - například audiosoustava včetně telefonu napojeného přes bluetooth handsfree (v nejvyšší výbavě funguje i hlasové ovládání), palubní počítač, omezovač rychlosti nebo tempomat.

Ten byl u testovaného auta příplatkový adaptivní, takže kromě rychlosti stanovené řidičem udržoval také odstup od vpředu jedoucího vozidla. V kombinaci s automatickou převodovkou funguje až do zastavení a když se kolona do tří vteřin znovu rozjede, nemusíte hnout ani prstem u pravé nohy.

Za volantem se ukrývají moderně vyhlížející přístroje, ty na obrázku mají technologii Supervision (standard od Exclusive). To znamená, že jsou digitální a před nastartováním úplně "slepé".

Zato po nastartování se uvnitř rychloměru ukrývá displej s velkým množstvím moc hezky podávaných informací.

Další informační centrum se nachází na středovém sloupku v podobě vkusného sedmi až osmipalcového (na obrázku a v nejvyšší výbavě Premium) dotekového displeje s rychlou odezvou a pěknou grafikou.

Pěkně vypadá i navigace, ale její informace nebyly vždy zcela přesné. Třeba když jsem si nastavil, že chci vést mimo trasy s dálniční známkou, nesplnila to.

Parádní zvuk špičkového audiosystému Infinity patří k nejvyšší výbavě Premium.

Základní verze mají klasickou ruční brzdu, takže docela odlišný středový panel od těch vrcholných s elektronickou parkovací.

Testované auto ve vrcholné verzi Premium obsahovalo řadu bezpečnostních asistentů, které patří k jejímu standardu.

Hlídání mrtvého úhlu probíhá klasicky pomocí oranžové diody ve zpětném zrcátku. Pokud do obsazeného pruhu chcete vjet, ozve se i akustický signál, což považuji za dostatečné odstrašení.

Auto umí také hlídat okolí při vycouvávání z parkovacího místa, akusticky upozorňuje na opuštění jízdního pruhu bez blinkru.

Verze s automatickou převodovkou umožňují volbu jízdního režimu. Zvolit lze mezi ekonomickým, normálním a sportovním. Mód ovlivňuje logiku řazení nebo nastavení tuhosti posilovače řízení.

Kia také s příjezdem nového Sorenta na český trh spustila zdarma aplikaci do mobilních telefonů Kia Asistent pro všechny zákazníky značky, která například radí s dopravní situací, ale umožňuje i čerpání slev u některých obchodních partnerů.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální
sedadla třetí řadakufr za třetí řadou sedadel

Zatímco předchůdkyně celkem jednoznačně zapadá mezi poloterénní vozy střední třídy, nová Kia Sorento se protáhla téměř o deset centimetrů a udělala nám dost starostí při volbě, do jaké škatulky ji zařadit. Nakonec jsme nové Sorento ponechali jako obříka ve střední třídě, ale délkou karoserie 4,78 m překonává třeba Lexus RX a vyrovnává Toyotu Land Cruiser, které už řadíme o kategorii výš. Když už jsme u vnějších rozměrů nového Sorenta, tak se současně mírně rozšířilo a snížilo.

Uvnitř se nárůst délky nejvíce projevil v kufru, který se podle našich měření v nejdelším bodě protáhl o osm centimetrů a patří mezi pašáky nejen ve střední, ale také vyšší střední třídě vozů SUV. Zlepšila se i hloubka mezi podlahou kufru a roletou, a naopak o šest centimetrů zhoršila šířka v nejužším bodě zavazadlového prostoru. Obě tyto hodnoty nyní patří k průměru.

Za přední sedadla jsem v pohodě dostal horské kolo bez nutnosti jakékoli demontáže. To potěší.

Výrobce udává úctyhodný základní objem zavazadlového prostoru 660 litrů. Podle našich měření ale pravděpodobně počítá s verzí, kdy jsou sedadla druhé řady posunutá zcela vpřed (lze s nimi manipulovat ve velkém rozsahu 27 cm), a zřejmě bere v úvahu i schránky pod podlahou.

Ty nalezneme u pětimístné verze. Příplatková sedmimístná má tento prostor vyplněný složenými sedadly, ale její kufr mezi podlahu a roletou je stejný jako u verze pětimístné.

Pokud posuneme sedadla zcela vzad a kalkulujeme s prostorem mezi podlahou a roletou, patří kufr nového Sorenta mezi soupeři k lehkému nadprůměru a podle našich propočtů se do něj vejde necelých pět set litrů.

Prodloužení vozu pomůže i k většímu místu na nohy pro cestující v příplatkové třetí řadě sedadel. Mezi první a druhou řadou jsme naměřili mezigenerační nárůst o dva centimetry a zjistili tak v tomto segmentu SUV průměrnou hodnotu. Šířky v loktech i místo nad hlavou se proti předchůdci téměř nezměnily a patří mezi SUV k absolutní špičce nejen ve střední třídě, ale i vyšší střední třídě. Jde tedy o rodinné auto, do něhož by se měly bez problémů vejít i tři dětské sedačky vedle sebe v druhé řadě.

Když už sedíme v té druhé řadě, tak na krajích to není o moc horší než vpředu. Sedáky jsou sice kratší a stehna tím pádem méně podpíraná, ale přesto jsem si tady zejména v kožené verzi opravdu hověl.

Opěradla sedadel ve druhé řadě se dají polohovat od nesmyslně vzpřímené až po smyslně ležatou.

Dvě asymetricky dělené části lze také nezávisle na sobě podélně posouvat. Maximální posuv sice činí až výše uvedených 27 centimetrů, ale zaaretovat lze sedačku v rozsahu asi o deset centimetrů menším.

Prostřední místo ve druhé řadě se dá obsadit pouze dítětem. Dospělému opěrka nepodepře hlavu. Na dlouhé cesty to tady ale není, sedák je dost vyvýšený a sezení celkově hodně tvrdé. Častěji se tedy bude prostředek využívat jako multifunkční opěrka, nebo zcela sklápět.

Opěradla se totiž dají ve standardu šikovně dělit v poměru 40:20:40, takže lze uprostřed převážet třeba vícery lyže, aniž by se omezil komfort čtyř dospělých cestujících.

Opěradla můžete sklápět i páčkami z kufru.

Dvě samostatná sedadla ve třetí řadě se dají pořídit za příplatek.

Přístup k nim není díky možnosti odtažení krajního sedadla druhé řady špatný. Sedadla navíc vypadají festovně a plnohodnotně, zvlášť v koženém provedení. Jejich instalace probíhá velmi snadno pomocí poutek, stejně lehce se do roviny sklápějí.

Sezení na nich je ale výrazně kompromisnější než ve druhé řadě. Kolena míří vzhůru, sedí se jen na zadku. S výškou 174 cm jsem se po napřímení hlavou dřel o strop. Vzhledem k dostatečnému místu na kolena se ale dají posunout sedadla druhé řady vpřed a do třetí řady jsem se nasoukal, i když na delší cestu bych to tady neviděl. Tři lidé mé velikosti si za sebe v pohodě sednou ve všech třech řadách.

Dětem se úplně vzadu může cestovat příjemně. Mají tu i možnost nastavit intenzitu ventilace nebo vlastní držáky nápojů a místo na odkládání drobností, takže se tu budou cítit důležitě.

Když to shrnu, tak sedmimístná Kia Sorento nabídne komfortní cestování čtyřem dospělým, solidní dvěma dalším dětem a jedno místo za trest.

I za sedmi místy ještě zbývá prostor pro zavazadla, něco se vejde i pod podlahu.

K autu ve výbavě Premium dostanete inteligentní klíč, který stačí mít neustále v kapse. Pokud postojíte asi dvě vteřiny s tímto klíčem v kapse u pátých dveří, tyto se automaticky otevřou. To bodne, pokud máte plné ruce nákupu. Sranda ale je, pokud si koupíte nové Sorento a prodejce vám tuto zajímavost opomene sdělit. To se pak budete divit...

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Jediným motorem pohánějícím novou Kiu Sorento je naftový čtyřválec s objemem 2,2 l. Motor stejné konfigurace poháněl i předchozí generaci, ale novinka prošla důkladnou předělávkou, která snížila spo…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus