ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Kia Sorento
14. května 2021

Nová Kia Sorento je odvážná, jak jen může být. Dostala výrazný design, natáhla se ve všech směrech a ještě se kromě nafty nabízí i s hybridním a plug-in hybridním motorem. Má se konkurence bát? Zjišťovali jsme v testu.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Kia Sorento se v květnu 2021 nabízí se třemi motorizacemi. Základem je klasický naftový čtyřválce 2.2 CRDi o výkonu 148 kW, který lze spojit buď s pohonem předních nebo všech kol. Vždy se ale řadí osmistupňovým dvouspojkovým automatem. Benzin zastupuje hybridní motorizace 1.6 T-GDi HEV nebo plug-in hybridní 1.6 T-GDI PHEV. Jednotky mají 169 a 195 kW, vždy mají pohon všech kol a šestistupňový automat.

reklama

1.6 T-GDi PHEV 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

2.2 CRDi DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.2 CRDi DCT 4x4

Vedle nejmodernějších elektrifikovaných hybridů je k dispozici rovněž oblíbený "nafťák". Disponuje čtyřmi válci, objemem 2,2 litru, výkonem 148 kW a točivým momentem 440 N.m. Oproti předchozímu dieselovému motoru, kterým bylo osazeno třetí vydání modelu Kia Sorento, používá ten nynější hliníkový blok namísto bloku ze železné litiny, a je tak o polovinu lehčí než dříve.

Nový agregát nadchne zejména úsporou paliva, jenž odpovídá menším a slabším vznětovým pohonným jednotkám. Absolvovali jsme podrobný test v mnoha různých prostředích a s různými jízdními styly. První zatěžkávací zkouškou byla městská džungle, kde si Sorento řeklo o 6,3 litrů na 100 kilometrů. Doménou naftové verze je bezpochyby jízda po dálnici. Při ustálené rychlosti 130 km/h jsme naměřili 6,6 l/100 km. Také jízda po okreskách stylem brzda-plyn dopadla překvapivě dobře, tedy 9,8 l/100 km. Nakonec nás čekala jízda podle předpisů po silnici první třídy. Zde dieselový motor 2.2 CRDi ve spojení s pohonem všech čtyř kol spotřeboval vůbec nejméně paliva 5,8 litrů na sto kilometrů. Výsledná spotřeba ze všech úseků by měla být podle papírových údajů 5,7 l/100 km, my jsme naměřili 6,6 litru. To přibližně odpovídá údajům, které uvádí výrobce podle reálné metodiky WLTP.

Motor nás překvapil také svou pružností a kultivovaností, alespoň z pozice řidiče. I díky perfektnímu odhlučnění kabiny nebyl totiž takřka slyšet. Ovšem jakmile jsme vylezli ven z nastartovaného auta, chrochtavý zvuk nafťáku nám už Sorento zatajit nedokázalo.

Naopak po dynamické stránce jsme čekali trochu více. Pohonná jednotka jakoby neměla vůbec chuť jet, s přibývajícími otáčkami pomalu umírá, až přestane zrychlovat úplně. Je ale pravdou, že v kombinaci s automatem skvěle reaguje na plynový pedál. Hbitost pedálu si navíc lze nastavovat skrze volič jízdních režimů. Jasně, nejde o žádný nadupaný motor, takže chtít po něm nějaké sportovní výsledky je zbytečné. Tam, kde by měl totiž vynikat, opravdu vyniká. Míníme tím pochopitelně již zmiňovanou úsporu paliva.  

 

1.6 T-GDi HEV 4x4

Klasický hybrid je tu pro ty, kteří nechtějí utratit více peněz za plug-in a nezáleží jim třeba na ekologické značce EL. Jde o velmi potentní systém, který kombinuje elektromotor a benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI. Celkový výkon systému je 169 kW, což je i pro tak velké a těžké auto víc než dost.

Parádní je hlavně tichý rozjezd, kterým se Kia pochlubí pokaždé, když ji nastartujete. Vždy se totiž hodí do režimu Eco. Čistě na elektřinu ujede sice jen pár kilometrů po městě, ale to bohatě stačí k tomu, aby šetřila. Můžete také „plachtit“ po dálnici. I pod plným plynem je pohonná jednotka dobře utlumená.

Auto zaujme i rozumnou dynamikou. Akcelerace z nuly na 100 km/h zabere rovných devět sekund, což je stejně jako v případě naftové verze s pohonem předních kol. Maximum je 193 km/h.

Pravý budík neukazuje otáčky, ale pomáhá řidič, aby viděl, jak moc sílu soustrojí využívá a jak je jeho jízda ekologická. Nicméně vždy bude potěšen u čerpací stanice. My jsme týdenní test, který zahrnoval dálnici, okresky i město končili s konzumací 8,4 litru benzinu na 100 km. A to je velmi dobrý výsledek, pokud bereme v potaz, že tohle SUV váží okolo dvou tun (podle výbavy), tedy asi o metrák víc než naftová varianta.

Řazení

Zatím jsme zkoušeli řazení jen se šestistupňovým automatem v kombinaci s hybridním motorem. To nebylo právě ideální. Tu a tam jsme se dočkali škubání. Kolegové, co měli klasický diesel, hlásili, že dvouspojka je mnohem lepší. Brzy ji otestujeme. Ovládá se vždy otočným voličem, podobně jako ve vozech Jaguar a Land Rover.

Nová osmistupňová automatická převodovka DCT řadila naprosto plynule, hladce a hlavně rychle a logicky. Nerozhodilo jí nic z toho, s čím mívají problémy konkurenti - třeba rychlé změny směru při parkování.

Okamžitě jsme se s ní sžili. Lehkým přišlápnutím plynu jsme dosáhli podřazení o jeden stupeň, což třeba při rychlosti 90 km/h znamenalo přechod ze sedmičky na šestku a dostatek dynamiky k bezpečnému předjetí.

Sešlápnutí pedálu až na podlahu vyvolalo rychlý kickdown, tedy podřazení až o tři kvalty. Po opětovném povolení plynového pedálu trvalo pár vteřin, než převodovka pochopila, že už bláznit nechceme a opět se vrátila k sedmičce, ale ani tady nebyla prodleva při porovnání s konkurencí velká.  

Řízení

Posilovač řízení je nastaven na komfortní notu, stále je ale cítit, že máte v ruce pořádný kus auta, což je dobře.

Podvozek

Sorento jsme zkoušeli zatím v hybridním provedení na poměrně masivních 19“ kolech. To není úplně nejlepší volba. Je pravda, že tohle velké SUV má pohodlně nastavený podvozek, ale zdálo se nám, že tu ta tam bylo až zbytečně tuhý. Nebylo to příjemné hlavně na rozbitějších cestách. Dá se ale hádat, že dieselová varianta s 17palcovými disky bude výrazně komfortnější.

Není asi záhodno počítat s tím, že si se Sorentem užijete nějaké velké závodění. V zatáčkách se spíš naklání a je proto potřeba kočírovat svou touhu po adrenalinu. Klidná jízda je ale odměnou, vůz jede dobře. Jsme rádi, že jsme nezaznamenali typické kolébání ze strany na stranu, které bývalo ještě donedávna typické pro masivní SUV. Sorenta se to ale netýká.

Kromě základního naftového provedení jsou všechny verze Sorenta vybaveny pohonem všech kol. S ním se pojí i elektronické nastavování jízdních režimů. Tedy přesněji – kromě volby jízdy Eco, Sport a Smart si můžete zvolit i Snow, Mud a Sand. Podle toho se mění reakce systému i stabilizace.

Celkově dokáže být Kia Sorento pohodlná, ale nejvíce komfortu bychom hledali u naftové motorizace. Ta disponuje navíc osmistupňovým automatem. Za nás jde tedy o ideální volbu. A to i z hlediska ceny.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus