ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test hatchbacku Kia Rio
29. srpna 2017

Nová generace modelu Kia Rio přijela na trh v Česku začátkem jara 2017. Jde o velmi důležitý model značky. Například v roce 2015 bylo Rio nejprodávanějším modelem Kia na světě, v roce 2016 druhým. Je to model, který má uspokojit globální trhy. Vyrábí se v Koreji.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Při uvedení do prodeje dostalo Rio jen dva benzinové motory - 1.25 MPI a 1.0 T-GDI/88 kW. Později přibyla ještě čtrnáctistovka.

Motory bez turba patří mezi malými benzinovými hatchbacky dynamikou k podprůměru, tříválec s turbem k průměru. Zároveň jsou ale všechny tři nadprůměrně úsporné, pouze čtrnáctistovka v kombinaci s automatickou převodovkou se řadí mezi žrouty.

Na mezinárodní prezentaci byla možnost vyzkoušet Rio s motory, které se v Česku nabízet nebudou, jímž jsou turbodiesel 1.4 CRDI a slabší verze 1.0 T-GDI se 74 kW. Ta mě nepotěšila vyšší spotřebou, bylo také potřeba si zvyknout na trochu dlouhý první stupeň v převodovce.

reklama

1.25 CVVT

Základní motor, kterým je čtyřválec o objemu 1,25 l, vůbec není špatnou volbou, zejména pokud s ním má majitel v plánu jezdit především po městě nebo ho využívat na krátké vzdálenosti. Do 70 km/h je totiž příjemně živý, v nižších otáčkách a při jízdě po městě překvapuje ochotou. Bude navíc i úsporný, při mírnějším jízdním stylu se dá čekat spotřeba okolo šesti litrů. 

Kia tvrdí, že motor výrazně přepracovala, hodnoty se ve srovnání s minulou generací změnily jen minimálně, má o 1 kW výkonu méně, o 1 Nm točivého momentu více, při zrychlení z 0--100 km/h je teď rychlejší o dvě desetiny, ale maximální rychlost se snížila o 2 km/h. Oficiální kombinovaná spotřeba se snížila o 0,3 l/100 km. 

Nemůžete od něj čekat zázraky, nejde o motor, který by se hodil na všechno. V kopcích je znát, že nemá výkonu nazbyt. Stačilo, abychom seděli ve voze dva a vůz měl co dělat, aby na vytočenou trojku zvládl kopec. Je potřeba předvídat a nebát se otáček, jinak Rio 1.25 moc nepojede. Pak se ale spotřeba pochopitelně zvýší. 

Je však schopnější než daleko menší a méně výkonné základní motory ve většině konkurenčních modelů.

1.4 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 CVVT AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI

Tříválcový benzinový turbomotor mě dost zklamal pod kapotou o třídu většího modelu Hyundai i30, o to příjemnější překvapení bylo jeho chování pod kapotou Ria. Tady byl mnohem lépe odhlučněný a dynamičtější.

Hmatem i ušima se kolega Ondřej snažil objevit tříválcové manýry pohonné jednotky 1.0 T-GDI/88 kW a moc se mu to nedařilo. Na předních místech se vibrace téměř vůbec neprojevují ve volantu a jen minimálně na sedadle spolujezdce. Trochu paradoxně Ondra jejich projevy nejvíce zaznamenal na sedadlech zadních. V běžných otáčkách o něm není moc slyšet, typický tříválcový ryk se objevuje až kolem 3000/min.

Ondra schválně motor trápil i v hodně nízkých otáčkách, například na šestý rychlostní stupeň s ním jezdil 50 km/h, což znamenalo nějakých 1200 otáček. Motor je v tu chvíli skoro mrtvý, šlápnutím na plyn se toho moc nezmění, ale neklepe se jako drahý pes.

Při ustálené rychlosti 90 km/h točí motor přibližně 2100 otáček a spotřeba se pohybovala na hodnotách kolem 4,5 l. Na dálnici otáčky stouply na 3000 za minutu a spotřeba na 6,3 litru. Z těchto hodnot lze samozřejmě těžko dosáhnout 4,7 l udávaných výrobcem. Ondřej jezdil hodně svižným stylem přibližně za sedm litrů.

Motor mi připadal docela svižný na předjíždění. V tu chvíli ale kolega podřazoval na čtyřku a vytáčel ho. Na šestku se dokázal v jednočlenném osazení rozjet třeba do kopce na dálnici D5 z Loděnice k Rudné na 160 km/h.

 

1.0 T-GDI DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

S nejslabším motorem je spárováno pětistupňové ruční řazení. Kombinace je to velmi dobrá, řazení jde lehce, přitom čistě a manuál má dobré zpřevodování, které je nastavené tak, aby se s čtyřválcovým motorem dalo jezdit plynule ve městě. Pátý stupeň pochopitelně nestačí na delší jízdy ve vyšších rychlostech, ale k tomu ani Rio není primárně určené.

Kolega Ondra zkoušel i motor 1.0 T-GDI/88 kW v kombinaci se šestistupňovým řazením. Potěšily ho dobře vymezené dráhy řazení, páka lehce zapadá k jednotlivým rychlostním stupňům, i když je třeba se smířit s lehkými odpory při přechodu přes středovou polohu. Ideální není chod spojkového pedálu.

Řízení

Rio s motorem 1.25 má lehké, ale příjemně nastavené řízení. Ničím neuráží. Mohlo by mít na můj vkus i tužší, ale na běžnou jízdu tato kalibrace vyhovuje více. Má i dobrý rejd, ve městě je Rio opravdu obratné.

Ondřej testoval verzi 1.0 T-GDI, kde se mu líbilo, jak řízení progresivně tuhne při vyšších rychlostech. S autem se mu jezdilo příjemně, i když při přímém porovnání s některými konkurenty není chod volantu tak plynulý.

Brzdy

Brzdy nevykazují žádnou anomálii, pedál má běžný lineární chod.

Podvozek

Konstruktéři Ria vyzdvihují úpravy na podzovku, ke kterým mezigenerační změnou došlo. Podvozek má být tužší než dříve, bylo použito více vysokopevnostní oceli. Jedná se o podvozek, který podpírá současný Hyundai i20, údajně však byl ještě o něco vylepšen a má být tužší než Hyundai. Nemohu to potvrdit, aniž bych přímo přesedla z jednoho vozu do druhého, je však znát, že Rio má skutečně o něco tužší pérování, než je obvyklé.

Nejdříve jsem vyzkoušela vůz, který měl 17palcová kola a byla jsem dost rozčarovaná z toho, jak se Rio natřásalo a jak těžko zvládalo různé nerovnosti. Tato kola však údajně nebudou v Česku v nabídce, což je dobře. Velká kola totiž Riu opravdu nesvědčila. Na kolech o menším průměru byl jízdní komfort daleko lepší.

Ondřej po Česku jezdil se základními patnáctipalcovými koly obutými do pneumatik 185/55 R15. Tlumení nerovností mu nepřipadalo dokonalé, ale na malý hatchback slušné - a to i na rozbitých okreskách. Na nich je podvozek Ria trochu uhopsaný, ale spíše než nebezpečné to kolegovi připadalo zábavné.

Na dálnici podvozek působil i na základních kolech velmi dospěle. Ani tachometrových 190 km/h na německé dálnici se nejevilo jako žádný problém.

Ani v prudkých zatáčkách projížděných pod plynem se auto příliš nenaklánělo a jeho elektronika neměla na suchu tendenci k výrazným zásahům.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus