ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test hatchbacku Kia Ceed
5. července 2019

Nejoblíbenější vůz značky Kia v Česku už se nejmenuje cee´d, ale Ceed. Tato změna, na první pohled nevelká, ale logická, charakterizuje celkový mezigenerační posun hatchbacku nižší střední třídy.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Mezigeneračně se změnila nabídka motorů. U těch benzinových vypadl atmosférický 1.6 GDI/99 kW, který byl nahrazen turbomotorem 1.4 T-GDI/103 kW. Základní pohonnou jednotkou zůstává i nadále atmosférická 1.4 CVVT s výkonem 73 kW, která patří mezi podprůměr z hlediska úspornosti a dělá z nového Ceedu i jedno z nejlínějších aut nižší střední třídy.

Vyšším výkonem disponuje tříválec 1.0 T-GDI (88 kW), jemuž se ale podle údajů výrobce u hatchbacku zvedla o půl litru spotřeba na 5,4 l. V rámci konkurence jde stále o podprůměrně dynamické auto s relativně příznivou spotřebou.

Nová čtrnáctistovka s turbem nevyčnívá mezi konkurenty živostí ani žízní jen o pár deci vyšší než u tříválce.

Z nabídky naftových motorů vypadla dříve základní pohonná jednotka 1.4 CRDi a nahradila ji šestnáctistovka s výkonem 85 kW. Stejně jako u předchozí generace je v nabídce i silnější verze se 100 kW. Spotřeba se pohybuje v hodnotách běžných pro tuto kategorii, z průměru nevybočuje ani dynamika obou turbodieselů.

reklama

1.6 CRDi MHEV

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi MHEV DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI

Tříválcový litrový turbomotor byl podle mého největší slabinou testovaného auta.

Obecně proti tříválcovým motorům pod kapotou kompaktních aut nic nemám, ale musejí dávat smysl. A tento motor mi v přímém srovnání se čtyřválcovou čtrnáctistovkou s turbem, kterou jsem hned poté zkoušel pod kapotou kombíku, smysl nedával. Kromě toho, že je jeho zvuk hrubý a nepříjemný, má navíc v reálném provozu vyšší spotřebu a to i v momentech, kdy auto řídí jediný cestující.

Právě vysokou konzumaci paliva zcela nekorespondující s laboratorními údaji vidím jako největší průšvih pohonné jednotky. V průměru jsem jezdil za 7,7 l, a to jsem auto nijak nehonil. Výrobcem udávaných 5,2 l považuji za nedostižnou hodnotu i pro jízdy mimo město. Po městě jsem v zimě na krátkých trasách nikdy nejel za méně než deset litrů.

Další konkurenční nevýhodou motoru je jeho hrubý a nepříjemný zvuk. Vibrace se sice výrobci podařilo utlumit, ale drnčení tříválce je v kabině slyšet za všech okolností.

Do třetice mne zklamal pružností. V nízkých otáčkách s ním není vůbec žádná řeč, což je nebetyčný rozdíl právě proti čtrnáctistovce s turbem. Tím pádem jsem musel často řadit.

Při 90 km/h točí motor asi 2100 otáček, na dálnici při 130 km/h dosahuje přibližně tří tisíc otáček.

Alespoň, že živost motoru je znát, ale pouze při vytáčení do vyšších otáček. Takže za cenu ještě vyšší spotřeby a většího hluku.

Motor 1.0 T-GDI bych těžko někomu doporučil. Kdo chce Ceed na popojíždění po krátkých trasách, tomu vyhoví atmosférická čtrnáctistovka 1.4 CVVT, a kdo najezdí více a chce si auto trochu užít, musí sáhnout po čtrnáctistovce s turbem 1.4 T-GDI, nebo po dieselu.

1.0 T-GDI/74 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI/88 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 T-GDI DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI

Kia Ceed GT nabízí pouze jednu variantu motoru 1.6 T-GDI GPF s výkonem 150 kW/ 204 k. K dispozici je s automatickou sedmistupňovou převodovkou DCT nebo s šestistupňovým manuálem.

Motor mě uchvátil hned po nastartování svým zvukem. Z výfuků se ozývá prskání a bublání jako u silného hot hatche. Stejně mě překvapila i jeho dynamika, která je na objem 1.6 l ohromující. Odezva na plyn zejména v režimu sport byla také skvělá. Pohonná jednotka si přímo říká o vytáčení do nejvyšších otáček. Tomu samozřejmě odpovídá i spotřeba, kterou jsme prostě nedokázali držet poblíž výrobcem udávaných sedmi litrů, ale neoznačil bych to za chybu auta. Záleží na způsobu jízdy.

1.6 T-GDI DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Už u minulé generace jsem ho chválil, u nového Ceedu došlo ještě k jeho vylepšení. Připadalo mi o něco tlumenější a s menším zadrháváním kolem středové polohy.

Připadá mi velmi přesné, precizní a s dobře vymezenými drahami. Ani jednou se mi nestalo, že bych nezařadil na první pokus, a to i při volbě zpátečky, nebo dynamické jízdě.

Zatím jsem testoval pouze šestistupňovou manuální převodovku, nikoli sedmistupňový automat dostupný s nejsilnějším benzinovým a naftovým motorem.

U sportovní verze chválím krátké a přesné dráhy. Objevil jsem ale i jednu mouchu. A tou je hlučnost přeřazování mezi jednotlivými kvalty.

Řízení

O něco plynulejší a sportovnější než u předchůdce, ale i nadále platí, že ničím nezaujme v pozitivním ani negativním smyslu. Zkrátka dobrý standard.

U Ceedu GT mi řízení vyhovovalo jak při parkování tak v rychle projížděných zatáčkách. Díky nastavení jízdních režimů mezi Sport a Normal bylo velmi přizpůsobivé. Ve městě komfortní, na okreskách tuhé a přesné.

Podvozek

Zato podvozek potěší. Čím dál více nových generací konkurentů totiž šetří zejména u levnějších verzí na zadních nápravách, což u Ceedu neplatí. I ty nejdostupnější verze disponují víceprvkovým zavěšením.

Je fakt, že litrový turbomotor kvality podvozku příliš neprověřil, ale v některých momentech jsem během týdenního testu poznal, jak kvalitní jízdní vlastnosti Kia Ceed nabízí.

Například při průjezdu zatáček pod plynem na hrbolatém povrchu se podvozek nenechá vůbec rozhodit. Zejména na mokru jsem zjistil, jak jisté, čitelné a relativně zábavné auto Ceed třetí generace je. Stabilizační systém nechá auto klidně se trochu sklouznout, ale stačí trochu ubrat plyn, aby se přirozená nedotáčivost přestala projevovat.

Potěší i parádní komfort. Auto si na šestnáctipalcových kolech s rozměrem pneumatik 205/55 R16 (standard od druhé verze Cool, základ tvoří 195/65 R15 a za příplatek lze mít 225/45 R17) poradí se všemi typy nerovností.

Ceed GT bojuje s přirozenou nedotáčivostí, což mi bylo trochu otravné. Pomůže deaktivování stabilizačního systému. Nedotáčivost vozu je sice značná, ale tak průhledná a předvídatelná, že ji dokáže plynem a volantem korigovat i velmi průměrný řidič. A užije si přitom i dost zábavy. 

Kola se pak v prudších obloucích nebo při rychlém startu neustále protáčejí, výkon se prostě nedaří ideálně na pneumatiky přenést. 

I přes všechny tyto nedostatky nabízí Kia Ceed GT příjemné sportovní svezení, které nadchne nejednoho mladého řidiče.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus