ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Hyundai Santa Fe
22. září 2020

Hyundai Santa Fe se ve své čtvrté generaci vrátilo k jedné karoserii. Muselo tedy proti základnímu provedení povyrůst a výrazně zdražit. Velké SUV ale nabízí nejen rozmáchlý prostor uvnitř kabiny, ale i poměrně luxusní výbavu.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Korejci slibují, že nabídka pohonných jednotek se bude ještě postupem času rozšiřovat. Nyní je však k dispozici výhradně jedna motorizace. Jde o naftový agregát označovaný 2.2 CRDi má 147 kW a je výhradně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou. Standardně je vůz osazen pohonem všech čtyř kol.

reklama

2.2 CRDi 4x4 AT

Čtyřválec CRDi těží oproti konkurenčním dvoulitrům z vyššího zdvihového objemu, což přináší lepší houževnatost a jistou zemitost. Papírový výkon 200 koní a 440 Nm točivého momentu vypadá působivě do doby, než zjistíte, že čtyřválec musí bojovat s dvoutunovou hmotností, pohonem všech kol a rozvážným osmistupňovým automatem ředícím výkon. Neočekávejte tedy akční rozjezdy, ty jsou spíše lenivějšího charakteru. Stlačíte plyn na podlahu, chviličku se nic neděje a pak vůz plynule zrychluje. Ručička jde zdatně nahoru a svou houževnatost předvádí až ve vyšších rychlostech, kde dvoulitrová srdce pukají závistí.

Spotřeba při dálničních letu se vždy podívá za hranici deseti litrů. Když jsme hodně pospíchali, ujeli jsme trasu 120 km dlouhou z jedné poloviny vedené po silnicích druhé třídy a z druhé po dálnicích za rovnou hodinu. Spotřeba činila 13,2 l/100 km. Stejná trasa zajetá druhý den na pohodu přinesla skoro poloviční odběr nafty: 7,2 l/100 km. Závěrečná průměrná spotřeba se po patnácti stovkách najetých kilometrů ustálila na hodnotě 8,7 l/100 km. To není už tak špatný výsledek, vždyť hovoříme o velkém SUV.

Řazení

Santa Fe jsme zkoušeli s osmistupňovou měničovou převodovkou, která se k celému pojetí vozu docela obstojně hodí. Zejména svou ležérností. Je sice pomalejší, ale u velkého SUV to nevadí. Naopak pak oceníte fakt, že neškube, což je třeba neduh řady dvouspojkových skříní. Můžete ji přehodit do sportovního režimu, tam ale někdy nechává motor až moc dlouho v otáčkách a není to právě ono.

Řízení

Řízení je vláčné a rozvážné, přesně jak má u takto velkého vozu být. Nečekejte žádnou zásadní zpětnou vazbu nebo vtažení do hry, to ostatně není jeho účelem. Posilovač ale není tak aktivní, jak by někdo očekával. To je docela dobře, protože pak má řidič aspoň pocit, že má pořádný kus auta v ruce a musí s ním alespoň trochu pracovat.

Podvozek

Santa Fe už předem odmítá jakoukoliv ostřejší jízdu a dává přednost pohodové plavbě před řezáním zatáček a ostrými změnami směru. Za volantem ani nebudete mít chuť provokovat a pokoušet odstředivou sílu. Korejce vyhovuje klidné zacházení. V ten moment umí být komfortní společnicí a skvělou parťačkou pro zdolávání dlouhých vzdáleností. K pohodě na palubě nepřispívá jen samotný cestovní komfort tvořený do měkka odladěným podvozkem, ale i celou řadou dalších drobností. Vše umocňuje příkladná ergonomie, slušný výhled z vozu nebo akustická pohoda včetně komfortních prvků.

Asi to teď vypadá, že s tímto modelem nelze jezdit svižně. Lze, jen mu to chvilku trvá a musí se na něj opatrně. Jakmile se Santa Fe rozjede, dokáže být slušným dravcem, zejména pak ve vyšších rychlostech, kde k dobru přichází vyšší zdvihový objem.  Do zatáček si je nutné pro pohodlí posádky najíždět, nikoli je bezhlavě řezat. Čím plynuleji do zatáčky najedete, tím rychleji ji projedete. Santa Fe vyžaduje čistou stopu, pak umí být dost rychlá. Přijde-li na řadu rychlá změna směru, Korejka dokáže předvést spartakiádní číslo, jen členové posádky budou nadávat kvůli náklonům karoserie.

Aerodynamický hluk se drží i při dálničních letech na dobré úrovni a dvoutunový vůz nerozhodí ani poryvy větrů. Stabilita je tedy naprosto ukázková. Špatně si velké Hyundai nevede ani na rozbitých silnicích. Po záplatované komunikaci třetí třídy letí i přes přítomnost devatenáctipalcových kol dost slušně.

Dostatečný boční profil pneumatik odfiltruje většinu nerovností, problémem mohou být jen větší náklony karoserie, kdy by posádka uvítala výrazněji tvarované bočnice sedadel. Někdy nás ale ta velk kola přece jen trápila. Třeba na nerovnostech ve městě, kde nás občas auto zarazilo svou zbytečnou tvrdostí.

Auto je vybaveno systémem pohonu všech kol HTRAC. Ten je plodem interního vývoje značky Hyundai a umožňuje variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Název je kombinací počátečního písmene H značky Hyundai a první části slova „traction“.  Poměr rozdělování točivého momentu se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu a je zobrazován na displeji panelu přístrojů. Pokud se například řidič rozhodne použít Comfort, dostane se na zadní kola maximálně 35 procent točivého momentu na zadní kola, v režimu Sport je to až 50 procent. V ekologickém režimu maximalizuje HTRAC hospodárnost pohonem pouze předních kol. Na kluzkém povrchu rozděluje systém automaticky hnací sílu mezi všechna kola.

Podtrženo sečteno, Hyundai Santa Fe je auto nabyté výbavou, které si dokáže obhájit svou cenu. Snad v budoucnu nabídne alespoň více možností volby mezi jednotlivými verzemi, které mu nyní chybí jako sůl.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus