ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test SUV Hyundai Kona
13. března 2020

Kona je SUV spadající do kategorie malých aut. Automobilka Hyundai ho začala prodávat v létě 2017 a vstoupila tak do kategorie "baby SUV" (jejich kompletní přehled najdete zde), která je v Evropě čím dál populárnější.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

S uvedením Kony na trh na podzim 2017 se do prodeje dostaly jen dva benzínové motory 1.0 T-GDI a 1.6 T-GDI s pohonem všech kol. V roce 2020 byla nabídka o poznání lepší. Vedle uvedených pohonných jednotek, kdy benzínová přeplňovaná jedna-šestka se navíc nabízela i s pohonem přední nápravy, se objevuje naftová šestnáctistovka ve dvou výkonových verzích a hybridní motor 1.6 GDI HEV. 

Nejslabším zážehovým agregátem je tříválec o objemu 1.0 litru s výkonem 88 kW, který láká především na tabulkovou nízkou spotřebu, oficiálně 5,5 litru. Tento motor se montuje do vozu s pohonem předních kol.

Zmiňováná šestnáctistovka T-GDI vygeneruje výkon 130 kW a zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,7 vteřin. Jako čtyřkolka je o dvě desetiny pomalejší.

A zatímco litrový tříválec můžete mít pouze s šestistupňovým manuálem, benzínem poháněný motor se dodává výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. 

Stejně tomu tak je i u silnějšího turbodieselu 1.6 CRDi o výkonu 100 kW. Ten se pojí také pouze s automatem a nabídne jak pohon přední nápravy, tak i 4x4.

Kdo raději naftový agregát s manuálem, musí se spokojit s o 21 koní slabší šestnáctistovkou. 

Nabídku uzavírá hybridní motor 1.6 GDI HEV s velmi slušnou spotřebou 3,9 litrů na 100 km. Výrobce dokonce tvrdí, že ve městě je o tři desetiny lepší. 

reklama

1.0 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 T-GDI 4x4

Parametrově to vypadá na slušný motor, 1.6 T-GDI vygeneruje výkon 130 kW a 265 Nm. Na silnici působí svižně, ale nijak extrémně rychle. Příjemný je ale velmi slušný zátah už od nízkých otáček, a to zhruba už od 1500. Je také kultivovaný, kabina je slušně odhlučnená a dovnitř se tak nepropouštějí žádné pazvuky.

Co nás ale příliš nepotěšilo, byla spotřeba. Hyundai tvrdí, že s tímto motorem lze dosáhnout spotřeby 6,8 litru, k té jsme se ale nepřiblížili ani náhodou. Spíše se pohybovala nad 9 l/100 km. 

1.6 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/100 kW DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/100 kW 4x4 DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 GDI HEV

Na první i druhý pohled je Kona s hybridním motorem od těch konvenčních prakticky k nerozeznání. Přítomnost elektromotoru prozrazují jen nápisy na bocích a zádi vozu. A uvnitř je situace obdobná.

Odlišné je rozložení palubního přístroje, kde místo otáčkoměru je ukazatel stavu hybridního systému a teplotu oleje vystřídalo zobrazení úrovně nabití akumulátoru. Přibyla i další tlačítka, ale to zásadní mi chybělo.

Řeč je o EV módu. I když kapacita baterií dovoluje ujet na elektřinu i pár kilometrů, vše je závislé na vůli počítače a řidič do toho může mluvit pouze zacházením s plynovým pedálem. To ovšem neznamená, že to tak funguje pokaždé. V některých případech se spalovací motor na můj vkus spouštěl zbytečně brzy, a to i přes jemnou práci s plynem za konstantní rychlosti ve městě. Mohl jsem se snažit sebevíc, ale svéhlavost vozidla se mi nedařilo překonat, akumulátor byl v té chvíli ze tří čtvrtin nabitý.

Dobíjení baterií probíhá skrze benzínovou šestnáctistovku, valivý pohyb kol a regenerativní brzdy, to vše ale bez možnosti nastavení úrovně rekuperace. Ta se odvíjí od stylu jízdy a zacházení s jednotlivými pedály. Tok energie můžete kontrolovat prostřednictvím displeje na středovém panelu včetně spotřeby paliva a elektrické energie.

Solidní výkon soustavy 141 koní je i přes vyšší hmotnost dostačující. Díky elektromotoru je zrychlení svižné a v kombinaci s 1.6 GDI nezpůsobuje předjíždění ostatních účastníků provozu žádné problémy. Navíc na klikatých silnicích dopřeje i trochu zábavy.

S výrobcem jsme se neshodli na spotřebě. Ve městě by se měla pohybovat okolo tři a půl litru na sto kilometrů, naměřil jsem ale o dva litry více, i tak to beru za poměrně slušný výsledek. Mimo město konzumace klesla na 5,1 l a na dálnici palubní počítač ukazoval sedm litrů na sto kilometrů. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 5 l, což je jen o litr více, než se uvádí v technických datech.

Řazení

Na výběr jsou dva typy převodovek. Šestistupňový manuál je k dispozici ke slabšímu benzinovému a naftovému motoru s pohonem předních kol.

Automat Hyundai nabízí k silnějším čtyřválcům a hybridnímu pohonu.

Řízení

Kona se řídí dobře. Nemá zrovna "upovídané" řízení, tedy je trochu odtažité, ale velmi přesné. Nijak nevybočuje z dobrého průměru své kategorie a spíš se dá říci, že se chová jako o trochu větší, dospělejší auto.

Brzdy

U hybridu se brzdy odlišují funkčností. Lehké sešlápnutí auto nijak zvlášť nezpomalí, za to se ovšem dobíjí baterie, jde totiž o regenerativní brzdy. Ze začátku jsem měl trochu problémy s brzděním při dojíždění na křižovatky, kdy se přede mnou stojící vozidlo přibližovalo více, než jsem čekal a musel jsem šlápnout razantněji na pedál. Například u Ioniqu se stejným systémem mi nepřišla prodleva tak patrná.

Podvozek

Verze s pohonem všech kol, kterou jsme testovali jako první, má o trochu sofistikovanější podvozek než předokolka. Auto dostalo lepší nezávislé zavěšení zadních kol. Sice zatím nemůžeme srovnávat rozdíly mezi předokolkou a čtyřkolkou, ale v případě hodnocení Kony 4x4 se dá říci, že se chová velmi stabilně a komfortně. Auto v zatáčkách neuskakuje a dobře drží. Ani na větších kolech vůz nepůsobil příliš prkenně, naopak byl jistý a akurátní. 

Jízními vlastnostmi Kona mile překvapuje.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus