ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Hyundai i30 Fastback
26. března 2021

Třetí karosářská verze modelu Hyundai i30 vyráběná v Nošovicích vzbudila při svém příjezdu na trh v listopadu 2017 velké očekávání. Tvarem karoserie se totiž velmi podobá Škodě Octavia, a tak se logicky nabízí, že půjde o přímou konkurenci tuzemskému bestselleru. Není tomu úplně tak.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Hyundai i30 Fastback u nás koupíte převážně v kombinaci s benzinovými přeplňovanými jednotkami. Vyznavači naftových agregátů ale nepřijdou zkrátka, pro ně je k dispozicí 1.6 CRDi o výkonu 100 kW.

Základ tvoří přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW a točivým momentem 172 Nm. I když jsou to napohled přijatelná čísla, s ohledem na dynamiku oba zmíněné motory zaostávají a patří mezi ty línější, a to má turbodiesel za parťáka mild-hybridní technologii. Ta je mimochodem dostupná i pro 1.0 T-GDI, ovšem za příplatek.

Vrcholem nabídky je přeplňovaná jedna-pětka s výkonem 117 kW, která jako mild-hybrid napravuje reputaci a svou dynamikou se řadí k nadprůměrně svižným vozům. Nahrazuje tak čtrnáctistovku, co byla s výkonem 103 kW nejsilnější motorem u minulé verze.

Standardně se všechny motory pojí s šestistupňovou manuální převodovkou. Ta u Mild Hybridu má označení iMT a po uvolnění plynového pedálu odpojuje motor od převodovky. Auto pak plachtí s vypnutým motorem.

Za příplatek je možná pořídit i sedmistupňový dvouspojkový automat DCT.

reklama

1.0 T-GDI MHEV

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI MHEV DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 T-GDI MHEV

Nejsilnější agregát v nabídce, to je přeplňovaná patnáctistovka dopovaná 48V akumulátorem. Výsledný výkon je velmi slušných 117 kW a točivý moment činí 253 Nm. Se zrychlením z nuly na sto za 8,6 vteřin se řadí mezi nadprůměrně dynamické motory ve své kategorii. U spotřeby to až tak dobré není, i když nejde o žádného žíznivce.

Samozřejmě do chvíle, než se rozvášní všech 159 koní. To už jdou tabulky stranou a motor nabídne velmi příjemný sportovní nádech. Nejde o žádného trhače asfaltu, ale do normálního provozu padne dokonale. V kombinaci s kvalitním podvozkem se vám tak pod ruce dostává stroj, se kterým je radost projíždět utaženější zatáčky a zdolávat serpentiny. Dostatek síly umožňuje v pohodě předjíždět pomalejší účastníky provozu bez toho, aniž byste museli zběsile podřazovat o několik stupňů.

Díky mild-hybridní technologii jsou navíc rozjezdy svižnější a jízdní módy ještě více rozdílnější. Zatímco v ECO režimu je akcelerace a odezva na plynový pedál pozvolnější s minimálním zapojením elektromotoru, sportovní režim využívá potenciálu na maximum. Nabitý akumulátor se sice velmi rychle vybíjí, ale i tak je jeho zapojení velmi znát. Obzvláště při pružném zrychlení.

Příjemná je i grafická změna při volbě jednoho ze tří módů.

Spotřeba elektrické energie je plně pod kontrolou systému, navíc, jak je u mild-hybridů běžné, nelze jet čistě na elektřinu. To znamená, že elektromotor je využíván jako pomocník právě při rozjezdech, zrychlování a nebo jako rozšířený start-stop systém vypínající motor při dojíždění nízkou rychlostí do 30 km/h. Hlavní jeho úlohou je snížení spotřeby, což se mu dle technických údajů poměrně daří, ačkoli to při pohledu na žebříček úsporných motorů v dané kategorii úplně tak nevypadá.

V městském provozu si jedna-pětka dle výrobce řekne o 5,7 litrů benzínu. Naše měření zaznamenalo hodnotu o litr vyšší, což vzhledem ke stylu jízdy nebylo nic hrozného. Mimo město je motor o něco skromnější. Tam jsme se dostali na velmi slušnou spotřebu těsně pod čtyři a půl litru, tedy jen o pár deci více, než je uvedeno v technických datech. V kombinovaném cyklu ukazoval na konci testování palubní počítač necelých šest litrů benzínu. To je o litr více, než uvádí výrobce. Tady jsme očekávali trochu lepší výsledek, ale při ohlédnutí se zpět jsme si uvědomili, že na svižnou jízdu to je velmi slušná hodnota.

Ani na dálnici výrazně nestoupla žíznivost benzínového agregátu. Při nejvyšší povolené rychlosti motor točí 3 000 otáček a za každých ujetých sto kilometrů si řekne okolo 6,4 litrů paliva.

1.5 T-GDI MHEV DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi MHEV

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi MHEV DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsme zkoušeli pouze inteligentní manuální šestistupňovou převodovku iMT umožňující jízdu setrvačností s vypnutým motorem. To ovšem funguje pouze v režimu ECO do rychlosti 130 km/h.

Řadící páka se pohybuje s mírnou vůlí v kulise snadno a přesně bez výrazného zasekávání při přechodu přes neutrální polohu. Dráhy jsou tak akorát dlouhé, ke sportovnímu stylu jízdy to nesvádí. Celkově k fungování nemáme větších výhrad.

Řízení

Vyhovovalo nám, jelikož svou strmostí připomínalo sportovní řízení. Zvláště ženám ale může připadat trochu tužší. Potěšila i jeho plynulost, nejvíce jsme si ho pochvalovali při ostřejší jízdě v zatáčkách. 

Podvozek

Rozhodně nejsilnější stránka modelu Hyundai i30 Fastback. Podvozek umožňuje díky víceprvkové zadní nápravě a tužšímu nastavení téměř sportovní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zkoušeli jsme auto na zvlněných okreskách, kde spousta konkurentů uskakuje a nedrží stopu. Hyundai s protáhlou zádí se elasticky držel silnice, a navíc poskytoval posádce příjemnou míru komfortu.

To platí výhradně při běžném stylu jízdy. Nedotáčivost se tak stává prakticky cizím slovem a kompaktní korejský vůz se velmi ochotně vrhá do každých zatáček bez sebevětšího zaváhání až to jednoho překvapí. A tak zkoušíte přidávat a přidávat...

Karosérie se naklání více, než bychom si představovali, záď v ostrých zákrutách lehce uskakuje, ale příď vozu stále drží předem určený směr. Ani jednou se nám nestalo, že by se i30 Fastback zachovala nějak nekontrolovatelně, nepředvídatelně. Stále je však patrné, že spíše než sportovní ladění, jde především o komfort.

To se potvrzovalo při každém přejetí větších i menších nerovností. Do kabiny se nárazy přenášely takřka minimálně.

Testovaný vůz byl obut do 17“ kol s pneumatikami o parametrech - 225/45 R17, které jsou ve standardu pro výbavu Style a nebo za příplatek u verze Smart. V nabídce jsou i větší osmnáctky.

Jízdní vlastnosti i30 Fastback lze ještě více než u hatchbacku označit za "německé". Jde o kombinaci tuhosti, agility, tlumivosti a pohodlí.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus