ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Hyundaie i30
10. ledna 2010

Výroba v Česku (v Nošovicích), nadprůměrná prostornost v kabině a nízké ceny spojené s nadstandardními zárukami – to byly hlavní trumfy kompaktního Hyundaie i30.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

1.4 CVVT ISG

Základní čtrnáctistovka s překvapivě vysokým výkonem patří mezi kvalitní motory. Není vůbec lehké poznat, že nejde o šestnáctistovku. Slušně zabírá odspodu, potěší výkonovou špičkou. Snad jen ve středním pásmu otáček má výkonově nepříliš vzdálená šestnáctistovka navrch. Mezi konkurenty se čtrnáctistovkami bez turba jde ale o špičkový a také kultivovaný motor. Převodovka má svých pět stupňů tak akorát od sebe, pětka není příliš krátká (na rozdíl od šestnáctistovky) ani dlouhá, však také při 130 km/h točí běžné 4000 otáček.

Motor byl vybavený příplatkovým systémem ISG, který za určitých podmínek zajistí vypnutí motoru při zastavení na semaforech a následné nastartování. Důvodem je samozřejmě úspora paliva. ISG funguje po zahřátí motoru, které probíhá velmi rychle, připadalo mi, že to trvalo sotva minutu. Na rozdíl od některých jiných aut člověk sluchem zřetelně pozná, kdy se motor vypne a kdy nastartuje – asi kvůli horšímu odhlučnění.

Systém je velmi citlivý při zpětném nastartování. Stačí se dotknout spojky (10 procenty běžného tlaku) a naskočí.

Škoda jen, že ISG stejně jako podobné systémy vypíná až při rychlosti nižší než 5 km/h a v praxi mi dokonce připadalo, že auto už musí skoro stát. Kdyby se vypínal dřív, ušetřilo by se paliva víc. Stejně tak se zapne už při překročení 10 km/h – a v praxi mi opět připadalo, že rychlost byla i nižší, takže pak při popojíždění v zácpě z kopce máte zbytečně zapnutý motor místo abyste šetřili. Motor se mimo jiné nastartuje také při poklesu brzdného tlaku, déle zapnuté klimatizaci nebo otočení ventilace na maximum – důvodem je, aby se příliš nezatěžovala baterie.

Komu se ISG znelíbí, může ho tlačítkem na přístrojové desce deaktivovat.

Jízdou po Praze jsem dosáhl solidní spotřeby 7,5 litru, mimo ní se dá jezdit s lehkou nohou i hluboko pod šest litrů. Řazení mi subjektivně přišlo o něco lepší než u kombíku se šestnáctistovkou. Připadalo mi méně volné a s menším zadrháváním a zvukovým doprovodem při přechodu přes středovou polohu. Například Octavie je ale stále o třídu lepší. Totéž platí i o řízení. Jeho citlivost a schopnost informovat řidiče o dění na vozovce patří pod průměr. Je tam trochu z pocitu, kterému říkám vodění loutky. Při prudkém vyhýbacím manévru ale netuhlo, jak bývalo u korejských aut běžné.

1.4 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CVVT ISG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CVVT AT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 CVVT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 CVVT AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/66 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/66 kW ISG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/85 kW ISG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi/85 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Podvozek

Odpružení Hyundaie i30 má blíž ke komfortu než sportu, je tedy o něco měkčí než třeba Kia cee´d. K optimálnějším výkonům na úrovni Octavie nebo Golfu mu chybí větší tuhost karoserie, která by pomohla lépe vykrýt průjezdy hlubšími dírami. Ty jsou tak nejen hodně slyšet, ale trochu je pocítí i kosti posádky.

Měkčí naladění ale neznamená, že by podvozku chyběla jistota v zatáčkách.Vyspělá víceprvková zadní náprava se nenechá rozhodit měkčími tlumiči ani dírami na vozovce, se kterou drží kontakt lépe než auta s jednodušším technickým řešením (třeba Opel Astra). Nemá takovou tendenci k odskakování. Hyundai i30 se i přes komfortnější projev vrhá do zatáček svižně, při extrému je čitelně nedotáčivý, ale stopu drží opravdu dlouho. Pokud ji začne opouštět, většina řidičů situaci v pohodě zvládne i bez stabilizačního systému (ten je standardem pouze ve dvou nejvyšších výbavách). Stačí lehce ubrat plyn. Sportovní ambice ale auto opravdu nemá, neodpovídá jim ani charakteristika řazení a řízení.

reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus