ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Hondy Civic Type R
23. srpna 2019

Máte rádi výstřední japonské komiksy a rychlou jízdu? Pak nehledejte dál. Honda Civic Type R patří k nejnápadnějším vozům mezi rychlými hatchbacky. Sice s ní asi nepojedete na jednání, ale probudí ve vás nadšeného řidiče.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Už podruhé ve své historii má Type R pod kapotou přeplňovaný benzinový motor. Na atmosféru se zapomnělo. Možná ještě staromilci uroní slzu, ale turbo umožnilo vydolovat z dvoulitrového benzinu opravdu hodně síly. Až se někdy zdá, že by to jen přední kola nemusela zvládnout.

reklama

2.0 VTEC TURBO

Honda benzinové dvoulitry prostě umí. Už podruhé vyjíždí s Turbem a je silnější, než kdykoliv předtím. Na přední kola posílá výkon 235 kW, což je o 7 kW víc než minulá generace. Záhadou je, proč je novinka při zrychlen z nuly na 100 km/h o něco pomalejší. Ano, jen o desetinu sekundy, ale je. Nicméně si myslím, že akcelerace z nuly na 100 km/h za 5,8 sekundy patří mezi hot hatchi  dobrým. Ano, na Golf R nemá, ale ten těží z pohonu všech kol.

Právě trvání na předním pohonu je trošku problematické. Neznám mnoho jiných aut, kde byste se ještě na dvojku a někdy i na trojku museli bát toho, že pořádně prohrabete přední kola. Tu a tam motor chytne za volant a je potřeba se s ním trochu přetahovat. I to ale přináší adrenalin. Většinu situací zvládne pravověrný mechanický samosvor na přední nápravě, který se stará o to, aby ta neplecha nebyla tak velká.

Kdo čeká k od pohledu vytuněnému vozu se třemi masivními trubkami místo výfuku také nějaký pořádný zvuk, bude asi trochu zklamaný. Hodna nekřičí, ona spíš hlučí, což je škoda. Chtělo si to trochu pohrát s vyladěním. Takhle ji nebudete mít rádi na dálničních cestách, kde při 130 km/h sice točí ještě rozumných 3200 otáček za minutu, ale zkuste přidat ještě o kousek víc a už to není příjemné.

Co je příjemné, to je naopak spotřeba. Ano, můžete tu divočit za nějakých 15 nebo 16 litrů benzinu na 100 km, ale pokud chcete jezdit v klidu, můžete se spolehnout na odběr něco málo pod 8 litry benzinu na 100 km. I tak kvůli malé nádrži ale nedojedete příliš daleko. Počítejte tak s 300 km na jedno natankování.

Na každý pád se do motoru zamilujete díky tomu, jak reaguje na plynový pedál. Obzvlášť ve sportovním módu je auto ochotné vystřelit kupředu jako z praku. Také se dobře vodí plynem v zatáčkách, přitom jde o předokolku.

Řazení

Tohle je zřejmě nejlepší manuální řazení, které můžete do auta dostat. Řadička skvěle padne do ruky. Šestikvalt má navíc velmi přesné a krátké dráhy. Radost používat. Je dobře, že někoho nenapdalo nabízet Civic Type R s automatem. Ten by mi k charakteru tohoto auta rozhodně neseděl.

Řízení

Neskutečně strmé, stačí malinko pootočit volant a auto ihned bez vůle reaguje. Je to jako byste řídili motokáru, ve sportovní režimu pak ještě přituhne.

Brzdy

Ostré, účinné ale velmi snadno dávkovatelné.

Podvozek

Snad ještě v žádném civilním autě jsem nezažil tak intenzivním pocit, že řídím rallyový speciál. Může za to zejména tuhá karoserie a tlumiče, které umožňují řidiči vnímat, co se děje pod koly. Oproti předchozí generaci nejsou tak tuhé, což zlepšuje každodenní použitelnost vozu. Nebudete zkrátka tolik nadávat na městskou dlažbu a slepované české silnice.

Tohle není hot hatch, se kterým byste mohli jet kudlu a přitom psát na mobilu esemesky. Honda Civic Type R chce, abyste ji pořádně řídili, což je možná trochu staromódní, ale velmi zábavné a adrenalinové.

Kolébkový ovladač navíc nabízí nově tři jízdní režimy, díky kterým se mění charakteristika chování vozu. Režimy se jmenují Sport, +R a Comfort. V komfortním režimu se tlumiče značně blíží běžnému Civicu, v plusu brutálně ztvrdnou. Nejde o drobné změny, všechny režimy se od sbe citelně liší. A to je dobře. Konečně se nemusíte za každou cenu trápit s tvrdým autem, ale naopak si můžete vychutnat sportovní svezení jen ve chvíli, kdy po něm opravdu toužíte.

Jízdně nyní Type R patří ke špičce. Občas vám dá dokonce zapomenout, že je to předokolka. To jak samosvor na předních kolech zabojuje a nechá vás, abyste auto pod plynem vytáhly ze zatáčky. Opojné svezení!

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus