ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Hondy Civic
25. září 2017

Nová Honda Civic radikálně změnila své proporce i vzhled. Zároveň je poprvé v historii vybavena pouze přeplňovanými motory. Nafta jí chybí. Konkurentům by mohla ujet zejména neotřelým designem a dobrými jízdními vlastnostmi.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídka motorů je jednoduchá. Pro Civic jsou nyní (červenec 2017) k dispozici pouze dva benzinové motory VTEC Turbo. Oba jsou ale zcela nové. Základem je litrový tříválec, který má výkon 95 kW. Silnější možností je čtyřválcová jedna-pětka o výkonu 134 kW. Nafta chybí. Oba motory je možné spojit buď s manuální šestistupňovou převodovkou nebo bezstupňovým automatem CVT.

reklama

1.0 VTEC TURBO

Nový tříválec je vybaven turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Projevuje se klasickým hrubším klapavým zvukem a vibracemi, které jsou patrné hlavně při volnoběhu. Ač si někteří mohou stěžovat na hlučnost ve vysokých otáčkách, osobně mám vrnění čtyřválců někde nad třemi tisící docela rád. Auto s ním působí tak trochu odvážně, i když bůhvíjakou dynamiku rozhodně nepředvádí.

Motor je oproti zvyklostem potřeba více točit, „krouťák“ vrcholí ve 2250 otáčkách. Díky dlouhým převodům točí motor na šestku rovné 3000, takže na dálniční spěchání pořád síly stačí. Máme ale tu čest s nejméně dynamickou verzí Hondy Civic, u níž se podle výbavy pohybuje zrychlení z nuly na 100 km/h od 10,4 do 11,2 sekundy. Zajímavé je, že v CVT převodovkou je tento motor o dvě desetiny sekundy rychlejší.

Přeplňovaný tříválec je volbou pro ty, kteří chtějí ušetřit na ceně vozu, ale na nízkou spotřebu paliva se už spolehnout nemohou. V laboratorním testu sice Hondě vyšlo 4,8 až 5,1 litru na 100 km, ale u turbo tříválců je rozdíl oproti realitě vždy větší, protože řidič, který chce držet tempo s okolím, musí využívat jeho schopností naplno. Já jsem po týdnu končil se 7,5 litry benzinu na 100 km. S lehkou nohou a mimo město šlo dosáhnout na 6,8, naopak městské popojíždění nebo svižnější jízda okreskami a dálnici posouvala konzumaci paliva vysoko nad 8 litrů. Se 46 litrovou nádrží budete tedy stavět na čerpacích stanicích častěji.

1.0 VTEC TURBO CVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 VTEC TURBO CVT

Přeplňovaná patnáctistovka je vemi povedená, v Hondě se jí snažili naladit tak, aby příliš nezklamala fandy do atmosférických jednotek, které byly montovány do předchozích Civiců. Občas se chová skoro jako atmosféra. Výkon docela příjemně graduje, přitom ve vyšších otáčkách je cítit, že neztratí dech tak rychle, snadno a brzo jako jiné benzinové turbomotory s takovým objemem. Sice je trochu cítit jistý pocit umělosti, ale neuráží. Výkony jsou velmi slušné, maximální rychlost je 200 km/h.

Spotřeba se sice neblíží tabulkovým hodnotám, ale v průměru se dá jezdit zhruba za 8 l/100 km.

1.5 VTEC TURBO

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 i-DTEC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 i-DTEC AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Nejdříve jsem zkoušel pouze verzi s manuální převodovkou. Tu je nutné pochválit za její přesnost. Ve spojení s litrový motorem je nastavena na delší převody. Dobře se mi s ní pracovalo. Zajímavostí je zpátečka, která se řadí směrem vpravo dolů a lze ji při stání zvolit bez překonání jakékoliv bariéry (není nutné na páku tlačit shora jako u Volkswagenu, ani větší silou jako u BMW). Jde prostě sama. Za jízdy zpátečku naštěstí nezařadíte, chrání ji elektromagnetická zábrana, která se po rozjetí zasune na dané místo.

Šedý model s oranžovými desigkovými detaily jsme vyzkoušeli s motorem 1.5 VTEC a převodovkou CVT. Ta využívá sedmi tzv. virtuálních přednastavených stupňů. Tato převodovka patří mezi bezestupňovými převodovkami mezi ty lepší, precizněji naladěné. Nekvílí tak často jako jiné CVT (a nejen v Hondě).

Řízení

Řízení u Hondy vždy uměli a nový Civic rozhodně není výjimkou. Reakce na povely volantem jsou hbité, převod je totiž docela strmý. Auto je ovšem stabilní a dobře se vede po rovině vysokými rychlostmi i zatáčkami. Nastavení ovládání vozu tedy odpovídá jeho sportovnímu designu. I díky větší komunikativnosti jsem z něj měl radost v zatáčkách. Mladým řidičům se tedy bude určitě líbit.

Podvozek

Civic se ve třech top výbavových variantách nabízí s adaptivními tlumiči, které mají jednoduché nastavení pomocí tlačítka u řadící páky. Volí se jen ze dvou režimů, tedy tužšího a měkčího. Rozdíl ale není až zas tak velký a tak jsem během testu jezdil hlavně na komfort.

I to ale znamenalo velmi jisté jízdní vlastnosti. Podvozek Civicu je totiž na vysoké úrovni. Oproti předchozímu modelu totiž dostal zpět kvalitní zadní nápravu. Vybroušené víceprvkové zavěšení vzadu znamená více jistoty, potlačení náklonů v zatáčkách a stabilitu prakticky v jakékoliv situaci.

I když tříválec není kdovíjak silný a dynamika s ním je slabší, v zatáčkách může Civic dobře bavit. Je to dáno nízkou hmotností motoru a tedy i celkovou vozu. Dle výbavy auto začíná na 1,3 tunách, což je příjemné. Honda tak zbytečně nejde do nedotáčivosti a drží se zvolené stopy zuby-nehty. Řidič snadno odhadne, kde je limit. Jízdními vlastnostmi tedy Civic patří mezi ta nejlepší auta, která v nižší střední třídě můžete pořídit.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus