ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu Mondeo liftback
4. srpna 2010

Velké auto, které může díky výklopným pátým dveřím fungovat stejně dobře v movitější rodině jako ve firmě pro zaměstnance i manažery. Ford Mondeo liftback vypadá kompaktněji než sedan a kombík, přesto i on délkou patří na samotný vrchol střední třídy. Vzhledem se mu to podařilo dobře zamaskovat. Podvozek nabídne pohodlné cestování i talent na svižné projíždění zatáček. Zásadní slabiny auto nemá. Osobně bych mu asi nejvíc vyčítal poměrně chudou základní výbavu. Za velký počet jinde obvyklých prvků je nutné připlácet.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Nijak se neliší od zbývajících dvou karosářských verzí.

Pána auta si Mondeo hýčká. Nabízí mu dostatek prostoru i přátelské ovládání. Škoda jen, že některé páčky už působí trochu zastarale, pamatuji si je ze starších generací.

Rozměrná přední sedadla si vzala za úkol starat se hlavně o pohodlí posádky. Tvarování opěradla by mohlo být o něco výraznější. Když jsem se rozhodl říznout zatáčku, moc mě nepodrželo.

To ale rozhodně neplatí o sportovních sedadlech, která jsou k dispozici od výbavy Enterprise/Titanium. Jejich pevné bočnice přední cestující jistě a zároveň pohodlně drží. Kombinace kůže a látky s červenými švy (standard nejvyšší výbavy Titanium S) navíc skvěle vypadá, krásně voní a pohodlně se na ní sedí.

Díky všestrannému seřizování sedadla a volantu už v základní výbavě není problém najít si ideální pozici ani pro řidiče nekonfekčních postav.

Volant standardně obsahuje šikovná tlačítka ovládání rádia a palubního počítače, ale až od druhé výbavy je potažený kůží. Od třetí výbavy ECOnetic má řidič k dispozici tlačítka a samozřejmě i funkce tempomatu. Škoda jen, že se nikde nezobrazuje nastavená rychlost.

Připomínku mám také k algoritmu, který u Mondea měří průměrnou spotřebu. Jeho funkci jsem nepochopil a auto dost poškozuje. Po vynulování vždy naskočila na displeji vysoká spotřeba a to i v okamžiku, kdy jsem v tu dobu jel úsporně. Takže při měření spotřeby při devadesátce začínal palubní počítač údajem devět litrů, pak se přibližně deset kilometrů spotřeba snižovala, než se ustálila na reálných pěti litrech, které celou dobu ukazoval měřič okamžité spotřeby.

Většinu údajů vidí řidič přímo před sebou na čtyřech cifernících v dostatečně hlubokých tubusech a na displeji mezi nimi.

S vyššími výbavami a příplatkovými prvky přibývá funkcí i tlačítek u volantu a zvětšuje se velikost displeje, na jehož úkor se zmenšuje otáčkoměr.

Nic se ale nestěhuje mimo dosah a zorné pole řidiče, což je super! Horší je orientace v rychloměru, kde jsem si nikdy nebyl moc jistý tím, která rychlost patří ke které čárce.

Tlačítka na středovém panelu jsem při jízdě používal jen výjimečně. Tak to má být! Na obrázku vidíte příplatkovou SD navigaci.

Za velký příplatek nabízí malý displej s dost nepřehlednou mapou. Za stejné peníze bych si raději koupil špičkovou přenosnou navigaci s dvakrát tak velkou obrazovkou.

Pohyb v menu audio-navigačního systému mi vyhovoval. Méně už fakt, že bluetooth handsfree odmítalo komunikovat s mým mobilem Samsung Soul. S jinými auty se přitom spároval v pohodě.

Ovladače oken a zrcátek jsou funkční a elegantní. Navíc se mírně natáčejí k řidiči, což potěší.

Takhle má, prosím, vypadat ideálně umístěné tlačítko centrálního zámku - hned u kliky, kde bych ho hledal nejdřív.

Stejné místo u spolujezdce okupuje tlačítko stahování oken. Také logická poloha!

Ze zajímavých příplatkových pomocníků jsem zkoušel třeba adaptivní tempomat. Ten funguje tak, že si řidič nastaví nejen rychlost, kterou chce uhánět, ale také odstup od vozidla před sebou. Když se k němu přiblíží, začne auto samo zpomalovat. U Mondea to funguje do 30 km/h, někteří konkurenti zvládnou dokonce sami zastavit a zase se rozjet. Škoda také, že tenhle užitečný pomocník není standardní součástí žádné z výbav, vždy pouze za příplatek.

To naštěstí neplatí o startování tlačítkem, které patří u některých výbav ke standardu. Pokud ho ale chcete kombinovat s funkcí bezklíčového vstupu do auta, připlatit si musíte. Podobná funkce patří mezi samozřejmosti u mnohem levnějších renaultů.

Potěší opravdu hodně objemné kapsy ve výplních předních dveří, které pojmou na delších cestách i velké plastové láhve.

Specialitou Fordu je víčko nádrže, které nedovolí majiteli natankovat jiné palivo než pro daný vůz určené. Takže se nemůže stát, že do auta s benzinovým motorem nalijete naftu a naopak. Chytré a šikovné, my roztržití posíláme vřelé díky :-)

Výhled z auta při couvání, to je bída a daň za příjemně tuhou karoserii. Parkovací senzory bych zavedl povinně jako standard, bohužel jsou ale ve všech výbavách za příplatek.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Karoserie liftback se snaží skloubit dvě trochu protichůdné vlastnosti. Eleganci sedanu a praktičnost kombíku. Nakolik se mu to daří vzhledově, posuďte sami. Užitná hodnota je proti kombi horší hlavně z hlediska výšky na hlavu vzadu a praktické využitelnosti kufru.

Zadní sedadla nabízejí na krajích velmi pohodlné posezení formátu televizního křesla. Na rozdíl od kombi na nich ale nemohou pohodlně cestovat dlouháni. Problém se jmenuje prudce se svažující střecha, která znamená o 9 cm na hlavu méně než u kombíku. Se svou výškou 174 cm jsem se po napřímení téměř dotýkal stropu. Je to škoda, protože místa na kolena je stejný oceán jako u kombi. Také šířka interiéru, výška vysunutí prostřední opěrky hlavy nebo kvalita sezení na prostředním místě zůstávají stejně příznivé. Dlouhánům nezbude, než se trochu sesunout. Sedáky jsou dostatečně dlouhé, takže to je snesitelná varianta.

Systém zvětšování prostoru pro zavazadla je stejný jako u většiny fordů.

Nejdříve se vyklopí sedáky. Na rozdíl třeba od škodovek je nejde úplně vyjmout, ale vyklápějí se natolik, že v případě potřeby nepřekážejí ani v převozu delších předmětů.

Na místo sedáků putují sklopená opěradla. Vytvářejí rovnou plochu. Ta na rozdíl od kombi nelícuje s podlahou kufru. Malý schod se dá ale přežít. Podlaha kufru také není zarovnaná s nákladovou hranou, která se navíc nachází dost nepříjemně vysoko.

Samotný kufr patří objemem ke špičce střední třídy. Překvapivě ho mezi liftbacky poráží pouze o třídu níž patřící Škoda Octavia - a to jak nová tak původní stále vyráběná pod označením Tour.

Největším problém jsou splývavé stěny, které mu ubírají až desítky centimetrů na minimální šířce ve výši podlahy. Pouhých 90 cm, které jsem naměřil, je hodnota, kterou by se nechlubila ani malá auta.

Naopak délkou liftback příliš neztrácí na kombík a poráží Škodu Superb. Také minimální hloubka je o 11 cm lepší než u kombi (!) a patří v rámci konkurentů ke špičkovým hodnotám.

Páté dveře se vyklápějí téměř tak vysoko jako u kombíku, takže většina cestujících nebude mít problém s tím, že by si mohla poranit hlavu o jejich zámek.

 

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Oscilují od vyloženě slabých až po špičkové turbomotory jak mezi benziňáky tak nafťáky. Za vše hovoří výkonové rozpětí od 74 do 149 kW. Aktuální cenová politika výrobce naštěstí více podporuje ty …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus