ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu Mondeo sedan
21. ledna 2010

Obří manažerské a firemní auto, které může sloužit i k rodinným účelům, pokud není famílie zvyklá nakládat rozměrné věci - takový je čtyřdveřový Ford Mondeo.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Nijak se neliší od zbývajících dvou karosářských verzí.

Pána auta si Mondeo hýčká. Nabízí mu dostatek prostoru i přátelské ovládání. Škoda jen, že některé páčky už působí trochu zastarale, pamatuji si je ze starších generací.

Přední sedadla si vzala za úkol starat se hlavně o pohodlí posádky. Tvarování opěradla by mohlo být o něco výraznější. Když jsem se rozhodl říznout zatáčku, moc mě nepodrželo.

Díky všestrannému seřizování sedadla a volantu už v základní výbavě není problém najít si ideální pozici ani pro řidiče nekonfekčních postav.

Volant standardně obsahuje šikovná tlačítka ovládání rádia a palubního počítače, ale až od druhé výbavy je potažený kůží. Od třetí výbavy ECOnetic má řidič k dispozici tlačítka a samozřejmě i funkce tempomatu.

Většinu údajů vidí řidič přímo před sebou na čtyřech cifernících v dostatečně hlubokých tubusech a na displeji mezi nimi.

S vyššími výbavami a příplatkovými prvky přibývá funkcí i tlačítek u volantu a zvětšuje se velikost displeje, na jehož úkor se zmenšuje otáčkoměr. Nic se ale nestěhuje mimo dosah a zorné pole řidiče, což je super!

Tlačítka na středovém panelu jsem při jízdě používal jen výjimečně. Tak to má být!

Ovladače oken a zrcátek jsou funkční a elegantní.

Ze zajímavých příplatkových pomocníků jsem zkoušel třeba adaptivní tempomat. Ten funguje tak, že si řidič nastaví nejen rychlost, kterou chce uhánět, ale také odstup od vozidla před sebou. Když se k němu přiblíží, začne auto samo zpomalovat. U Mondea to funguje do 30 km/h, někteří konkurenti zvládnou dokonce sami zastavit a zase se rozjet. Škoda také, že tenhle užitečný pomocník není standardní součástí žádné z výbav, vždy pouze za příplatek.

To naštěstí neplatí o startování tlačítkem, které patří u některých výbav ke standardu. Pokud ho ale chcete kombinovat s funkcí bezklíčového vstupu do auta, připlatit si musíte. Škoda, podobná funkce patří mezi samozřejmosti u mnohem levnějších renaultů.

Potěší opravdu hodně objemné kapsy ve výplních předních dveří, které pojmou na delších cestách i velké plastové láhve.

Specialitou Fordu je víčko nádrže, které nedovolí majiteli natankovat jiné palivo než pro daný vůz určené. Takže se nemůže stát, že do auta s benzinovým motorem nalijete naftu a naopak. Chytré a šikovné, my roztržití posíláme vřelé díky :-)  

reklama

Kabina a kufr

sedadla přední

Karoserie sedan už z principu nemůže nabídnou takovou užitnou hodnotu jako kombík. Proti liftbacku s vysoko výklopnými pátými dveřmi ale několik výhod má.

Tou zásadní je výška pro hlavy zadních cestujících. Pět centimetrů k dobru proti prudce se svažující střeše pětidveřové varianty na první pohled nevypadá světoborně. V praxi to ale znamená, že si dozadu bez odírání hlavy o strop sednou i lidé středních postav. A jelikož místa na kolena je stejný oceán jako u liftbacku a také šířka interiéru a výška vysunutí prostřední opěrky hlavy zůstávají příznivé, může v Mondeu sedan v pohodě cestovat na delší vzdálenosti i pět dospělých lidí. A to se počítá!

Zadní sedadla navíc nabízejí na krajích velmi pohodlné posezení formátu televizního křesla. Ani prostřední místo není úplně nekomfortní.

Systém zvětšování prostoru pro zavazadla se neliší od kombi a liftbacku.  Nejdříve se vyklopí sedáky. Nejde je sice úplně vyjmout, ale vyklápějí se natolik, že v případě potřeby nepřekážejí ani v převozu delších předmětů. Na místo sedáků putují sklopená opěradla. Vytvářejí rovnou plochu. Ta na rozdíl od kombi nelícuje s podlahou kufru. Malý schod se dá ale přežít. Horší je to s výztuhou, která vchod z kabiny do zavazadelníku pořádně zmenšuje. U sedanů to ale bývá zvykem, Mondeo mezi nimi patří variabilitou díky výklopným sedákům na špičku. Podlaha kufru není zarovnaná s nákladovou hranou, která se navíc nachází dost nepříjemně vysoko.

Samotný kufr patří objemem ke špičce střední třídy. Délka vstupu do něj ale na úplný chvost. Zatímco díky výklopným pátým dveřím jsem u liftbacku naměřil 109 cm, tady pouhých 44 cm. A to je málo i mezi přímými konkurenty. Dalším problémem jsou splývavé stěny, které prostoru pro zavazadla ubírají až desítky centimetrů na minimální šířce ve výši podlahy. Pouhých 90 cm, které jsem naměřil, je hodnota, kterou by se nechlubila ani malá auta. Objem tak musí dohánět délka, která převyšuje kombík i liftback, ale i třeba kufr ve Škodě Superb. Také hloubka se řadí k nadprůměru.

Potěší i promyšlená konstrukce závěsů víka, která nezasahuje do prostoru pro bagáž.

Pokračovat na další kapitolu
Podvozek
Mondeo sedan láká ke svižnější jízdě v zatáčkách mnohem méně než kratší liftback. Místo ní jsem si raději užíval důstojné přeplouvání dálničních nerovností spolu s pocitem jistoty i při rychlostech,…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus