ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Fordu Mondeo kombi
7. ledna 2015

Velký kombík, ze kterého budou mít radost rodiny i zaměstnanci. Ford Mondeo ve své poslední generaci opět trochu přerostl rozměry střední třídy a už se to ani nesnaží vzhledem maskovat. Spíš to dává najevo.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Mondeo mi po nastoupení na místo řidiče připadalo uvnitř ještě větší než zvenčí. Díky za to patří mezigeneračnímu nárůstu šířky v loktech o šest centimetrů. Ford teď patří v tomto parametru na špičku a mačkat se tu nebudou ani dvě gorily.

Potěšil mne i slušný výhled z auta.

Do předoboku ho zajišťuje praktické dělení předního sloupku a chytré umístění zrcátka. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Směrem dozadu zase výhled zůstává dobrý díky tomu, že se záď příliš nesvažuje.

Prostřední opěrka se dá prakticky sklopit, což výhled směrem vzad také zlepší.

Za parkovací senzory, kameru nebo inteligentní parkovací systém, který sám vyhledá místo, a pak točí volantem, aby do něj zajel, se připlácí.

Testovaný vůz tento prvek výbavy obsahoval, takže jsem ho vyzkoušel.

Uspěl, ale ukázal také rizika, na která si musí řidič dávat pozor. Jelikož auto přede mnou stálo částečně na chodníku, zaparkoval ho asistent do roviny s ním. Být tam vyšší obrubníky, asi by se na parádních litých kolech objevily první "zářezy".

Umístění tlačítka parkovacího asistenta na pravé straně středového sloupku mi nepřipadalo úplně nejvhodnější, protože ho žena několikrát nechtíc zaktivovala loktem. Dost jsem se divil, jak si auto může myslet, že při rychlosti 130 km/h na dálnici budu chtít parkovat...

Sedadla připomínají u Mondea v duchu tradice předchozích generací rozměrná (snad jen sedák by mohl být ještě o něco delší), široká a pohodlná křesla, která ale velmi dobře drží tělo v zatáčkách. Připadají mi méně gaučovitá než dříve, což není vůbec na škodu. Pohodlím totiž stále patří ke špičce.

U liftbacku jsem zkouel i kožená sedadla, u nichž ještě víc vynikl příliš krátký sedák. Chyběla mi také jejich ventilace, v létě jsem se v nich příšerně potil.

Kožený volant (standard) stejně jako páčky za ním trochu připomínají menší Focus, což možná nevypadá v autě typu Mondea příliš honosně, ale z hlediska funkce jsem neměl větších námitek. I když věnec by mohlo být v tak velkém voze o něco tlustší.

Převážně chvála míří i na tlačítka, díky nimž se dá přímo z volantu standardně ovládat většina často používaných funkcí. Pro některé z nich se ale musí řidič ponořit docela hluboko do košatého systému palubního počítače.

Jako výstupní médium jsem měl u testovaného auta efektní a parádně čitelný více než desetipalcový digitální displej (standard vyšší výbavy Titanium) s většinou důležitých údajů, který je před nastartováním téměř "slepý".

Nepřehledné mi ale připadaly stupnice, například u rychloměru mě dost trvalo, než jsem pochopil, která čárka patří ke které rychlosti.

Ocenil jsem, že mohu najednou bez přepínání sledovat tři položky palubního počítače, ale nepochopil jsem, proč se průměrná rychlost nachází ve zcela jiné složce, navíc označené jako "spotřeba paliva".

Také mě štvala nutnost lézt do palubního menu v případě, že jsem potřeboval deaktivovat kontrolu trakce. Na jednu stranu chápu, že výrobce nechce řidiče trápit množstvím tlačítek kolem něj, ale v tomto případě bych klidně jedno navíc snesl.

Tradiční stížnost směřuje i k algoritmu výpočtu spotřeby u fordů, která se po vynulování palubního počítače neodvíjí od nuly, ale od průměrné konzumace za nějakou předchozí dobu. Na kratších trasách tak vycházejí úplně nesmyslná čísla.

V základní výbavě Trend jsou klasické ciferníky s malým dvoubarevným displejem uprostřed. Zatím jsem ji netestoval.

Další velký displej jsem objevil na středovém panelu. Má osm palců a dostanete ho pouze za příplatek. Základní měří 4,2 palce, je také barevný, ale není dotykový.

Přehledné rozdělení na čtyři základní sekce týkající se telefonu, zábavy, klimatizace a informačního systému ve smyslu kompasu, údaje o aktuální poloze, kalendáře a přípravy pro natažení dalších aplikací a za další příplatek také navigace se mi sice jako prakticky založenému člověku líbí, ale jeho design nikoli. Také mě štvalo, že některá "tlačítka" jako třeba aktivace vyhřívání volantu jsou tak malá, že jsem je nikdy při jízdě netrefil napoprvé. Mohla za to i menší citlivost displeje, který se navíc dost zapatlával.

Na druhou stranu oceňuji rychlost spárování systému SYNC s mým telefonem a docela vychytané hlasové ovládání.

V liftbacku jsem testoval příplatkový systém Sony, který má výrazně lepší zvuk.

Zkoušel jsem v autě také bezpečnostního asistenta udržujícího jízdní pruh. Líbí se mi široké možnosti nastavení funkcí udržování jízdního pruhu. Řidič si může navolit, jestli a s jakou intenzitou chce být pouze brněním do volantu informován o tom, že pruh přejel, nebo zda touží po tom, aby mu auto pomáhalo aktivním zasahováním do řízení.

Samozřejmě se dá tento systém na páčce blinkru také zcela deaktivovat.

Naprosto spokojený jsem s počtem, velikostí i provedením odkládacích prostor, které jsou tady stejně jako velikost celého interiéru opravdu velkorysé.

Nevadilo mi ani umístění USB přípojek pod širokou loketní opěrkou, protože díky praktické drážce na vedení kabelu nebyl problém mít telefon venku z hluboké přihrádky.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Nový Ford Mondeo kombi se proti předchůdci protáhl o tři centimetry a patří mezi největší auta své kategorie.

Ještě víc centimetrů ale potřebovali ke svému dílu designeři, a tak se místo na nohy mezigeneračně o 5 cm zhoršilo. To ale pro Mondeo kombi neznamená nic horšího než fakt, že už v tomto parametru nešlape na paty Škodě Superb. Drtivé většině populace to stále umožňuje cestovat ve dvou za sebou.

Naopak šířka v loktech se ve druhé řadě mezigeneračně o pět centimetrů zvětšila a Mondeo tak patří mezi kombíky střední třídy na špici.

Jde o jeden z mála kombíků, do jejichž druhé řady by se měly v pohodě vejít tři dětské sedačky vedle sebe.

Prostřední plac ve druhé řadě je sice o poznání tvrdší, užší a celkově méně pohodlný než na krajích, kde se kvalita sezení blíží předním sedadlům, ale i na něm se dá vydržet delší cesta. Ford Mondeo kombi tak umožňuje jako jeden z mála zástupců své kategorie plnohodnotnou přepravu pěti cestujícím.

Prostřední místo se dá také proměnit v multifunkční opěrku, nebo otvor na protažení lyží, který by ale mohl být k tomuto účelu větší.

Na rozdíl od minulé generace už se nedají vyklápět sedáky zadních sedadel. Místo pro zavazadla se rozšiřuje klasickým sklápěním asymetricky dělených opěradel na připevněné sedáky.

O centimetr více než u předchozí generace Mondea kombi jsme naměřili nad hlavou, kde patří novinka mezi kombíky střední třídy k lehkému nadprůměru. Podle našich měření by si za sebe měli sednout bez rizika otlačení hlavy a kolen dva cestující s výškou i 190 cm.

Rodiče dbající o maximální bezpečnost svých dětí si určitě rádi připlatí za zadní nafukovací bezpečnostní pásy, které v případě nárazu rozloží sílu na pětkrát větší plochu než pásy konvenční. Zkoušeli jsme je u liftbacku.

Objem zavazadlového prostoru se mezigeneračně snížil o 37 l na podprůměrných 500 litrů. Při bližším měření jsme zjistili, že je kufr novinky mezigeneračně o tři centimetry kratší, o centimetr mělčí, ale v nejužším bodě o pěkných devět centimetrů širší.

Tímto parametrem dokonce všechny soupeře poráží, délkou také patří ke špičce a z hlediska hloubky k průměru. Problém tedy spíše bude v tom, že Ford jako jeden z mála opravdu poctivě uvádí skutečný objem kufru mezi podlahou a roletou. Malý totiž zavazadlový prostor Mondea kombi rozhodně není.

V praxi jsme byli spokojeni nejen s jeho objemem, ale také praktičností.

Menší předměty se dají umístit do boků, takže necestují po kufru jako nudle v bandě.

Pochvalu zaslouží rovněž nízká nákladová hrana, která usnadňuje nakládání těžkých předmětů.

Potěší druhá lehká roletka, která se dá přicvaknout na páté dveře a zabraňuje nenechavým očím ve zkoumání obsahu zavazadlového prostoru.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Všechny motory nového Fordu Mondeo už dopuje turbodmychadlo, včetně těch benzinových. Základní pohonnou jednotkou nového Mondea kombi se stal nový čtyřválcový benzinový turbomotor 1.5 EcoBoost. Do…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus