ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu Focus kombi čtvrté generace
27. listopadu 2018

Jeden z největších a nejlepších rodinných kombíků na trhu - to je nový Ford Focus kombi. Tvrdím to koncem roku 2018, kdy jsem kombík od Focusu čtvrté generace testoval a mohl porovnávat s konkurencí.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Téměř se neliší od té v hatchbacku.

Zatímco ve Focusu třetí generace jsem si připadal trochu utopený, tady jsem ke svému překvapení viděl i v nejnižší poloze se svými 174 cm výšky na kapotu. Nemyslete si ale, že budete sedět stejně vysoko jako třeba u SUV.

Šířka v loktech se mezigeneračně téměř nezměnila, takže zůstává průměrná. 

Středový sloupek se zřejmě ještě o něco rozšířil, přesto se o něj koleno opírá příjemně. Přístrojová deska už není tak masivní jako u staršího focusu, takže jsem neměl problém se přisunout co nejblíže k volantu, byť byl přiražený k přístrojovce. Kolenům od sebe nic nepřekáželo.

Zato očím překáží v předobočním výhledu masiv sloupku, který se zpětným zrcátkem a jeho držákem tvoří velkou neprůhlednou plochu, za kterou se ledacos ukryje. Řidič tak musí v serpentinách neustále pohybovat hlavou, aby viděl případné chodce nebo cyklisty. Vyšší poloha sezení mu ale trochu pomáhá.

Směrem vzad je to na rozdíl od hatchbacku srovnatelné s konkurenty.

Parkovací senzory vpředu i vzadu patří ke standardu od třetí výbavy Trend Edition Plus. Luxusní výbava Vignale nabízí bez příplatku i aktivní parkovací asistent, který nalezne volné místo a samočinně do něj zajede, aniž by řidič musel točit volantem.

Za příplatek lze mít i parkovací kameru s panoramatickým obrazem o úhlu až 180 stupňů.

Základní výbava Trend má sedadla komfortně tvarovaná (zatím jsem v nich neseděl), od "naší" výbavy Trend Edition už jsou podle ceníku tvarovaná sportovně. Sedělo se mi v nich parádně, ačkoli se nedá říct, že by jejich sedák dokonale podpíral stehna. V každém focusu je ale manuálně seřizovatelná bederní podpěra, která skvěle odvádí svou práci a v sedadlech se mi příjemně sedělo i na delších cestách. Nebolela mne v nich záda a dobře drží v zatáčkách, i když jsou relativně měkké a pohodlné. Vyčetl bych jim pouze dost nepříjemně dopředu posunuté hlavové opěrky, které ale mají příjemně měkké čalounění.

Od výbavy Trend Edition jsou sedadla tvarovaná sportovně, ale zatím jsem je nezkoušel.

Volant je stejně jako u předchozího Focusu už v základním provedení kožený a osazený tlačítky. Poznají ho majitelé vyšších verzí Fiesty. Skvěle se drží. Tlačítka se mi sice vzhledově nelíbí, ale funkčně jsem s nimi problém neměl.

Na páčce blinkrů se aktivuje a vypíná standardně montovaný asistent pro kontrolu jízdy v pruhu. V přehledném menu palubního počítače se dá nastavit intenzita varování a to, zda má pouze volant brnět v rukách, nebo se přidat pípnutí. Také lze tento asistent spustit buď pouze jako upozornění před vybočením, nebo jako aktivní zařízení, které hýbe samočinně volantem a vůz mezi pruhy automaticky drží, i když volant pustíte. 

To si samozřejmě můžete dovolit pouze po dobu několika sekund. Pokud volant znovu neuchopíte, tak se "autopilot" po předchozím důrazném varování automaticky deaktivuje.

Nastavit si můžete i další standardní bezpečnostní vychytávku, takzvaný Pre-Collision Assist, který snižuje riziko nehody s chodcem, cyklistou nebo jiným vozem nacházejícím se před focusem. Například tak, že lze zcela vypnout autonomní brzdění, které následuje po výstraze. To bych ale nedělal, protože systém při testu fungoval dobře, neplašil zbytečně a právě samočinné brzdění mne ochránilo před hrozícím ťukancem. Také organizace Euro NCAP činnost tohoto asistenta po testech chválila a udělila mu 2,6 bodu z maximálních tří. Lze si zvolit i jeho citlivost - také ve třech stupních.

Testované auto mělo přístroje známé již z vyšších výbav menšího modelu Fiesta, které zajímavým způsobem kombinovaly digitální a analogické zobrazení (standard od Trend Edition Plus). Odkaz na extravagantní přístrojové desky z focusů předchozích generací představují alespoň modré ručičky.

To ale neznamená, že bych si na novinku stěžoval. Barevný displej má krásnou grafiku i čitelnost, menu je přehledné a srozumitelně ovladatelné tlačítky z volantu. Potěší například možnost vybrat si z nabídky šesti funkcí palubního počítače čtyři, které se budou zobrazovat dohromady na jednom "slidu".

Základní verze disponují klasickými budíky, jejich design jsem zatím neviděl.

Také výstup multimediálního systému na vrchu středového sloupku představuje špičku mezi hatchbacky nižší střední třídy.

Líbí se mi jeho umístění ve výšce očí, potěší přehledná a moderní grafika, veliké aktivní plošky, rychlá odezva i svítivost dipleje. Bravo! To je velký mezigenerační posun. U Fordu Focus třetí generace jsem naopak kritizoval malém plošky, které jsem nebyl schopen při jízdě prstem trefit.

I v tomto případě jsme ale nezkoušeli základní bezdotykovou verzi s úhlopříčkou pouhé 4,2 palce, ale větší 6,5palcovou dotekovou variantu.

Potěší i fakt, že nejdůležitější funkce lze ovládat manuálně tlačítky a kruhovými ovladači.

Otrávený jsem byl z fungování manuální klimatizace (standard). Trefit správnou teplotu na podzim bylo nad moje i její síly. Buď mi byla zima, nebo naopak vedro. Určitě bych si připlatil za lepší s automatickým udržováním teploty ve dvou nezávislých zónách (standard od stupně Titanium).

Za příplatek bych si pořídil také sadu Winter obsahující vyhřívaná přední sedadla, čelní sklo i volant. Odpadá otravné škrábání námrazy, zmrzlé ruce se na kormidlu v zimě rychle zahřejí stejně jako sedací části těla.

Nový Ford Focus převzal od předchůdce posuvné segmenty, které šikovně rozdělují odkládací prostor ve středovém tunelu podle potřeb řidiče. Dobře se tam dá zafixovat třeba mobilní telefon s navigací. Klasickou ruční brzdu objevíte pouze v základním provedení Trend, všude jinde už je pouze tlačítko elektronické brzdy parkovací.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Zatímco Ford Focus hatchback čtvrté generace se proti předchůdci prodloužil jen o dva centimetry, varianta kombi nabídne 11 centimetrů navíc a délku 4,67 m. Rozvor se shodně zvětšil o 5 cm na 2,7 metru.

Starší Focus patřil mezi kratší kombíky, novinka se zařadila mezi obry.

Oněch jedenáct centimetrů se nejvíce projevilo na podélné prostornosti v kabině, kterou měříme na pravé straně, tedy za spolujezdcem. Focus kombi třetí generace byl v tomto parametru jedním z nejslabších, novému Focusu kombi se místem na nohy v kabině koncem roku 2018 žádný z konkurentů nevyrovná a hodně vysoko by se umístil i mezi všemi auty bez rozdílu tříd.

Za sebe by si tak mohli sednou dva basketbalisté. Na rozdíl od hatchbacku je totiž na zadním sedadle spousta místa i nad hlavou.

Špatná není ani šířka v loktech, která se mezigeneračně téměř nezměnila. Přesto nemohu Ford Focus kombi označit za plnohodnotně pětimístné auto. Prostřední místo ve druhé řadě mohou bezpečně využívat pouze hodně malinkatí cestující. Mojí postavě měřící na výšku 174 cm se tady hlavová opěrka zarývala do krku. Škoda, jinak se tu sedí dobře. Nejde o žádnou tvrdou pryčnu a šířka je také nadprůměrná, takže se na zadní sedadla tři útlejší cestující vejdou.

Na krajních sedadlech druhé řady cestující spočinou velmi pohodlně. Díky tomu, že si tu mohou natáhnout nohy, dostanou pocit lépe podepřených stehen. Záda si zaboří do příjemného, relativně měkkého materiálu, opěrka ideálně podpírá běžně vysokým cestujícím hlavu.

V zavazadlovém prostoru došlo k obrovskému mezigeneračnímu nárůstu objemu o 151 litrů na 608 litrů. Z třídního otloukánka se tak stal jeden z lídrů.

Bližší pohled na naměřené rozměry ale prozrazuje, že se půdorys kufru vlastně vůbec nezměnil. Stále zůstává jeden z nejkratších, zato dominuje šířkou mezi podběhy. K nárůstu objemu tak došlo díky zvětšení hloubky mezi podlahou a roletou.

Testované provedení mělo pod podlahou minirezervu, která snižuje objem zavazadlového prostoru na stále pěkných 575 litrů. Pokud se tam nastěhuje i subwoofer, pak zůstane 541 litrů.

Každý Ford Focus kombi obsahuje standardně flexibilní podlahu zavazadlového prostoru. Ta může kufr rozdělit jako na obrázku.

Z auta ji lze také zcela vyjmout, a to včetně příčného segmentu nacházejícího se pod ní. Dostat ji zpátky ale nebylo vůbec jednoduché, manipulace s ní není úplně jednoduchá.

V základní poloze slouží k vyrovnání schodu, který vzniká po sklápění opěradel zadních sedadel dělených na dvě asymetrické části.

Existují i kombíky s praktičtějším řešením kufru, přesto není tato část Fordu Focus kombi zklamáním.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Ford Focus čtvrté generace na benzin už pohánějí pouze tříválce s turbem. Mírně předělaný motor 1.0 EcoBoost s výkonovými verzemi 74 a 92 kW doplňuje novinka v podobě patnáctistovky s výkony 110 a 1…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus