ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu Focus kombi čtvrté generace
27. listopadu 2018

Jeden z největších a nejlepších rodinných kombíků na trhu - to je nový Ford Focus kombi. Tvrdím to koncem roku 2018, kdy jsem kombík od Focusu čtvrté generace testoval a mohl porovnávat s konkurencí.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Ford Focus čtvrté generace na benzin už pohánějí pouze tříválce s turbem. Mírně předělaný motor 1.0 EcoBoost s výkonovými verzemi 74 a 92 kW doplňuje novinka v podobě patnáctistovky s výkony 110 a 134 kW.

Litrové motory získaly o něco lepší dynamiku, takže speciálně nejslabší verze už není v porovnání s ostatními benzinovými kombíky nižší střední třídy úplný lenoch, i když v hlubokém podprůměru měřeno zrychlením z 0 na 100 km/h zůstává. Silnější litr už je jen podprůměrně dynamický a patnáctistovky řadí Focus mezi živější auta segmentu.

Spotřeba se mezigeneračně změnila jen málo i po přepočtu z nových emisních norem, takže speciálně litry řadí Focus mezi nejúspornější auta třídy. Patnáctistovky na tom ale nejsou o tolik hůře.

Naftové agregáty změnily název z TDCi na EcoBlue. Slabší verze motoru 1.5 EcoBlue se 70 kW výkonu se spotřebou 3,6 l nafty na 100 km dělá z Fordu Focus kombi koncem listopadu 2018 nejúspornější kombík nižší střední třídy na naftu. Silnější s 88 kW je jen o deci žíznivější. 

Dvoulitry jsou nadprůměrně žravé, ale také dynamické. Mezi lenochy patří jen slabší verze patnáctistovky.

Standardem u všech motorů jsou tři přepínatelné jízdní režimy - Normal, Sport a Eco. Žádné zásadní rozdíly jsem ale mezi nimi nepozoroval.

reklama

1.0 EcoBoost/74 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 EcoBoost/92 kW

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test nového Fordu Focus.

1.0 EcoBoost/92 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/110 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/134 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBlue/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBlue/88 kW

Ideální motor pro všechny řidiče, kteří najezdí velké porce kilometrů. Hlavně díky opravdu nízké spotřebě. K výrobcem udávané hodnotě konzumace 3,7 l nafty na 100 km jsme se sice nepřiblížili, ale i reálná hodnota hluboko pod pět litrů v kombinovaném provozu a rovných pět litrů na dálnici D1 mi připadala i vzhledem k syrovosti auta a širším než standardním pneumatikám se zimním vzorkem velmi příznivá.

Auto navíc jezdí svižně, i když k tomu subjektivně potřebuje o něco vyšší otáčky než předchozí šestnáctistovka se stejným výkonem. V nízkých otáčkách se motor trápí, zejména v kopcích, a to jsem jezdil maximálně v dvoučlenném obsazení. Dává to najevo vibracemi a nepříjemným zvukem. Není příliš pružný a ideálně funguje v poměrně úzkém spektru otáček. Uklidnění a zátah začíná až na 1500 otáčkách, což je mimochodem hodnota, kterou motor točí se zařazenou šestkou při 90 km/h. Díky tomu lze občas z této rychlosti předjíždět i bez nutnosti podřazování. Na dálnici při 130 km/h točí pohonná jednotka přibližně 2200 otáček.

Největší problém u motoru 1.5 EcoBlue/88 kW byl při našem testu hlasitý chod po studeném startu. Výhružné kašlání doprovázelo chvění a drnčení z různých míst interiéru. Po zahřátí naštěstí tyto nešvary rychle mizí a chod čtyřválce lze označit za velmi tichý.

1.5 EcoBlue/88 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 EcoBlue

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 EcoBlue AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

U kombíku jsem testoval šestistupňovou manuální převodovku v kombinaci s naftovým motorem 1.5 EcoBlue/88 kW. Na rozdíl od hatchbacku, kde jsem šestistupňové řazení kombinoval s benzinovou pohonnou jednotku 1.0 EcoBoost, jsem tentokrát neměl žádné problémy.

Dráhy k jednotlivým rychlostním stupňům byly pěkně vymezené, změny mezi nimi i přes drobné zadrhávání při přechodu přes neutrál příjemné. Spojkový pedál mi sice připadal trochu tužší, ale na rozdíl od hatchbacku, a zejména litrového benzinového motoru ne tolik. Zabíral přesně tam, kde jsem očekával.

Ford se u Focusu rozloučil s dvouspojkovou šestistupňovou automatickou převodovkou Powershift a nahradil ji klasickým osmistupňovým automatem dostupným pro motory 1.0 EcoBoost 92 kW, 1.5 EcoBoost 110 kW, 1.5 EcoBlue 88 kW a 2.0 EcoBlue 110 kW. Zatím jsem toto řazení nezkoušel.

Řízení

Stejně jako u předchozí generace a u hatchbacku jsem si na něj nevytvořil žádný vyhraněný názor. Neurazí, neuchvátí, nebolí z něj ruce při parkování. Asi nejlepší pocit jsem z něj měl při svižné jízdě, kdy souznělo s hbitým a agilním podvozkem.

Podvozek

Už dlouho jsem neřídil kombík, které by mi tak padl do ruky a tak sympaticky se mi s ním jezdilo.

V zatáčkách na nerovnostech jsem z něj měl snad ještě lepší pocit než z hatchbacku, u něhož jsem testoval provedení s jednoduchou torzní příčkou. U všech kombíků je totiž standardem víceprvková zadní náprava. Ta pomáhá k lepšímu držení stopy a klidnějšímu chování v prudších obloucích na hrbolech. Téměř jsem tedy nepociťoval "batoh" na zádech Focusu kombi v porovnání s krátkou variantou. Také prodloužená verze působila na klikatých silnicích hbitě a lehkonoze.

Rozdíl proti hatchbacku byl i v použitých kolech a pneumatikch. Zatímco hatchback jezdil na základních šestnáctkách (195/65 R15), kombík na sedmnáctkách (standard ST-Line a Vignale) 215/50 R17. A širší pneumatiky na větších kolech určitě dokázaly při sportovnějších průjezdech zatáček pomoci. Maximální rozměr představují příplatkové osmnáctky (pneu 235/40 R18). U těch bych si ale nebyl tak jistý komfortem.

Zato testované provedení pohodlí poskytovalo a to na všech typech silnic - včetně rozbitých pražských ulic s propadlými kanály nebo některých spárovitých úsecích dálnice D1. Podvozek byl zkrátka naladěný ideálně pro každodenní používání - a to i pro šoféry, kteří se občas rádi svezou trochu svižněji.

Na rozdíl od hatchbacku nelze mít kombi ani za příplatek s elektronicky nastavitelnými adaptivními tlumiči, ale vůbec mi to nevadilo. Defaultní setup mi naprosto vyhovoval a nový Ford Focus považuji po testu této relativně běžné verze za podvozkovou špičku mezi kombíky.

Verze ST-Line má přitvrzené sportovní odpružení, zatím jsme ji však netestovali.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus