ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu Focus čtvrté generace
26. října 2018

Ford Focus vždy platil za auto, které nabídne řidiči něco víc, než pouhou přepravu z místa A do místa B - radost z jízdy. Čtvrtá generace se v tomto ohledu blíží legendární první, a navíc přidává téměř dokonalý jízdní komfort. Z hlediska jízdních vlastností jde o nejlepší Focus všech dob. A to tvrdím po testu cenově dostupné verze Trend Edition na nejmenších šestnáctipalcových kolech s balónovými pneumatikami a jednoduchou zadní nápravou (většina verzí disponuje vyspělejší víceprvkovou).
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Ford Focus čtvrté generace na benzin už pohánějí pouze tříválce s turbem. Mírně předělaný motor 1.0 EcoBoost s výkonovými verzemi 74 a 92 kW doplňuje novinka v podobě patnáctistovky s výkony 110 a 134 kW.

Litrové motory získaly o něco lepší dynamiku, takže speciálně nejslabší verze už není v porovnání s ostatními benzinovými hatchbacky nižší střední třídy úplný lenoch, i když v hlubokém podprůměru měřeno zrychlením z 0 na 100 km/h zůstává. Silnější litr už je jen podprůměrně dynamický a patnáctistovky řadí Focus mezi živější auta segmentu.

Spotřeba se mezigeneračně změnila jen málo i po přepočtu z nových emisních norem, takže speciálně litry řadí Focus mezi nejúspornější auta třídy. Patnáctistovky na tom ale nejsou o tolik hůře.

Naftové agregáty změnily název z TDCi na EcoBlue. Slabší verze motoru 1.5 EcoBlue se 70 kW výkonu se spotřebou 3,5 l nafty na 100 km řadí Ford Focus k nejúspornějším hatchbackům nižší střední třídy na naftu a silnější s 88 kW je jen o deci žíznivější. 

Dvoulitry jsou nadprůměrně žravé, ale také dynamické. Mezi lenochy patří jen slabší verze patnáctistovky.

Standardem u všech motorů jsou tři přepínatelné jízdní režimy - Normal, Sport a Eco. Žádné zásadní rozdíly jsem ale mezi nimi nepozoroval.

reklama

1.0 EcoBoost/74 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 EcoBoost/92 kW

Existují rozhodně kultivovanější tříválce, než je 1.0 EcoBoost. Zvláště za studena hrubý tříválcový zvuk motoru proniká do kabiny. Po zahřátí je to lepší, ale v otáčkách se počet válců opět nezapře. Typické jsou i vibrace, hlavně při jízdě v nižších otáčkách.

Na druhou stranu asi neznám tříválec, který by měl takovou touhu po vyšších otáčkách. Často se mi stalo, že jsem měl na rychloměru mnohem vyšší rychlost, než jsem čekal, a musel dávat nohu z plynu. Motor je pocitově opravdu velmi živý.

Naštěstí už u minulého focusu po modernizaci nebyla spotřeba u tohoto typu motoru tak extrémně citlivá na zacházení, takže si lze užít i relativně svižné jízdy bez toho, že byste zaplakali u pumpy. Pokud ale chcete jezdit se spotřebou těsně nad pět litrů, využívejte co nejvíc hladiny kolem 2000 otáček. To je přesně číslo, na které se ručička dostane při zařazené šestce a rychlosti 90 km/h. V těchto sférách motor docela pěkně reaguje na plyn. Dost často jsem zvládl předjíždění i bez nutnosti podřazovat..

Naopak není dobré se dostávat pod 1500 otáček. Z nich se motoru moc nechce a dost vibruje.

Dlouho jsem spotřebu v testu držel na šesti litrech. Pak ale přišlo delší ježdění po městě a cesta z Brna do Prahy po D1, a po nich palubní počítač ukazoval průměr 6,5 litru. Zároveň jsem se tak přiblížil dlouhodobému průměru, který byl na tomto autě za poslední tři tisíce kilometrů 6,7 l/100 km.

1.0 EcoBoost/92 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/110 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBoost/134 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBlue/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBlue/88 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 EcoBlue/88 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 EcoBlue

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 EcoBlue AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

První den testu jsem se vztekal. Kvůli tuhému spojkovému pedálu u verze 1.0 EcoBoost/92 kW jsem neprošlapoval spojkový pedál až na zem a měl tak problém s řazením hned několika rychlostních stupňů. Rychle jsem si ale zvykl. Podle zkušeností kolegů nejde u této motorizace o ojedinělý problém, ostatní pohonné jednotky tak nepoddajný spojkový pedál údajně nemají.

Řazení mi i ve zbytku testu připadalo trochu zatuhlé a ne zcela samozřejmé. Zároveň jsou změny rychlostních stupňů tlumené, s drobným škobrtáním přes středovou polohu a přísně vymezenými drahami.

Ford se u Focusu rozloučil s dvouspojkovou šestistupňovou automatickou převodovkou Powershift a nahradil ji klasickým osmistupňovým automatem dostupným pro motory 1.0 EcoBoost 92 kW, 1.5 EcoBoost 110 kW, 1.5 EcoBlue 88 kW a 2.0 EcoBlue 110 kW. Zatím jsem toto řazení nezkoušel.

Řízení

Stejně jako u předchozí generace jsem si na něj nevytvořil žádný vyhraněný názor. Neurazí, neuchvátí, nebolí z něj ruce při parkování. Asi nejlepší pocit jsem z něj měl při svižné jízdě, kdy souznělo s hbitým a agilním podvozkem.

Podvozek

Už dlouho jsem neřídil auto, které by mi tak padlo do ruky a tak sympaticky se mi s ním jezdilo. 

A to jsem testoval základní provedení podvozku. Ford totiž u Focusu přešel na podobnou strategii jako VW u Golfu nebo Škoda u Octavie. Hatchbacky s litrovými pohonnými jednotkami a nejslabší naftovou patnáctistovkou disponují pouze jednoduchou zadní nápravou s torzní příčkou, jejíž technické řešení ale obsahuje prvky ze sportovně laděné Fiesty ST. Silnější provedení a všechny kombíky mají vyspělejší víceprvek, v nabídce jsou i příplatkové adaptivní tlumiče nebo snížený a přitvrzený podvozek pro sportovní výbavu ST-Line.

Mě se tedy do rukou dostal jednoduchý podvozek a auto na balónových poneumatikách rozměru 205/60 R16 (slabší litrový motor a základní naftový motor obouvají ještě balónovější a užší rozměr 195/65 R16). Maximum tvoří osmnáctky s širokými a nízkoprofilovými pneumatikami 235/40 R18.

Přestože jsem tedy dostal do rukou verzi s nepříliš sportovními předpoklady, od začátku mi auto připadalo v zatáčkách hbité a lehkonohé. Svižná jízda v obloucích mne s ním prostě bavila. Jen pokud jsem chtěl napodobovat rallye, ukázaly se limity auta v podobě razantnějších zásahů stabilizačního systému.

Kromě zábavnosti na klikatých silnicích chválím podvozek i za velmi dobrý komfort na všech typech nerovností. Šlo zkrátka o ideálně naladěné univerzální auto pro každodenní používání.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus