ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu B-MAX
28. srpna 2012

Unikátní auto, u něhož při nastupování nepřekážejí sloupky mezi první a druhou řadou sedadel - to je hlavní poznávací znamení Fordu B-MAX. Ten jinak patří mezi malá víceúčelová auta kategorie MPV stejně jako třeba Škoda Roomster.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

První, co řidiče překvapí při nástupu na jeho místo, jsou zatraceně těžké přední dveře. Ty totiž obsahují výztuhy suplující zpevňující funkci B-sloupku, takže celkově váží o 50 kg (v součtu hmotnosti předních i zadních dveří) víc než u Fiesty. A je to při jejich otvírání i zavírání znát.

Jejich výplně obsahují dostatečně velké prostory na odkládání nejrůznějších předmětů.

Vzhledem k tomu, že sloupky neexistují, tak v nich nemohou být zabudované pásy, jejichž navíječe se nacházejí stejně jako třeba u kabrioletů v rozích sedadel. Je to řešení dost netradiční, pokaždé jsem šátral za sebe a nemohl pásy na první pokus nahmatat. Nedá se také regulovat jejich výškové nastavení, takže mohou být některým postavám trochu nepříjemné. Chvíli vadily i mě, ale dokázal jsem na ně zapomenout.

A to i díky pohodlným a na malé auto poměrně prostorným sedadlům se solidním držením těla v zatáčkách. Zkoušel jsem i příplatkové kožené čalounění, jehož výhoda spočívá hlavně v měkoučkých hlavových opěrkách.

Řidič se na svět dívá z výšky, což potěší zejména muže a ženy menších postav. Na druhou stranu i vysoký kolega na obrázku se svými 189 cm neměl žádný problém najít za volantem ideální polohu. Díky tomu, že se B-MAX chlubí vpředu nadprůměrnou šířkou v loktech, tak jsme si ani nepřekáželi.

Z B-MAXu je dobrý výhled všemi směry, s krátkým autem se výborně parkuje a rejdí ve stísněných prostorách typu podzemních garáží. Dobře se odhaduje začátek i konec vozu, připlácet si za parkovací senzory mi připadá zbytečné.

Pro ty, kdo chtějí, se ale dá pořídit i parkovací kamera.

Volant z Fiesty potěší v kožené verzi (standard od druhé výbavy Trend) příjemným zesílením v místech úchopu. Drží se parádně.

Od výbavy Trend se na volantu nachází ovládání rádia, za příplatek se dá pořídit i tempomat udržující řidičem nastavenou rychlost. Ovládací tlačítka by mohla být trochu větší a výraznější.

Funkce palubního počítače se přepínají na konci páčky blinkrů, což je v pořádku. Stejně jako u ostatních fordů se mi ale nelíbí metodika měření průměrné spotřeby. Po vynulování se totiž nezačíná měřit od nuly, ale od dlouhodobého průměru, což hlavně na kratších trasách měření dost zkresluje.

Brejlatý design přístrojů už známe z Fiesty. Barvy displejů a ručiček se ale liší. Modrým podsvícením dává B-MAX najevo příbuznost s větším C-MAXem.

Středový sloupek, který jsme objevili u dvou zatím testovaných aut, ve většině prodávaných B-MAXů nenajdete. Obsahuje totiž příplatkové rádio Sony s množstvím na první pohled zmateně rozházených tlačítek, která jsou ale logicky rozmístěna podle funkcí. Rovněž klimatizaci automaticky regulující teplotu interiéru lze pořídit pouze za příplatek, standardem je ve výbavách Trend a Titanium obyčejná manuální.

Představu o podobě audiosoustavy u běžných verzí B-MAXu (standard od druhé výbavy Trend) si můžete udělat z tohoto snímku středového sloupku Fiesty. U B-MAXu ale není přístrojovka barevná.

Interiér B-MAXu provzdušní příplatková panoramatická střecha s ručně ovládanou roletou.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Jestliže přední část B-MAXu hodně připomíná Fiestu, vzadu je vše jinak.

Samozřejmě hlavně díky chybějícím středovým sloupkům a posuvným zadním dveřím, což jsou věci výrazně usnadňující přístup do auta. Do B-MAXu se bude mnohem lépe než do ostatních aut nastupovat starším a méně pohyblivým lidem. Práci budou mít usnadněnou i ti, kteří na zadní místa často upevňují dětské sedačky.

Zatímco u většiny běžných aut se dveře otevřou maximálně na šířku 70 až 80 cm, u B-MAXu vzniká královský vstupní otvor zvící 150 cm.

Proti Opelu Meriva s dveřmi otvíranými od sebe mají šoupačky B-MAXu výhodu v tom, že se díky nim dá vystupovat a nastupovat i ve stísněných prostorách parkovišť u nákupních center.

Těžké šoupací dveře se velmi lehce otvírají zvenčí, ale výrazně horší to je zevnitř. Menší děti nemají bez pomoci dospělého šanci.

Skvělou vychytávkou je možnost sklopit sedadlo spolujezdce (standard u každého B-MAXu). Vzhledem k tomu, že se do roviny sklápějí i opěradla zadních sedadel, a díky chybějícím středovým sloupkům, se dají do B-MAXu lehce nakládat dlouhé a rozměrné předměty typu polic.

Potěší i praktické háčky na vnější straně předních sedadel.

Jinak se ale variabilita interiéru B-MAXu neliší od běžných malých hatchbacků. Zadní sedadla nejsou posuvná natož vyjímatelná, jejich opěradla se nedají polohovat ani se při sklápění nezapouštějí do podlahy.

Zadní část interiéru se u opěradel výrazně zužuje, takže vzadu nemohou sedět tři dospělí. Prostřední sedadlo není na vyšší postavy ani uzpůsobeno, protože i když jsem jeho hlavovou opěrku vysunul na maximum, tak mne při mých 174 cm výšky dloubala do lopatek.

Rovněž výška na krajních zadních sedadlech patří podle naší metodiky mezi malými MPV k nejslabším, ale v praxi si tam pohodlně a bez odření hlavy o strop sedl i kolega s výškou 189 cm.

Podélnou prostorností patří B-MAX mezi malými MPV k průměru, což je pro něj vzhledem k tomu, že jej s délkou karoserie 4,08 m najdeme mezi nejkratšími, úspěch. Děkovat za to může i chytře vykousnuté přístrojové desce. Na straně spolujezdce si za sebe sedli dva cestující s výškou necelých 190 cm, aniž by si otlačili kolena.

Jednou z největších konkurenčních nevýhod B-MAXu bude malý objem kufru. Už výrobcem udávaná hodnota 304 l patří mezi malými MPV k nejslabším. Víc nabízejí i některé malé hatchbacky, třeba u Fabie Škodovka udává 315 l.

Slabinu potvrdila i naše měření. Kufr je krátký i úzký a ještě ho zmenšuje mechanismus na udržení polohovací podlahy (standard).

Ta ale potěší tím, že dokáže vyrovnat plochu mezi sklopenými opěradly zadních sedadel a nákladovou hranou. Kvůli tomu se ale jinak jeden z nejhlubších kufrů mezi malými MPV stane o 15 cm mělčím.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Kromě základní benzinové čtrnáctistovky je k dispozici i silnější šestnáctistovka (77 kW) a dvě verze litrového tříválce dopovaného turbodmychadlem 1.0 EcoBoost 74 a 88 kW. Tyto motory vynesly B-MAX…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus