ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fordu B-MAX
28. srpna 2012

Unikátní auto, u něhož při nastupování nepřekážejí sloupky mezi první a druhou řadou sedadel - to je hlavní poznávací znamení Fordu B-MAX. Ten jinak patří mezi malá víceúčelová auta kategorie MPV stejně jako třeba Škoda Roomster.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Kromě základní benzinové čtrnáctistovky je k dispozici i silnější šestnáctistovka (77 kW) a dvě verze litrového tříválce dopovaného turbodmychadlem 1.0 EcoBoost 74 a 88 kW. Tyto motory vynesly B-MAX díky kombinované spotřebě udávané výrobcem 4,9 resp. 5,1 l benzinu na 100 km na špici hitparády nejúspornějších malých MPV. A to i přesto, že se stejně jako všechny ostatní motorizace B-MAXu pojí pouze s pětistupňovou převodovkou.

Čtyřválce se spotřebou řadí k průměru.

Z hlediska dynamiky měřené sprintem z místa na stovku už to taková sláva není. Silnější tříválec a šestnáctistovku najdeme v klidném středu, slabší EcoBoost a čtrnáctistovka dělají z B-MAXe trochu lenocha.

Naftové motory zastupuje nová patnáctistovka (55 kW) a jinými modely prověřená šestnáctistovka (70 kW). Oba opět dominují pořadí nejúspornějších (4 - 4,1 l), s dynamikou je to zvlášť u patnáctistovky slabší.

reklama

1.4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 Ti-VCT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 EcoBoost/74 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 EcoBoost/88 kW

Opěvovaný litrový tříválec dopovaný turbem je ve vyšší výkonové verzi nejsilnější pohonnou jednotkou pro B-MAX. A ježdění s ním bylo opravdu výrazně svižnější než s nafťákem 1.6 TDCi.

Na rozdíl od něj se dá u benzinového motoru řadit pětka už v obcích. Ne, že by měl motor ze 1250 otáček nějakou velkou radost, ale jeho projev byl o poznání méně výhružný než u dieselu a po sešlápnutí plynu reagoval na světlo.

Síla a pružnost benzinového tříválce s turbem se dost podobá dieselu a v přímém porovnání mi v těchto ohledech přišel dokonce ještě lepší. Dynamika přichází stejně jako u nafťáku plynule a postupně.

Motor je sice v B-MAXu slyšet o něco víc než ve Focusu, ale v nižších otáčkách mi připadal tišší než nafťák. V těch vyšších se mi pro změnu líbilo jeho hrdelní vrčení, které na mne působí výrazně zvukomalebněji než vytí některých konkurenčních tříválců. Občas jsem zaznamenal drobné vibrace.

Výrobce slibuje konzumaci necelých pěti litrů v kombinovaném režimu. Při našich testech jsme dosáhli mnohem vyšších hodnot. Po Mnichově to bylo necelých devět litrů a to nám o sto šest pomáhal stop-start systém, který vypínal motor na každé světelné křižovatce. A že jich bylo...

Na německé dálnici jsme jeli chvíli "českých" 130 km/h, ale pak jsme se pokusili vymáčknout z B-MAXu co to dá a uháněli i maximálních 189 km/h. Výsledkem byla konzumace přes 11 litrů.

Mimo dálnice ukázal palubní počítač 7,8 l s tím, že jsme motor často vytáčeli do otáček a praktikovali styl brzda-plyn. A na něj maloobjemové motory s turbem reagují vysokým nárůstem spotřeby.

Výhodou motoru 1.0 EcoBoost z pozice člověka, jemuž záleží na úspornosti, je fakt, že svým chováním třeba na rozdíl od oturbeného dvouválce Fiatu neprovokuje k vytáčení do otáček. Chybí mu výkonová špička a ani zátah ve dvou a třeba čtyřech tisících otáčkách se nijak dramaticky neliší, což znamená, že není nutné podřazovat při předjíždění.

K nižší spotřebě na dálnici by určitě pomohla šestka. Vždyť při 130 km/h točí motor na pětku téměř 3500 otáček a při devadesátce už 3400 otáček.

1.0 EcoBoost/92 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDCi

Silnější naftový motor B-MAXu, který najdeme i ve Focusu nebo také citroënech a peugeotech (jde o francouzský motor z koncernu PSA), není žádný trhač asfaltu. Moc se mu nechce do vyšších otáček. Pro potřeby rodinné jízdy ale naprosto dostačuje. Jeho nejsilnější stránkou v porovnání s konkurencí je měkký a kultivovaný chod, který však zvlášť v některých otáčkách kontrastuje s hlučností v kabině. Tu se přitom u Focusu podařilo potlačit na minimum.

Rozumná řeč je s motorem až kolem 1500 otáček, do té doby vibruje. Ta znamená, že pětka se nedá používat v obcích.

Nárůst síly a dynamiky nepřichází skokově, ale plynule a tedy příjemně.

Při devadesátce na pětku motor točí těsně pod dva tisíce otáček a jeho síla a dynamika ještě není taková, aby se s ním dalo bez podřazování rychle předjíždět. Problémy má i s táhlejšími kopci, kde jsme také i při dvoučlenném obsazení dost často museli řadit čtyřku. Dálničních 130 km/h posune ručičku otáčkoměru při jízdě na pětku na kótu 2600.

Palubní počítač ukázal po naší trase dlouhé přibližně 180 kilometrů a zahrnující všechny typy komunikací včetně německé dálnice s neomezenou rychlostí spotřebu rovných šest litrů nafty na 100 kilometrů. Podle výrobce se dá s autem jezdit ještě o dva litry úsporněji.

1.5 TDCi/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Příjemné.

Páka pětistupňové manuální převodovky se sice po docela dlouhých drahách nepohybuje úplně hladce, když trochu škobrtá přes středovou polohu, což je občas i slyšet, to ale nezabraňuje přesnosti. Kvalty se dají měnit bleskurychle. Drobné boční vůle řazení spíš zpříjemňují, než aby mu škodily.

Řízení

Dost výrazně se u dvou dosud testovaných aut lišilo.

Zatímco u naftového motoru 1.6 TDCi se mi líbilo svou strmostí a relativní přirozeností odporu posilovače, u silnější verze benzinového tříválce 1.0 EcoBoost bylo jeho naladění mnohem méně příjemné. Připadalo mi, že vodím loutku na provázku, tak se řízení chovalo odtažitě a nepřirozeně.

To samozřejmě ovlivňovalo i pocity z průjezdů zatáček. Zatímco s naftovou verzí jsem si zakroucené pasáže docela užíval, s benzinovou jsem si uvnitř nich nebyl zdaleka tak jistý.

Oba B-MAXy se mohly pochlubit výborným rejdem, díky němuž se s autem skvěle manévruje ve stísněných prostorách.

Podvozek

I když se auto vzhledově dost podobá většímu C-MAXu, zážitek z jízdy se spíš blíží Fiestě. To ale neznamená žádný velký problém, protože podvozek Fiesty patří mezi malými auty k nejlepším.

Nejvíce se podvozek B-MAXu líbil při vysokých rychlostech na německých dálnicích. Ani 190 km/h na rychloměru nedokázalo rozhodit jeho stoický klid. I díky výborné aerodynamice a malému hluku z obtékání vzduchu působí B-MAX při vysokých rychlostech na malé auto nezvykle dospěle a klidně.

B-MAX rovněž poskytuje mezi malými MPV nadprůměrný komfort při přejíždění nerovností. Sice jsme zatím zdolávali spíš ty menší a na české tankodromy teprve dojde, ale v Německu tlumiče obstály na kočičích hlavách, železničních přejezdech i vyfrézované silnici. Auto lépe tlumí rázy než zvuky, přejezdy nerovností jsou více slyšet než cítit, občas jsem ale zaznamenal drobné otřesy celé karoserie.

Ani v zatáčkách mne B-MAX vyloženě nezklamal, ale řada konkurentů včetně Škody Roomster mi připadala zvlášť v hodně prudkých obloucích schopnější a mrštnější. B-MAX patří mezi nejlepší v táhlých zatáčkách, ale v těch zavřených se docela dost naklání, působí trochu těžkopádně a docela brzy ztrácí stopu, což se projevuje kvičením gum a zásahy stabilizačního systému. Ten se nedá deaktivovat, ale pracuje rozumně. Na nerovnostech auto v zatáčce odskakuje. Schopnostmi v obloucích B-MAX zdaleka nedosahuje výkonnosti většího C-MAXu s vyspělou víceprvkovou zadní nápravou Focuse. Vzhledem k rodinnému charakteru auta bych ale při porovnání s konkurenty jízdní vlastnosti B-MAXu jako celek spíš chválil než kritizoval.
Testoval jsem B-MAXy na příplatkových šestnáctipalcových kolech a pneumatikách 195/55 R16. Základ tvoří patnáctky (195/60 R15) a vrchol sedmnáctky (205/45 R17).

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus