ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu Panda
23. září 2021

Může nabídnout pět míst pro dospělé, úsporný a výkonný benzinový dvouválcový turbomotor a stejně jako minulá generace i pohon všech kol. Má relativně velký kufr a komfortní podvozek. Současná generace minivozu Fiat Panda zkrátka dokáže kromě role klasické nákupní tašky suplovat i některé úlohy mnohem větších aut.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídka motorů je na tuto kategorii vozů poměrně bohatá. Před modernizací do roku 2018 to bylo ještě o něco zajímavější, jelikož jako jediné miniauto nabízela Panda ještě vznětový čtyřválec 1.3 MultiJet, který disponoval silou až 95 koní.

V současné době (září 2021) tvoří základní motorizaci nový mil-hybridní litrový tříválec s výkonem 51 kW a točivým momentem 92 Nm. Není to sice žádný čipera, jak ukazuje zrychlení z nuly na sto za průměrných 13,9 vteřin, ale potěší úsporností. Se spotřebou 4,1 l/100 km se řadí do nadprůměru. Stejná jednotka je k vidění i u Fiatu 500, kde jsou hodnoty i přes odlišné proporce takřka totožné.

Ani další ze zážehových motorů nijak nevyniká v dynamice. Sice má srovnatelný výkon s 1.0 FireFly, ale je znát, že mu chybí elektrický pomocník. Dvanáctistovka kombinující pohon na benzín a LPG sprintuje totiž z nuly na sto za 14,5 vteřiny, přitom má vyšší točivý moment o 10 Nm. Pojí se s pětistupňovou manuální převodovkou, což je u jeden kvalt méně, než je u litrového tříválce.

Nabídku uzavírá přeplňovaná devítistovka ve dvou verzích. Ta první má přídavnou nádrž na CNG a dosahuje výkonu 59 kW v případě jízdy na benzín nebo 52 kW při přepnutí na plyn. Stejně jako 1.2 LPG se nabízí s 5stupňovým manuálem.

Druhá verze má o 5 koní více a spoléhá se výhradně jen na Natural. Jako jediný motor 0.9 TwinAir pohání přední i zadní nápravu. K dispozici je s šestistupňovou manuální převodovkou.

reklama

1.0 FireFly

Tento motor nebyl dosud testován.

0.9 TwinAir 4x4

Nejsilnější motor a zároveň i jediná čtyřkolka v nabídce. To je přeplňovaná devítistovka s označením TwinAir. Obsahově je sice ze všech motorizací nejmenší, ale zahanbit se rozhodně nehodlá.

Výkon 63 kW a maximální točivý moment 145 Nm dělá z dvouválce nadprůměrně silný agregát, se zrychlením z místa na stovku za necelých třináct vteřin nicméně spadá do průměru. Stejné umístění drží i z pohledu spotřeby.

Výrobce udává, že v průměru si tunová Panda řekne o 5,7 litrů benzínu na každých sto kilometrů, to se během našeho měření v podstatě i potvrdilo. Po týdenním testu ukazoval palubní počítač hodnotu lehce nad šest litrů.

O jeden litr úspornější je devítistovka mimo obec při devadesátce, kde motor točí zhruba 2 600 otáček. Tradičně se největší žízeň projevila na dálnici, tam se spotřeba vyšplhala k sedmi litrům benzínu a ručička otáčkoměru se v tu chvíli přibližovala k číslu čtyři. Aby jste se udrželi na nejvyšší povolené rychlosti i v mírnějším kopci, budete muset podřadit. Tady už Panda trochu ztrácí dech a leností dohání i svého jmenovce. 

Za to při pohybu po městě má kuráže na rozdávání. Rozjezdy na křižovatkách jsou velmi hbité a dostatek výkonu navíc dovoluje malému fiatu mrštně se proplétat mezi ostatními auty. Nevyhnete se ale podřazovaní. A nebo ano?

Pohonná jednotka často budí dojem, že se podtáčí, že se jí něco nelíbí, ale rázem zjistíte, že je prostě taková. Její jadrný zvukový projev vás doprovází po celou jízdu, od nejnižších otáček až do těch nejvyšších, kde získává na hrubosti a notné dávce přitažlivosti. Když máte pocit, že se dusí a brzy klekne, ukazatel optimálního řazení ještě přitvrdí a řekne, ať tam dáte vyšší stupeň. A ono fakt. Motor v pohodě zvládá na pětku jízdu po městě a ještě dokáže příjemně reagovat na plynový pedál. Zážehový dvouválec si sice něco brumlá pod kapotou, ale nijak dál neprotestuje. S klidnou nohou i bez ní jsme se po Praze pohybovali za přijatelných 6,1 litrů.

0.9 TwinAir CNG - plyn

Tento motor nebyl dosud testován.

0.9 TwinAir CNG - benzín

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 LPG - benzín

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 LPG - plyn

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zkoušeli jsme zatím řazení u šestistupňové převodovky a větších výhrad jsme k němu neměli. Dráhy jsou poměrně dlouhé, ale jednotlivé rychlosti dobře zapadají a při přechodu přes středovou polohu se páka nijak nezadrhává.

Umístění řadičky připomíná to u dodávek, na funkci to však vliv nemá a k Pandě se hodí.

Řízení

Díky jeho naladění nás bavilo s fiátkem projíždět série zatáček, protože řízení nezkazí žádnou srandu. Potěšila jeho citlivost, relativní strmost i příjemný odpor posilovače.

Hlavně dámy navíc ocení tlačítko "City", které účinek posilovače třeba při parkování ještě výrazně zesílí. Panda pak jde ovládat opravdu posledním článkem malíčku levé ruky.

Podvozek

Panda na patnáctipalcových kolech (základem jsou 14“) je naladěním podvozku zaměřena především na komfort, což si s sebou nese i jisté nevýhody.

Navíc je docela znát, že Panda proti předchozí generaci ztloustla, takže se zvlášť v prudkých zatáčkách dost naklání a chová trochu těžkopádně. Stopy se ale Panda drží docela dlouho a sklouzává z ní čitelně a předvídatelně. V méně prudkých zatáčkách se dá i v jejím případě hovořit o hbitosti.

Menší nerovnosti typu městské dlažby nebo záplatovaných okresek žehlí podvozek Pandy parádně. Hlubší díry a větší překážky typu zpomalovacích prahů jsou pro tlumiče a patnáctipalcová kola tvrdší oříšek, ale na miniauto se drží i v této disciplíně slušně. Sice jsme občas slyšeli rány a cítili vibrace, ale rázy se na záda téměř nedostaly.

Zatím jsme se bavili o tom, jak se Panda chová v zajetí silnic a měst, ale nyní se podíváme, jak si vede ve volné přírodě.

Jedna ze dvou čyřkolek mezi miniauty na našem trhu nejvíce ukazuje své kvality právě v terénu. Hravost a komfort jsou zde ještě více umocněny a zábavnost vozu stoupne na maximum. Nezdolá sice strmé kopce a vyskakovat si na klasické offroady také zrovna nemůže, ale za to potěší s jakou obratností a lehkostí si poradí s rozoranými polními i lesními cestami a mírnými svahy. Zvládá i rychlejší jízdu na hrbolatých, nezpevněných cestách, kde naladění podvozku získává nový smysl.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus