ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu 500e
18. listopadu 2021

Italská automobilka naskočila na vlnu elektromobility a s elegancí sobě vlastní sestrojila spíše než elektomobil Bio-eco-fair módní doplněk.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Výběr motorů se omezuje na dva elektromotory o rozličných výkonech. Slabší z nich disponuje výkonem 70 kW a dosahuje maximálního točivého momentu 220Nm. Ve zrychlení se řadí k nadprůměrně dynamickým vozům, vejde se totiž pod deset vteřin. K méně výkonné verzi se pojí i menší kapacita baterií, která činí 23,8 kWh, což vystačí na trasu dlouhou až 190 km.

Silnější varianta nabízí nejen vyšší výkon ale i dojezd. S akumulátory o kapacitě 42 kWh si troufne na cestu s délkou až 322 km. Zrychlit z nuly na sto zvládne o půl vteřiny rychleji. Oproti 70 kW pohonné jednotce je dostupná pro všechny karosářské verze.

reklama

23,8 kWh

Tento motor nebyl dosud testován.

42 kWh

Elektromotor se 118 koňmi pod kapotou je v současné době nejsilnější motor v nabídce. Hodnota točivého momentu činí 220 Nm, což je stejně jako u slabší varianty. Nicméně v dynamice se projevuje převaha koňských sil a z nuly na sto zvládne za celých devět sekund, tedy o půl vteřiny rychleji. Tím se řadí mezi nadprůměrně svižná miniauta na našem trhu.

To se potvrdilo i na českých silnicích, kde se jako ještěrka nová pětistovka prosmýkala mezi ostatními auty a díky kvalitnímu podvozku si hravě poradila i s klikatými cestami. Akcelerace není nijak agresivní, spíše plynulá, tudíž bez otravného kopance na počátku. Další výhodou silnější verze je i zvýšená maximální rychlost o 15 kilometrů za hodinu na 150 km/h.

K velmi dobrému výkonu navíc přidává elektromotor i obstojný dojezd. Ten nás během testování zajímal snad nejvíce. Opravdu ujede až 322 km?

Nejdříve si to trochu rozkouskujeme. Když jsme jeli po okreskách 90 km/h, dostali jsme se na velmi přijatelnou spotřebu 12,6 kWh, která je podobná té, co uvádí výrobce u kombinovaného cyklu. Na dálnici při 130 km/h to bylo o poznání horší. Tam jsme se dostali téměř na dvojnásobek, konkrétně na 20,8 kWh.

Průměrná spotřeba i s jízdou po městě nakonec činila slušných 12,2 kWh, čímž jsme se dostali pod deklarovanou hodnotu automobilky. I tak jsme se k hranici 300 km vůbec nepřiblížili a raději jsme zajeli k nabíječce. Odpovídající dojezd, u kterého se nemusíte strachovat, zda dojedete, je okolo 230 km.

Nabíjení je stejně jednoduché jako u většiny elektromobilů. Zdířka pro připojení se nachází v zadní části vozu na pravém boku. Na rychlonabíječce se do 80 procent nabije akumulátor za necelých 40 minut. Na domácí jednofázové zásuvce se čas prodlouží o téměř patnáct hodin.

Fiat také umí dobíjet baterie pomocí rekuperace a na výběr jsou hned tři režimy – Normal, Range a Sherpa, přičemž nastavení Range dokáže téměř nahradit klasické brzdy. Je třeba trochu předvídat a zároveň být citlivý na plynu. Lze pak jezdit s nulovým brzdným účinkem, když chceme nabrat rychlost z kopce, a nebo naplno využívat rekuperace v momentě, kdy potřebujeme brzdit. Režim Sherpa pak omezuje komfortní funkce a automaticky se nastaví omezení rychlosti na 80 km/h. Jde tak o nouzový režim.

42 kWh 3+1

Tento motor nebyl dosud testován.

42 kWh C

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Ovládá se skrze tlačítka na středové části, kde se normálně vyskytuje řadící páka. K fungování nemáme žádných výhrad a nijak nás nepohoršovala chybějící řadička. Naopak nám to přišlo k tomuto druhu vozu vhodné i praktické.

Řízení

Velmi sympatické a přesně takové, jaké jsme od Fiatu 500e čekali. Lehce se s ním manévruje při parkování, při vyšší rychlosti zas příjemně tuhne. Přispívá tak k většímu požitku z jízdy, obzvláště když se dostanete na klikaté cesty za město.

Podvozek

Milým překvapením byly právě jízdní dojmy a celkový projev podvozku. Oproti klasické pětistovce je o něco tužší, jsou cítit i menší nerovnosti, ale doladěno je to tak, jak si u malých aut představujeme.

Po celou dobu víte, co se pod koly děje a máte pocit naprosté kontroly. V zatáčkách je díky nižšímu těžišti stabilnější a tolik se nenaklání, na rovince pak působí jako vznášedlo, co se jen lehce dotýká silnice. Mohli jsme si tak užívat svižnou jízdu v serpentinách i na záplatovaných okreskách, kde větší nerovnosti sice byly značně slyšet, do sedadel se nárazy nicméně promítly jen střídmě. 

A to jsme miniauto obouvali do nízkoprofilových sedmnáctek. Ve standardu se setkáte s 15“ ocelovými koly.

Pokud se nějaký výmol či hrbol ukrýval v některé zákrutě, měl Fiat 500e tendenci trochu odskočit, ale nebylo to nic dramatického. I tak by měl mít řidič na paměti, že vlivem baterií je auto o něco těžší. 

Chováním připomíná sportovněji laděná auta, zároveň si ponechává dostatek komfortu na pohodlnou jízdu na delší vzdálenost. Tohle vozítko s nabubřelou tváří nás prostě baví.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus