ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Fiatu 500
17. září 2021

Stylové mini auto, lépe řečeno autíčko, si vydobylo poměrně silný zástup příznivců, a nejsou to jen ženy, jak by se mohlo na první pohled zdát. Svou originalitou a jízdními dovednostmi tahle Italka láká i mladé muže. A není se čemu divit. Jejími přednostmi jsou hlavně hravost, osobitost a nezaměnitelný retro design, díky kterému se stává takřka nepřehlédnutelná.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Fiat 500 se aktuálně na českém trhu nabízí už v jediné motorizaci. Litrový tříválec s mild hybridním systémem není právě žádné žihadlo. Kombinuje se pouze s manuální šestistupňovou převodovkou.

reklama

1.0 BSG

Litrový tříválec se na voze chlubí nápisem Hybrid. Jde ale o mild-hybridní technologii, která samostatně nedokáže pohánět žádnou z náprav a funguje jako podpora pro spalovací motor při rozjezdu nebo při udržování nižší rychlosti. Baterie se dobíjí rekuperací při brzdění motorem nebo brzdovým pedálem. Výsledná kooperace obou motorů má za výsledek nižší spotřebu, zejména ve městě.

Tam se podle technických dat má dostat mini Fiat na 5,1 litru. My jsme se po Praze dostali na velmi dobrou spotřebu lehce nad pět litrů, a to jsme se nijak zvlášť nesnažili.

Neméně dobře si pohonná jednotka vedla na okreskách, tam při 90 km/h ukazoval palubní počítač hodnotu lehce pod čtyři litry paliva. Motor v této rychlosti točil zhruba 2 400 otáček. Na dálnici při stotřicítce se ručička otáčkoměru zastavila na 3 400 otáčkách a žíznivost tříválce stoupla na bezmála šest litrů.

Po týdenním testování jsme se dostali na průměrnou spotřebu 5,1 litrů, což je o 1,3 litru více, než uvádí výrobce. I tak to považujeme, vzhledem k různorodým jízdním stylům, za slušný výsledek.

Motor disponuje výkonem 51 kW a točivým momentem 92 Nm. I když má k sobě elektrického parťáka, dynamikou zaostává a mezi konkurenty spadá do průměru. Hřmot tříhrnku ovšem budí dojem sportovního vozu a při řádění v serpentinách z něho chvílí ten pocit opravdu máte. A to hlavně díky kvalitnímu podvozku.

Problém ale nastává při předjíždění, kde potřebujete poměrně dost prostoru pro manévr. Zvukový projev benzinového agregátu je přímo úměrný tempu a už při nejvyšší povolené rychlosti se z příjemného barytonu stává medvědí řev.

Řazení

Řadící páka se pohybovala po delších drahách přesně, ale s mírným zasekáváním ve středové poloze a při rychlejším řazení na klikatých cestách jsme si toho skoro ani nevšimli. Do sportovního stylu má ovšem daleko.

Řízení

Velmi sympatické, s příjemným přirozeným odporem v krajních polohách, téměř bez vůle kolem středu.

Řízení způsobuje potěšení z jízdy v zatáčkách a dobře drží přímý směr při vyšších rychlostech. Na dálnici působilo malé vozítko velmi sebejistě, nenechalo se jen tak rozházet.
K dispozici je také režim City, který řízení usnadní hlavně dámám při parkování.

Brzdy

Fungovaly bez jakýchkoli problémů. Díky příjemně tuhému pedálu se brzdy snadno dávkovaly a i přesto, že šlo o mild-hybrid, nedocházelo k žádné prodlevě při brzdění.

Podvozek

Nabízí vydařenou kombinaci pohodlí a jistoty.

Fiat 500 sice v zatáčkách není žádná ještěrka, ale působí v nich na miniauto velmi suverénně. Testovali jsem Fiat 500 s šestnáctipalcovými koly. Základ tvoří čtrnáctky.

Oblouky se s ním dají projíždět rychle. Pneumatiky sice začínají docela brzy strachy kvílet, ale stabilizační systém zůstával v klidu i při velmi razantním průjezdu pravoúhlých zatáček, takže není lehké na suchém asfaltu přivést Fiat 500 do smyku.

Podvozek nám připadal na miniauto velmi dospělý - stabilní a komfortní. Překvapilo nás, jak sebejistě se chová ve vysokých rychlostech. Poradil si s většinou nerovností. Největší problém mu dělaly větší příčné spáry na panelové dálnici, kde trochu poskakoval a od jeho pneumatik se linul nepěkný rámus. Vibrace ale do interiéru pronikaly jen v překvapivě malé míře.

Pakliže by měla pětistovka sloužit jako přibližovadlo ze satelitu do města, není potřeba zoufat. Na okreskách se neztratí. Tedy pokud po něm nebudete vyžadovat předjíždění loudavých svátečních řidičů. Na to potřebuje kvůli nízkému točivému momentu hodně prostoru, což není právě bezpečné. V zatáčkách umí být i hravý, jakkoliv mu schází síla na sportovní svezení. Jen je potřeba dát pozor na příčné nerovnosti číhající v zákrutách. Přes ně si totiž záď lehkého autíčka ráda poskočí.

Celkově se ale s Fiatem 500 jezdí dobře, pokud ho využíváte k účelu, pro jaký byl stvořen.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus